سونامی کمبود معلم به گراش می‌رسد؟

در ۴ سال آینده پیش بینی می‌شود کشور با رقمی حدود ۳۵۰ هزار کمبود معلم مواجه باشد

این جمله‌ای است که چندی پیش به نقل از وزیر آموزش و پرورش منتشر شد. بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم این آمار در مهر ۹۷ شامل ۸۰ هزار کمبود معلم در کشور است. یعنی سه ماه دیگر!
البته مسئولین آموزش و پرورش با راه‌های مختلفی سعی در اقدام به جبران این‌ موضوع کرده‌اند.

اما در این بین ما سعی کردیم بر اساس مصاحبه‌ای با معاون آموزشی آموزش و پرورش گراش، یک بررسی داشته باشیم، ببینیم این بحران تا چه اندازه آموزش و پرورش گراش را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
از این رو به سراغ مجید محبی، معاون جوان و پر انرژی آموزش و پرورش رفتیم که وقت زیادی از حضورش در نظام آموزشی کشور نمی‌گذرد اما طی این مدت کوتاه، روحیه جوانی ایشان تاثیر مثبتی در روند آموزشی آموزش و پرورش گراش گذاشته است.

به عنوان اولین سوال در رابطه با وضعیت کمبود نیرو در سال‌های گذشته از او پرسیدیم؛

او می‌گوید سال گذشته بر خلاف سال قبل‌اش با مشکل حادی مواجه نبودیم؛ همه‌ی کلاس‌هایمان معلم داشتند. فقط یک مورد نیروی‌ حق‌التدریسی در فداغ بود که به دلایل مشکلات خانوادگی نتوانستند همکاری کنند و البته آن کمبود هم در هفته‌ی اول مهرماه رفع شد. اما سال قبل از آن، ما تا آبان ماه تعداد بیشتری کلاس داشته‌ایم که هنوز وضعیت معلم‌ هایش معلوم نبود. با این حال می‌توان گفت در سال‌های پیش رو مشکل غیر قابل جبرانی پیش‌بینی نمی‌شود. به ویژه با جذب تعداد زیادی از فارغ‌اتحصیلان دانشگاه فرهنگیان که سال گذشته انجام گرفت. محبی می‌گوید ما سال گذشته توانستیم حدود ۵۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان در مقطع ابتدایی و حدود ۱۵ نفر در مقطع متوسطه را جذب کنیم.

راجع به تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در امسال از او پرسیدیم، این معاون جوان می‌گوید:

پیش‌بینی میکنیم امسال حدود ۱۰ نفر بازنشسته داشته باشیم که البته عمدتا معلم نیستند. بخشی نیروی اداری و مدیر مدارس هستند.

 اما راجع به اینکه به طور حتمی چند نفر در سال پیش رو، به ما افزوده می‌شوند او می‌گوید:
با توجه به راه‌های جبران کمبود نیرویی که اتخاذ کرده‌ایم پیش‌بینی می‌شود دغدغه آنچنانی برای اول مهر نداشته باشیم. به طوری که امسال ۸ نیروی سرباز معلم جذب کرده‌ایم، ۱۳ نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند که از مهر شروع به کار می‌کنند و اینکه تا امروز ۲۶ دانشجومعلم بومی در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند و به طور متوسط سالانه حدود ۶ تا ۷ نفرشان به مجموعه آموزش و پرورش افزوده می‌شوند. و با این وجود باز اگر نیرویی کم داشته باشیم با مسیرهای دیگری همچون استفاده از نیروهای بازنشسته و … آن را جبران میکنیم.

و اما راجع به تلاش آموزش و پرورش در تشویق دانش‌آموزان به سمت دانشگاه فرهنگیان که امروزه یکی از اصولی ترین راه تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است پرسیدیم.

او می‌گوید بنده شخصا کلاس به کلاس در مدارس متوسطه دوم حضور پیدا کرده ام و دانش‌آموزان را از مزایا و امتیازات این دانشگاه آگاه کرده‌ام‌. همین طور خب می‌دانید تابستان‌ها در مراسم تجلیل از نخبه‌های کنکور هر سال، به طور ویژه از پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان تقدیر میکنیم که می‌بینم بحمدلله هر ساله استقبال از دانشگاه فرهنگیان هم بیشتر می‌شود.

در رابطه با جذب معلمان بومی سوال کردیم که چه اندازه آموزش و پرورش در تلاش است معلمان بومی جذب کند. محبی می‌گوید؛

جذب نیروها عمدتا به دو طریق است؛ یا دانشگاه فرهنگیان است که همگی بومی‌اند و یا از طریق آزمون استخدامی است که آن دیگر بستگی به پذیرفته شدگان آزمون دارد که بومی‌ها بتوانند در آزمون پذیرفته شوند یا خیر؛ در غیر این صورت یا نیروی غیر بومی پذیرفته می‌شود و یا سهمیه می‌سوزد.

و در آخر در این رابطه پرسیدیم که آموزش و پرورش مناطق در اینکه دولت هر سال چه تعداد سهمیه در دانشگاه فرهنگیان برای شهرستان لحاظ کند نقش دارند، او می‌گوید:

نقش مستقیم ندارند؛ چون خود اداره کل بر اساس سامانه، نیاز‌ها را می‌داند و طبق این نیاز‌ها خودشان سعی می‌کنند کمبودها را پوشش دهند. البته معمولا با توجه به محدودیت‌ها نمیتوانند همه نیاز ها را پوشش دهند. خب می‌دانید این محدودیت‌ها همیشه وجود دارد و از این بابت ظرفیت‌ها محدود است. حتی راجع به ظرفیت های آزمون استخدامی هم همین‌طور؛ خود بنده و بارها آقای رضایی رئیس اداره هر بار شیراز میرویم بخش طرح و برنامه و نیروی انسانی هم یک سری می‌زنیم و مدام گوشزد می‌کنیم و البته خودشان هم اشراف دارند. چون سامانه‌ای جهت مدیریت نیروی انسانی تحت عنوان بکفا وجود دارد و از این طریق به تفکیک هر منطقه نیازها را می‌دانند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=883

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: