پندری: دختر نقاش گراشی در «جشنواره نوجوان سالم» برگزیدهی کشوری شد.(خبر در پندری) اما پیگیری این جشنواره سه سالی میشود که در بخش پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره آ.پ گراش روی دور تند قرار گرفته. محسن افشار، با توجه به شعار «ورزش، هنر و معنویت» در کاهش آسیبهای اجتماعی تلاش کرده است. یک بخش از تلاشهای او در جشنواره نوجوان سالم نمایان است.
افشار در گفتوگوی سالِ گذشتهاش با نشریه فانوس (این شماره از نشریه را از پندری دریافت کنید)، با عنوان «آسیبهای اجتماعی نوجوانان از بیان تا راهکار» به آسیبهایی که دانشآموزان گراشی درگیر آن هستند، گفت. اما او فقط به گفتن آسیبها اکتفا نکرد و برنامهها و راهکارهای آزمایش شدهاش برای کاهش این آسیبها را نیز توضیح داد.
گوشهای مصاحبه با افشار را بخوانید:
{…}افشــار از راهکارهــا هــم غافــل نیســت. میگویــد: «مــا در کارشناســی پیشــگیری از آسـیبهای اجتماعـی اداره، از سـه سـال پیـش یـک شـعاری را انتخـاب کردیـم و فعالیـتهـا را حــول ایــن شــعار انجــام مــی دادیــم. و آن شــعار شــامل ۳ کلمــه بــود: «معنویــت، هنــر، ورزش».
او مفصــل توضیــح میدهــد: «مــن از اینجــا شــروع کنــم: از ســوی وزارت آمــوزش و پــرورش ســالانه جشــنوارههای برگــزار میشــود بــا عنــوان جشــنواره نوجــوان ســالم کــه امسـال (۹۹_۱۴۰۰) دهمیـن سـال برگـزاری آن اسـت. ایـن جشــنواره شــامل رشــتههای فرهنگــی هنــری میشـود کـه هـم دانشآمـوزان، هـم همـکاران و هـم والدیـن مـیتواننـد در آن شـرکت کننـد. و در حــوزه آســیبهای اجتماعــی از اهمیــت ویــژهای برخــوردار اســت. مــا برنامهریــزی ایــن جشــنواره را از تابســتان شــروع میکردیــم و از مهرمـاه کلاسهـا و کارگاههـای تخصصـی ویـژه همــکاران و دانشآمــوزان برگــزار میکردیــم، کــه ضمــن توانمندســازی،دانشآمــوزان علاقمنــد شناســایی میشــدند و روی آنهــا کار میشـد. خـدا را شـکر نتیجـهای کـه سـال قبــل گرفتیــم، دلیــل بــر ایــن ادعــا شــد کــه مســیر درســتی را طــی میکنیــم».
افشــار نتیجــهی ایــن جشــنواره را اعــلام میکنــد و میگویــد: «کســب ۵۷ مقــام اســتانی توســط دانشآمــوزان، والدیــن و همــکاران و کســب مقــام ششـم اسـتان از بیـن ۶۰منطقـه، نشـان از توانمنـدی ایــن شهرســتان بــوده اســت.»
ورزش، تخصص افشار است
کارشناسی تربیتبدنی اداره از حمایتها در بخش ورزش میگوید: «در بخــش ورزش هــم حمایتهایــی کــه از دانشآمــوز میشــود، در اختیــار قــرار دادن رایــگان ســالنهای ورزشــی، دادن بنهــای ورزشــی و جوایــز خــوب، باعــث شــد کــه دانشآمــوزان بــه ســمت ورزش ترغیــب شــوند. یــا بــه طــور مثــال در ورزشــگاه محبــی مــا یــک همایــش بــزرگ ورزشــی بــا عنــوان «روز شــاد دختــران ورزشــکار» در ۳۰رشــتهی ورزشی مختلــف برگـزار کردیـم. کـه اسـتقبال خـوب والدیـن و حضـور ایـن همـه اسـتعداد ورزشـی در یــک مـکان و زمــان مشـخص، نیـاز دختـران بـه یـک مجموعـه تخصصـی فرهنگــی ورزشــی ویــژه بانــوان بیــش از پیــش احســاس شــد.»
معنویت، ضلع سومِ شعار افشار
معنویـت، بخـش سـوم شـعار اوسـت کـه نـام هیـأت محبـان اهلبیـت (ع) نیـز دیـده میشـود. او توضیـح میدهــد: «در بحــث معنویــت عــلاوه بــر برگــزاری و حمایــت از مراســمات و مســابقات بــا موضوعــات مختلــف معنــوی، پــای هیــأت محبــان اهلبیــت(ع) هـم بـه موضـوع بـاز میشـود. جایـی کـه بـه شـکل ویــژهای روی معنویــت جوانــان کار میشــود. حتــی هیــأت دانشآمــوزی محبــان اهلبیــت(ع) هــم راهانــدازی شــده کــه در زمینههــای مختلــف روی نوجوانــان و جوانــان کار میشــود».
البتـه در بخـش معنویـت در بحـث شـهدا نیـز ورود پیــدا کردهانــد. افشــار میگویــد: «اولیــن مســابقه فیلــم کوتــاه شــهدا را برگــزار کردیــم. یــک موضــوع ویـژه بـرای شـهید سـلیمانی و یـک موضـوع هـم در خصـوص شـهدا و جانبـازان و رزمنـدگان شـهر برگـزار کردیـم.»
نقــش خیریــن در رفــع آســیبهای اجتما عــی
محسن افشار در خصوص نقش خیرین هم حرفهایی برای گفتن دارد. او میگوید: «اگــر هــر کــدام از خیریــن مــا یــک مشــاور خــوب داشــتند، هزینههایــی کــه وارد ایــن شــهر میشــد، میتوانســتیم کارهــای خوبــی بــرای پیشــگیری از آســیبهای اجتماعــی شــهر انجــام دهیــم. افزایــش فضاهــای ورزشــی، پارکهــا، ایجــاد ســالنها و چمنهــای مصنوعــی کوچــک، میتوانــد از راهکارهــای خوبــی باشــد. بــه اعتقــاد مــن بــا ایجــاد یــک فضــای ورزشــی، از آن طــرف یــک یــا چنــد آســیب از کل شــهر کــم میشــود. و هــر چــه در حــوزه ورزش کار و ســرمایهگذاری کنیــم کار گزافــی نکردهایــم.»
او ضمن انتقاد به مسئولین و افرادی که فقط از آسیبهای اجتماعی انتقاد میکنند، گفت: «مــا در صورتــی مــیتوانیــم از جوانــان در زمینـه آسـیبهای اجتماعـی انتقـاد کنیـم کـه بسـتر را فراهــم کــرده باشــیم. مســئولی کــه بــرای جوانــان ایـن شـهر گامـی برنداشـته و هیـچ اقدامـی نکـرده و بسـتر پیشـگیری از آسـیبها را فراهـم نکـرده، نبایـد بـه خـود اجـازه دهـد انتقـاد کنـد و بـه آن موضـوع حتــی اشــاره کنــد.»