مراقبت‌های سلامت روان برای همه

بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی یا روانشناختی است. به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده نماید، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را بر آورده نماید.

۱۸ تا ۲۴ مهرماه در تقویم به نام «هفته‌ی سلامت روان» نامگذاری شده است. به همین مناسبت، عطیه متین، دانش‌آموخته‌ی روانشناسی و عضو انجمن روانشناسی گراش، در یادداشتی «سلامت روان» را به صورت خلاصه توضیح داده و در پایان روش‌های تقویت سلامت روان را یادآور شده است.

یادداشت عطیه متین:


بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی یا روانشناختی است. به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده نماید، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را بر آورده نماید.
سلامت روان را می‌توان در دو عبارت خلاصه کرد:
۱- واقعیت پذیری
۲- مسئولیت پذیری
پذیرش واقیت به این معناست که فرد توانمندی و قدرت پذیرش پیامدهای منطقی و طبیعی خود را داشته باشد. این پیامدها بخشی از دنیای واقعی است و هنگامی که ما پیامدهای رفتار و تصمیماتمان را نمی‌پذیریم، در واقع واقعیت را انکار می‌کنیم.
برای مثال اینکه بدانیم چطور باید واقعیت‌های زندگی خود را پیدا کنیم و بدانیم در چه شرایط و وضعیتی هستیم و برای درک بهتر این موضوع که ما کجا هستیم؟ در چه جایگاهی قرار داریم و به این باور برسیم که واقعیت زندگی ما از باورهای ما نشأت می‌گیرد، باید تمرین کنیم و برای بهبود واقعبت‌هایی که دوست نداریم قدمی برداریم تا به سلامت روان نزدیک‌تر شویم.
و اما مسئولیت پذیری، یعنی فرد مسئولیت ارضای نیازهای شخصی‌اش را به عهده می‌گیرد و در راستای این هدف به نیازهای دیگران تعدی نمی‌کند و یا اینکه نیازهایش را به هزینه‌ی دیگران رفع نمی‌کند. برای مثال برای انجام یک تکلیف، یک وظیفه، یک مسئولیت روزانه در زندگی از طفره رفتن، بهانه‌تراشی و اهمال‌کاری دست بکشیم و به معنای حقیقی متعهد به انجام مسئولیت خود باشیم. آگاهانه، درست و منطقی و حساب‌شده به خود و دیگران کمک کنیم و مسئولیت عواقب و پیامد تصمیم خود را بپذیریم و به شناخت وظایف خود برسیم، آنها را اولویت‌بندی کنیم و بعد دست به اقدام بزنیم تا بدینوسیله از بار مسئولیت شانه خالی نکنیم و بتوانیم سازماندهی‌شده و طبق برنامه پیش برویم و اینگونه به سلامت روان خود کمک کنیم.

روش‌های تقویت سلامت روان:
× ارتباط اجتماعی خود را افزایش دهید.
× زمانی را به مراقبه و شکرگذاری اختصاص دهید.
× از رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
× خواب کافی داشته باشید.
× هدف و معنای زندگی خود را پیدا کنید.
× از تمرینات ذهن آگاهی، یوگا و مدیتیشن غافل نشوید.
× در فعالیت‌هایی شرکت کنید که خلاقیت شما را به چالش کشیده و به شما احساس مفید بودن بدهد.
× بخشش را تمرین کنید.
× روزانه ۳۰ دقیقه را صرف پیاده‌روی کنید.
× زمانی را صرف انجام کاری جالب به همراه فردی به صورت رو در رو کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5232

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: