داور جوان گراشی از برنامه‌هایش برای آینده می‌گوید؛

امید به قضاوت دربی پایتخت

قضاوت هیچ‌وقت آسان نبوده؛ خصوصا وقتی روی سکوها کلی چشم منتظر است تا تصمیم اشتباهی بگیری و بلافاصله از خجالتت دربیایند. اما محمد صحراگرد، جوانِ گراشیِ ۲۳ ساله قدم در این راه پرخطر گذاشته و آرزوی قضاوت دربی پایتخت را در سر می‌پروراند.

صحراگرد مدرک‌های داوری درجه سه، دو و یک را در شهرهای استهبان، شیراز و فسا گرفته و در رده‌های پایه کشور و استان داوری کرده است.

مهم‌ترین قضاوتی که صحراگرد داشته، مسابقه‌ی نفت اهواز و پارس جنوبی جم از مسابقات لیگ برتر امید بوده است.

این داور جوان در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: «علاقه به داوری فوتبال از مسابقات بازی‌های رده‌ها در زمین پادگان شروع شد. دستمزدهای داوری به‌صورت حق‌الزحمه‌ای است و ناچیز. آن هم در پایان فصل واریز می‌کنند. هر چی دل‌تان بخواهد فحش و بد‌وبی‌راه شنیده‌ام. یکی از آن‌ها سال ۹۷ در فیروزآباد بود.»

صحراگرد چند جمله‌ای خطاب به کسانی که به داوری علاقه دارند می‌گوید. صحبت‌هایی که شبیه درددل است. او می‌گوید: «متأسفانه قشر داوران همیشه در معرض سرافکندگی، درگیری، هتک حرمت و… قرار دارند. این چند عامل باعث شده که افراد خیلی کمی به سمت داوری ترغیب بشوند. اشخاصی که از نظر فیزیک جسمانی شرایط ایده‌آلی داشته باشند و انسان‌های شجاع می‌توانند داورهای خوبی باشند. و اشخاصی که از نظر مالی از شرایط خوبی برخوردار باشند‌. بدون تردید جامعه داوری کشور پاک‌ترین انسان هستند.»

این کمک‌داور گراشی می‌گوید: «کلاس‌ها و دوره‌های داوری زیادی در سطح استان برگزار می‌شود. بیشتر با توجه به افراد واجدالشرایط برگزار می‌کنند. در استان فارس شهرهای داورخیز مثل شیراز، فساو استهبان بیشترین کلاس‌های برگزار شده را دارا است. من خودم در فضای مجازی پیگیر دوره‌ها و کلاس‌ها بودم.»

صحراگرد می‌گوید: «جرقه آمدنم به جامعه داوری را محسن افشار زدند. و همیشه مدیونش هستم.»

آروزی قضاوت در کدام مسابقه را دارید؟صحراگرد می‌گوید: «با توکل به خدا لیگ برتر کشور؛ دربی تهران. من تمام تلاش خود در محقق کردن این هدفم به کار خواهم برد. هر چه خدا برای من بخواهد همان می‌شود.»

صحراگرد می‌گوید: «بنده در داوری به عنوان کمک‌داور فعالیت می‌کنم. امکان پیشرفت در کمک‌داوری بیشتر است. الگویم هم استاد سخندان است.»

به داوران گراشی از ۲۰ چه نمره‌ای می‌دهید؟

او می‌گوید: «بی‌شک می‌شود گفت در جنوب استان فارس، داوران گراش چند سطح از بقیه همکاران در شهرهای همجوار بالاتر هستند.»

این کمک‌داور می‌گوید: «من اعتقاد دارم سیستم var لازم است و باید پروتکل آن در سراسر بازی‌ها رعایت و انجام شود و به کاهش اشتباهات کمک کند. گرچه با وجود var اشتباهات وجود خواهد داشت چون بالاخره انسان در اتاق ویدئویی قضاوت می‌کند.»

محمد قضاوت فوتبال را با فوتسال هم مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «قطعا کار قضاوت سخت اما جذاب هست. و بنظرم قضاوت فوتبال سخت‌تر است. به‌دلیل اینکه داوران باید از آمادگی جسمانی بهتری برخوردار باشند و هم کمک‌داوران در مبحث آفساید نیاز به تمرکز بیشتری داشته باشند.»

بهترین داور فوتبال جهان؟ علیرضا فغانی

بهترین داور فوتبال ایران؟ علیرضا فغانی

بهترین داور فوتبال گراش؟ ان‌شاءالله بعدا.

داورهای زیر را در یک کلمه توصیف کنید:

علی موغلی: افتخار جامعه داوری شهرستان، استان، کشور

حمید عبدالی: خوش‌خُلق

مجید افشار: رئیس

حامد بابااحمدی: انسان شجاع

علی داوری‌فرد: حامی

محمدکاظم عابد: مشاور

عبدالرضا حسین‌پور: ناظر بروز داوری استان، مرد روزهای سخت

او یک خواسته از مسئولان و مدیران شهرستان دارد. او می‌گوید: «تنها دغدغه و خواسته‌ام از مسئولان و مدیران شهرستان این است که در جذب و استخدام‌ها بنده را در اولویت قرار بدهند. و نگاه خاصی به جامعه داوران داشته باشند. و ما را در حد توان حمایت کنند.»

او در پایان از خانواده‌اش تشکر می‌کند و می‌گوید: «از خودم به طور ویژه مادرم که همیشه نگران و دلواپس وضعیتم هستند که بتوانم در این مسیر به سلامت به مقصد برسم.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=12981

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: