همه نسبت به آسیب‌های اجتماعی گراش بی‌تفاوتند

«شب‌نشینی‌ها و دم دست بودن مواد، مدواخ، مشروبات الکلی، بی‌خوابی‌های شبانه، شب‌گردی‌های بی‌هدف جوانان، نداشتن مکان‌های تفریحی و فرهنگی مناسب و در خور شأن گراش، باعث شده نسلی تنبل، بی‌حال، افسرده و بدون خلاقیت بار بیایند.»

بعد از خودکشی روز گذشته‌ی گراش (خبر در پندری)، محسن افشار که کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش گراش است، نکاتی را یادآورد شده. او «کم‌شدن معنویات»، «بی‌تفاوتی خانواده و مسئولین» و «تغییر سبک زندگی بچه‌ها» را از علل افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌داند.
او چندی پیش نیز به کمک چند تن از دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی، دو طرح ورزشی «زندگی با کرونا» و «چشم‌انداز طرح جامع ورزش همگانی گراش» را آماده و منتشر کردند.

یادداشت کامل افشار را بخوانید:


حدود پنج سال پیش که به عنوان کارشناس تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش مشغول فعالیت شدم شاید کمتر به فکر آسیب‌های اجتماعی جوانان بودم. یا این‌طور بگویم: فکر نمی‌کردم این همه آسیب وجود داشته باشد و ما این‌قدر بی‌تفاوت باشیم.

روزها گذشت و آرام‌آرام با آسیب‌های متعدد روبرو شدم و هر روز نسبت به روزها و ماه‌های قبل دغدغه‌أم بیشتر شد. چیزی که خیلی آزارم می‌داد بی‌خیالی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌ها و تغییر سبک زندگی بچه‌ها بود. بی‌تفاوتی مسئولین نسبت به برخورد یا داشتن برنامه برای کم‌ کردن این آسیب‌ها نیز به جای خود.

تا این‌که کرونا آمد و اقتصاد و معیشت خانواده‌ها مشکلات را دو چندان کرد. هر روز شاهد افزایش بی‌رویه استفاده از فضای مجازی شدیم که این نیز مزید بر علت شد و آسیب‌های اجتماعی حاصل از فضای مجازی باعث افزایش مشکلات شد.

شب‌نشینی‌ها و دم دست بودن مواد، مدواخ، مشروبات الکلی، بی‌خوابی‌های شبانه، شب‌گردی‌های بی‌هدف جوانان، نداشتن مکان‌های تفریحی و فرهنگی مناسب و در خور شأن گراش، باعث شده نسلی تنبل، بی‌حال، افسرده و بدون خلاقیت بار بیایند.

از طرفی کم شدن معنویات در برخی خانواده‌ها مثل حضور کمرنگ جوانان در نماز جماعت و برنامه ثابت مذهبی و غربت قرآن در برنامه روزانه، تعطیلی اماکن ورزشی در ایام کرونا، نداشتن برنامه‌ای جامع برای اوقات فراغت جوانان نیز یکی دیگر از عوامل است.

ما در حوزه جوانان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم که نیازمند یک کار جهادی می‌باشد که بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. تعطیلی اماکن فرهنگی مثل خانه فرهنگ و سینما و نگارخانه‌ها و… باعث شده انگیزه جوانان هنرمند شهر کم شود و استعداد هنری خود را به ورطه فراموشی بسپارند. که همین نیز یکی دیگر از عوامل آسیب‌زا در چند سال اخیر می‌باشد.

همیشه همه چیز قانون نیست و با کمی انعطاف به خرج دادن در برخی تصمیمات می‌شود به راحتی جلو افزایش آسیب‌ها را گرفت یا آن‌ها را کم کرد. باز شدن اماکن ورزشی و فرهنگی و هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با شرایط و ضوابط مربوط به خود، با تعداد نفرات کمتر و با ساعات کمتر می‌تواند کلی از مشکلات را کم کند.

استفاده از تجربیات متخصصان و کارشناسان این حوزه‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای اهمیت دادن به جوانان و برنامه‌های حوزه جوانان باشد. البته برگزاری منظم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسمات دهه اول محرم مثال خوبی برای این ادعاست.

دریاقت فایل:
طرح ورزش جهت ستاد کرونا ۱۴۰۰
چشم انداز طرح جامع ورزش همگانی گراش

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4503

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: