تفسیر جانبدارانه از بیانات رهبری در سفر به منطقه

مقام معظم رهبری در جمع پرشور مردم که از اطراف و اکناف برای زیارت و تجدید بیعت با امامشان در ورزشگاه تختی شهر لار گرد هم آمده بودند، سخنان بسیار مهم و تاریخی ایراد فرمودند که در میان بیانات معظم له واژه «لارستان بزرگ» بکار رفته است. عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه از این اصطلاح، برداشت‌های غلطی داشته‌اند و صفت «بزرگ» برای «لارستان» را ناظر به اندازه، وسعت و جغرافیای سرزمینی می‌دانند و با این تفسیر غلط در صدد القای خودبزرگ‌بینی، سیطره و سلطه بر دیگران و احیای هژمونی خیالی خود هستند.

چهارده سال از سفر مقام معظم رهبری به منطقه می‌گذرد. ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ بود که ایشان در سفر به استان فارس و شهر لار مهمان مردم منطقه شدند. مقام معظم رهبری در این سفر در بیانات خود از عبارت «لارستان بزرگ» نام بردند.
دکتر امیرحمزه مهرابی، استاد دانشگاه، در این یادداشت معتقد است از این سخن رهبری «تفسیری جانبدارانه» شده است.

یادداشت را بخوانید:


۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷یک روز به یاد ماندنی برای مردم منطقه جنوب استان فارس است. در این روز مبارک مقام معظم رهبری که به استان فارس سفر کرده بودند، به شهر لار نیز تشریف فرما شدند تا با مردم منطقه دیدار و گفتگو داشته باشند.

این سفر پر خیر و برکت، علاوه بر دست‌آوردهای معنوی(تقویت رابطه عاشقانه امام و ماموم، افزایش همدلی مرید و مرادی، تامین سرمایه اجتماعی نظام، گسترش همدلی و صمیمیت در منطقه و…)، برکات و مصوبات مادی نیز در پی داشت که هدف این نوشته پرداختن به آنها نیست.

مقام معظم رهبری در جمع پرشور مردم که از اطراف و اکناف برای زیارت و تجدید بیعت با امامشان در ورزشگاه تختی شهر لار گرد هم آمده بودند، سخنان بسیار مهم و تاریخی ایراد فرمودند که در میان بیانات معظم له واژه «لارستان بزرگ» بکار رفته است. عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه از این اصطلاح، برداشت‌های غلطی داشته‌اند و صفت «بزرگ» برای «لارستان» را ناظر به اندازه، وسعت و جغرافیای سرزمینی می‌دانند و با این تفسیر غلط در صدد القای خودبزرگ‌بینی، سیطره و سلطه بر دیگران و احیای هژمونی خیالی خود هستند.

به طوری که امسال به جای تبلیغ «سالروز سفر رهبری به منطقه جنوب فارس»، تعابیری مثل «روز لارستان» یا «هفته لارستان بزرگ» بکار می‌برند و به این بهانه اعلام می‌کنند «لارستان» را نمی‌توان بدون اوز و خنج و لامرد و گراش تعریف کرد و آنها هم نمی‌توانند بدون ما تعریفی داشته باشند و…

برای سنجش میزان درستی برداشت‌های برخی از همسایگان عزیز، عین فرمایشات رهبری را مرور می کنیم:

«…اگر ارزیابی ما در باره‌ی ملتها تابع این است که مقدار آگاهی آنها را بسنجیم، مقدار عزم و اراده‌ی ملی آنها را بسنجیم، روشن‌بینی و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم – اگر این وسیله‌ی سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست – باید بگوئیم مردم لار و منطقه‌ی لارستانِ بزرگ، به حَسَب این مقیاس‌ها و معیارها جزو برجسته‌ترین مردم کشورِ پهناور ما هستند. آن روزی که مسئله‌ی آزادی‌خواهی و مبارزه‌ی با استبداد در کمتر نقطه‌ای از کشور مطرح بود، در این منطقه به برکت روحانیتِ این مجتهد بزرگ و آگاه، مسئله‌ی مبارزه با استبداد برای مردم مطرح شد…»

نکته ها:

  • در ادبیات رایج و منابع علمی برای جغرافیا و سرزمین از واژه «پهناور» ،«وسیع» و «گسترده» استفاده می‌شود نه «بزرگ» .
  • این رهبر روشن ضمیر گویا می‌دانستند افرادی هستند که سخنان ایشان را تفسیر به رأی می‌کنند و با برداشت‌های غلط خود، از فرمایشات رهبری سوء استفاده کرده و اغراض سیاسی و ناسیونالیستی خود را دنبال می‌کنند.
  • از این رو با تیزبینی در سخنان خود به خوبی واژه «بزرگ» را تبیین کرده‌اند چنان که پس از بکار بردن ویژگی‌ها و صفات نیکی مثل:(آگاهی، عزم ،اراده‌، روشن‌بینی، شجاعت، آزادیخواهی، مبارزه‌ و…) این مردم را شایسته بزرگی قلمداد کرده‌اند. پس بزرگ در اینجا اشاره به خلق و خوی مردم دارد که به معنی «بزرگواری و بزرگ منشی» است نه «دامنه و وسعت جغرافیایی».
  • برای اثبات این ادعا همین کافی است که رهبر عزیز بلافاصله و در همین پاراگراف برای بیان گستره‌ی جغرافیای کشور ایران از واژه «پهناور» استفاده کرده، فرموده‌اند: «مردم کشورِ پهناور ما»
  • ایشان در ادامه بیاناتشان بار دیگر لغت «بزرگ» را بکار برده‌اند . آنجا که برای توصیف بزرگواری شخصیت مرحوم آیهاللَّه سیدعبدالحسینآیت‌الهی از عبارت «مجتهد بزرگ و آگاه » بهره برده‌اند. بدیهی است «بزرگ» در اینجا به معنی «اندازه و مقدار» نیست. چنان که وقتی با عشق و علاقه واژه «آغای گپ » برای آیت الله سید عبدالعلی آیت الهی_ که همواره محور وحدت بودند_ بکار برده می‌شد، منظور علوّ درجه و فخامت مقام شامخ معظم له بود نه سترگی جسم و اندازه فیزیک ایشان.
  • نکته دقیق‌تر آن است که برای شهر لار از واژه لارستان استفاده نکرده‌اند بلکه فرموده‌اند: «باید بگوئیم مردم لار و منطقه‌ی لارستانِ بزرگ، به حَسَب این مقیاسها و معیارها جزو برجسته‌ترین مردم کشورِ پهناور ما هستند»

جالب آن است که برخلاف سخنان رهبری و عرف مرسوم در تقسیمات کشوری ، ناسیونالیست‌های افراطی به غلط برای شهر «لار» از واژه «لارستان» استفاده می‌کنند!. این کار مثل این است که برای شهر شیراز از واژه فارس استفاده کنیم.

  • حتی اگر بر خلاف نص صریح بیانات رهبری، بپذیریم که منظور از «بزرگ» دراینجا «وسعت جغرافیایی» است،

 اولاً: در این زمان با تفکیک شهرستان‌های لامرد، مهر، خنج، گراش، اوز و جویم و…از لارستان، دیگر این صفت برازنده لار نیست و اطلاق واژه لارستان بزرگ به سایر شهرستان‌ها، نه قانونی است و نه منطقی. از این رو عنوان لارستان بزرگ دیگر هیچ موضوعیتی ندارد.

ثانیاً: در آن زمان هم این صفت برای کل منطقه ذکر شده است نه برای لار. پس فایده‌ای از این اصطلاح برای لار متصور نیست و لاری‌ها نمی‌توانند خود را مصداق این واژه بدانند . لذا بهتر است به جای هزینه کردن از رهبری برای مقاصد سیاسی و تحریف و تفسیر به رأی سخنان معظم له،  بزرگی را در خصلت‌ها و ویژگی‌های دیگری جستجو کنند نه در گستره‌ی جغرافیایی که هرگز قابل برگشت نیست.

  • فروکاهش و تقلیل «سالروز سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به منطقه»- که می‌تواند به محور وحدت و همدلی بین شهرستان‌های مختلف و برادران اهل سنت و شیعه تبدیل شود – به «روز لارستان بزرگ»- که به ایجاد ذهنیت منفی نسبت به رهبری در مردم و همچنین تشدید کدورت‌ها و دلخوری‌های گذشته دامن می‌زند و یادآور خوی سلطه‌طلبی است، جفایی نابخشودنی بوده و با اهداف سفر رهبری و منویات معظم له در تضاد آشکار است.
  • اینکه به جای تاکید و تمرکز بر دست‌آوردهای معنوی و مادی این سفر، لار و لارستان بزرگ برجسته می‌شود، و واقعه مهم سفر امام جامعه تحت‌الشعاع نام حساسیت‌برانگیز لارستان بزرگ قرار می‌گیرد، موجب ناراحتی و تاسف نیروهای انقلابی و ولایی منطقه شده است.
  • وقتی استان خراسان به سه استان(خراسان رضوی، جنوبی و شمالی) تقسیم شد، افراطیون خراسان رضوی نیز تا چند سال بعد ازتفکیک، اصطلاح حساسیت‌برانگیز «خراسان بزرگ» را برای سه استان مستقل به کار می‌بردند اما با میدان‌داری عقلای قوم، این واژه از ادبیات رسمی و رسانه‌ای حذف شد و آن منطقه به ثبات و آرامش رسید. در این منطقه نیز به درایت و عقلانیت نیازدارد که با عدم تکرار واژه حساسیت‌برانگیز «لارستان بزرگ» و پذیرش هم ترازی دیگران با خود، گام های عملی برای «طلوع همدلی» برداشته شود.
  • در پایان به عزیزان یاد آور می شود که سوء استفاده و تفسیر به رأی سخنان بزرگان، حضرات معصومین(علیهم السلام) و آیات قرآن، کاری است ناپسند که برای آن مجازت تعیین شده است چنان که:

رسول خدا (ص) در حدیث قدسی فرمودند: «ما امَنَ بی مَنْ فَسَّر برأیه کلامی.» « هر کسی به رأی و دلخواه خویش گفتار مرا تفسیر کند به من ایمان نیاورده است.»؛ و در جای دیگر فرموده‌اند: «من فَسّر القرآن برأیه فلیتبوَأ مقعدَه من النّار»،«کسی که قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر کند، نشیمن گاهش در آتش جهنم است»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=8179

۳ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: