ارتباط اعتیاد به تلفن همراه با عزت نفس و احساس تنهایی

مهر 1400، پرسش‌نامه‌ای در پندری منتشر شد که شمیلا غیرتی، دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی، در حال اجرای یک طرح پژوهشی، در خصوص تأثیرات تلفن همراه، در جامعه آماری گراش است.

نتیجه‌ی پژوهش‌ غیرتی نشان می‌دهد: «بین نوموفوبیا و عزت نفس و مؤلفه‌های احساس تنهایی در جوانان شهر گراش رابطه وجود دارد.». نوموفوبیا چیست؟ ناراحتی و اضطراب هنگام از دسترس خارج شدن تلفن همراه به هر دلیل.

نتیجه‌ی پژوهش شمیلا غیرتی را در قالب یک یادداشت بخوانید:


تلفن همراه به عنوان انقلاب ارتباطی و مخابراتی سال‌های اخیر، تأثیر شگرفی بر حیات فردی و جمعی مردم داشته است. مطالعات نشان می‌دهد این وسیله ارتباطی در جهان و خصوصا در کشور ما بیش از هدف اساسی خود اعتیادآور شده است. استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می‌آورد که درست مانند اعتیاد به الکل، مواد، پرخوری، بازی‌های رایانه‌ای و..‌. مخرب است.
در این پژوهش سعی شد ارتباط بین نوموفوبیا که به عنوان فوبی قرن ۲۱ و درنتیجه فناوری‌های جدید تلقی می‌شود، در کنار عزت نفس و مؤلفه‌های احساس تنهایی (تنهایی خانوادگی، تنهایی رمانتیک، تنهایی اجتماعی، و تنهایی اجتماعی – عاطفی) در جامعه گراش بررسی شود.
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه جوانان شهر گراش در سال ۱۴۰۰ بود، بدلیل پاسخگویی ناقص و حذف برخی پرسشنامه‌ها در نهایت تحلیل آماری روی ۱۴۰ نفر شکل گرفت که شامل ۴۵ نفر مرد و ۹۵ نفر زن بود .
نوموفوبیا چیست؟
نوموفوبیا را به عنوان ناراحتی و اضطراب فرد بهنگام از دسترس خارج شدن و یا قادر به ارتباط با تلفن همراه نبودن به دلایل مختلف اعم از نبود اینترنت و شبکه، نبود شارژ، شرایط اجتماعی ایجاب کننده مانند کلاس درس و… تعریف می‌کنند. از ویژگی‌های افراد با اختلال نوموفوبیا ۱. داشتن تعاملات چهره به چهره کمتر با انسان‌ها و ترجیح به برقراری ارتباط از طریق فناوری‌های جدید، ۲. بی‌حوصلگی، بی‌صبری، عجله در کارها، غمگینی بی‌مورد، احساس تنهایی افراطی، ۳. روشن نگه داشتن ۲۴ ساعته گوشی همراه و با آن به رختخواب رفتن، ۴. احساس اضطراب و عصبی بودن ناشی از فکر کردن به اینکه گوشی آن‌ها در دسترس نباشد و مفقود یا جا گذاشته شود، ۵. چک کردن مداوم صفحات مجازی و ایمیل و نداشتن خودکنترلی در استفاده صحیح از خدمات گوشی همراه. همچمین مطالعات نشان می‌دهند که یکی از دلایل اعتیاد و وابستگی شدید به تلفن همراه کاهش روابط اجتماعی و افزایش احساس تنهایی است. به این دلیل که در تعامل رودررو فرد، احساس تنهایی کمتری را تجربه می‌کند و هرچه فرد مکالمات تلفنی بیشتری داشته باشد، احساس تنهایی بیشتری را تجربه خواهد کرد.
احساس تنهایی هسته اصلی بسیاری از اختلال‌های عاطفی است و زمانی ایجاد می‌شود که تعاملات مهم و معنادار اجتماعی از نظر کمی یا کیفی افت چشمگیری پیدا کند. همه‌ی ما انسانها با نیاز به ارتباط و صمیمیت بدنیا می‌آییم. احساس تنهایی در هر دوره رشد انسان قابل مشاهده است و زمانی مشکل تلقی می‌شود که باعث اختلال در عملکرد فرد، گوشه‌گیری و انزوای بیش از حد او بشود. احساس بی‌کفایتی و تنهایی افراد در محیط‌های اجتماعی بعنوان یک عامل انگیزه بخش برای گرایش به بازی‌های آنلاین در نظر گرفته می‌شود.
بطور کلی مبنای احساس تنهایی فاصله و شکاف بین آنچه فرد از روابط اجتماعی و عاطفی خود می‌خواهد و آنچه نصیبش می‌شود بشمار می‌رود و زمانی به وجود می‌آید که تماس فرد با دیگران فاقد ارتباط حقیقی و صمیمانه باشد پس تعداد افرادی که در ارتباط با فرد هستند اهمیت زیادی ندارد، بلکه کیفیت ارتباط مهم‌تر است.
در این پژوهش فرضیه‌های زیر تایید شدند:
۱_ بین نوموفوبیا و عزت نفس در جوانان شهر گراش رابطه وجود دارد.
۲_ بین نوموفوبیا و مؤلفه‌های احساس تنهایی در جوانان شهر گراش رابطه وجود دارد.
همچنین پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که یکی از پیش‌بین‌های اعتیاد به تلفن همراه، عزت نفس افراد است.
روانشناسان عزت نفس را جنبه مهمی از خودپنداره به شمار می‌آورند که به قضاوتی که ما نسبت به توانایی‌های بالقوه و بالفعل خود داریم اشاره دارد.
عزت نفس بالا یعنی داشتن نظر مثبت نسبت به خود، فردی که عزت نفس بالایی دارد بطور واقع‌بینانه به نقایص و کمبودهای خود توجه می‌کند. اما نسبت به آنها حساسیت شدید نشان نمی‌دهد. چنین فردی تمایل به متفاوت بودن ندارد و برای بهبود نقایص خود تلاش می‌کند همچنین به راحتی تحت تاثیر و نفوذ دیگران و محیط قرار نمی‌گیرد و این تعاریف دقیقا برعکس چیزی است که روانشناسی زرد و روانشناس نماهای مجازی در مورد عزت نفس به ما معرفی می‌کنند بطور کلی «ایستادن جلوی آینه و تکرار کلمه من خودم را دوست دارم، من آدم با ارزشی هستم…»، کمکی به افزایش عزت نفس نمی‌کند.

در عین حال گرایش فردی که عزت نفس پایینی دارد بسوی خود کم‌بینی و تحقیر خود بدلیل نقص‌ها و شکست‌ها ی خود است. چنین فردی دائما در حال مقایسه خود با دیگران است و به کوچکترین علامت از طرد و تحقیر از سوی دیگران از تماس خودداری کرده و در ادراک خود فرو می‌رود.
مطالعات نشان می‌دهد که عزت نفس پایین پیامد‌هایی مانند اضطراب و افسردگی، مشکلات جسمی و روانی، و مشکلات رفتاری و ارتباطی را به دنبال دارد. همچنین والدین کودکان دارای عزت نفس بالا صرفا بخاطر خود آنها به آنها محبت می‌ورزند نه به دلیل موفقیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارند
چند پیشنهاد کاربردی:
1. این نتایج می‌تواند در فضاهای آموزشی جهت پیشگیری از نوموفوبیا و افزایش عزت نفس و کاهش احساس تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.
2. تشویق جوانان به فعالیت‌های بیشتر در فضای حقیقی و آگاهی بخشی بیشتر در مورد اعتیاد به تلفن همراه
3. پیشنهاد می‌شود با سنجش و اندازه گیری فراوانی نوموفوبیا و شناسایی عامل‌های دیگر، درگیر در این مساله برنامه‌ریزی‌های مشاوره‌ای و پیشگیرانه طراحی شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=9620

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: