دکتر کافی: شعر گراش با مصطفی کارگر شناخته شده است

شب شعر پیامبر اعظم(ص) ده‌ساله شد

دهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) با معرفی و شعرخوانی برگزیدگان به کار خود پایان داد. دکتر غلامرضا کافی، شاعر و پژوهشگر، میهمان و سخنران اصلی اختتامیه بود. در بخشی از این برنامه از مصطفی کارگر، شاعر شناخته‌شده‌ی گراش تجلیل نیز شد.

به گزارش پندری، شامگاه میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، سالن دفاعیه دانکشده علوم پزشکی گراش میزبان شاعران و علاقمندانی بود که آمده بودند تا شب شعر پیامبر اعظم(ص) گراش را در دهمین سال برگزاری یاری کنند.

این برنامه سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ برگزار شد و شاعرانی از نقاط مختلف استان در این برنامه حضور داشتند.

مهدی کارگر از گراش، امیرحسین منتظرقائم از لار، عبدالرضا مفتوحی از لار، سجاد حیدری قیری از قیر وکارزین، سید اعظم حسینی از ممسنی، اسداله هرمی از گراش، فاطمه نجاتی از اوز و یونس موذنی از خنج برگزیدگان دهمین دوره این شب شعر بودند که با تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنان تجلیل شد.

دکتر غلامرضا کافی، شاعر و پژوهشگر، مهمان ویژه این برنامه بود. وی در ابتدا با اشاره به برگزاری این شب شعر رد شام ولادت حضرت محمد(ص) گفت: حضور شاعران شیعه و سنی از تمام شهرهای منطقه در این شب شعر باعث شعف ‌و شادمانی است و لطف جلسه را دوچندان کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ضخصیت جهانی پیامبر اسلام به یک پژوهش تاریخی اشاره کرد: پروفسور هارت در سال ۱۹۷۷ به همراه ۴ هزار پژوهشگر تحقیقی انجام داد. آن‌ها در این پژوهش به ۴۰۰ انسان موثر در جامعه بشری رسیدند و ار آن تعداد به ۱۰۰ رسیدند و آن‌ها را از نظر تاثیر ترتیب‌بندی کردند. برای نفر اول نتوانستند کسی را جز پیامبر اسلام(ص) قرار بدهند.

کافی ادامه داد: وقتی کتاب «صد: رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ» چاپ شد خیلی سر و صدا کرد. در این لیست نفر دوم نیوتن است و از شخصیت‌های ایرانی مانی در رتبه ۸۳ و کوروش در رتبهٔ ۸۷ و زرتشت در رتبهٔ ۹۳ هستند.

وی با اشاره به حاشیه‌های چاپ این کتاب گفت: پروفسور هارت در چاپ دوم به این موضوع که چرا پیامبر اسلام(ص) را در صدر این لیست حضور دارد پاسخ داده و گفته «او تنها مرد تاریخ است که در ابعاد معنوی و مادی به شکل خارق‌العاده‌ای موفق بوده‌ است.»

کافی در بخش دوم صحبت‌های خود به جایگاه شعر در استان فارس اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک مخاطب متوسط شعر وقتی به شعر گراش نگاه میکنم اگر صادق رحمانی را به دلیل سابقه و عدم حضورش در گراش کنار بگذاریم، قطعا یک نام از شعر گراش بخواهم در خاطر داشته باشم حتما مصطفی کارگر است. نام او دست کم در سطح استان فارس امروز شناخته شده است.

وی افزود: تقریبا ۲۰ سال که من اسم ایشان را شنیده‌ام و با کارهایش آشنا هستم. ۳ کتاب از ایشان چاپ شده و اولین کتاب ایشان هم ۲۰ – ۲۲ سال پیش منتشر شد.

کافی با اشاره به آخرین مجموعه شعر کارگر به نام تن‌ها گفت: تعهد، زمان‌‌آگاهی، دغدغه‌مندی، و همراهی با مسائل روز در این کار کاملا پدیدار است. از مردم میانمار تا شهدای هسته‌ای و شهدای منا موضوعات مختلفی در این اثر به چشم می‌خورد.

امسال هفته وحدت و هفته دفاع مقدس تلاقی داشتند و به همین دلیل در بخشی از این شب شعر از مصطفی کارگر، شاعر شناخته‌شده‌ی گراشی، به دلیل حضور پررنگ در عرصه شعر مقاومت و دفاع مقدس تجلیل شد.

کارگر بعد از دریافت هدیه و تندیس خود در سخنان کوتاهی با اشاره به همراهی و صبر همسرش از وی تشکر کرد.
وی در ادامه از اهمیت شعر در زندگی‌اش گفت و ادامه داد: نیمی از کتاب‌هایی که می‌خوانم به شعر اختصاص دارد و از نیم دیگر نیز نصف‌اش به کتاب‌های دفاع مقدسی اختصاص دارد و نیم دیگر به سایر موضوعات.

وی با اشاره به سرایش شعر برای شهدا و چاپ کتاب سلام گل سرخ و تن‌ها گفت: کتاب‌هایی که از شهدا رو رزمندگان می‌خوانم روی من اثر خاصی دارند و همین باعث می‌شود برای شهدا شعر بگویم.
وی در پایان نیز از تاثیر نقد بر پیشرفت شاعر گفت و اضافه کرد: نقد برایم ارزشمند است و همیشه از آن استقبال می‌کنم.

اجرای سرود روایان آفتاب هم بخش دیگری از این شب شعر بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=12609

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: