مجتمع خیرساز میراث فرهنگی کلنگ‌زنی شد

مراسم کلنگ‌زنی مجتمع خیرساز میراث فرهنگی، که شامل ساختمان اداره میراث فرهنگی و موزه مردم‌شناسی است، عصر روز گذشته، 21 خرداد 1401، در محل مجتمع، جنب کلانتری مرکزی، با حضور مسئولین کلنگ‌زنی شد. خیر این مجموعه، حاج‌ سعید عبدالهی است.

به گزارش پندری، مهندس حلیمی، شهردار گراش در صحبت‌هایی گفت: «یکی از دغدغه‌های این دوره شورای شهر ما موزه مردم‌شناسی بود که ما در این شهر نداریم. و خدا را شاکریم که خیر، حاج‌سعید عبدالهی مارا در این راه همراهی کرد. دو قطعه زمین تدارک دیده شده است یکی برای ساختمان اداره میراث فرهنگی و دیگری موزه مردم‌شناسی.»

شهردار گراش در ادامه گفت: در کنار این مجموعه، بازنگری و بازسازی پارک بزرگ شهر نیز انجام خواهد شد که امیدواریم خیرین عزیز کمک حال ما باشند. پارکی که از شهرستان‌های دیگر هم استقبال می‌شود.»

عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر جنوب مرکزی ایران و عضو شورای چهارم نیز در این مراسم گفت: «خوشحالم که دارم این روز را بعد از نزدیک به سی سال می‌بینم. سال ۷۹ اولین نمایشگاه اشیا تاریخی برگزار شد که مردم علاقه داشتند و همکاری و همراهی کردند. همان موقع ما می‌خواستیم موزه‌ای داشته باشیم که حاج‌سعید عبدالهی قدم جلو گذاشتند. در کل منطقه ما اولین شهری بودیم که برای موزه اقدام کردیم ولی آخرین شهر هستیم که تازه می‌خواهیم کلنگ‌زنی کنیم. که همین هم با همراهی بزرگ‌مردی چون حاج‌حبیب مهرابی بود. البته دوستان و گروه‌های دیگری هم همراهی کردند. هیات امنای آبشار اندیشه، توسعه و همیاری که تلاش کردند اشیای تاریخی حفظ شود. البته از شهرهای اطراف هم به ما قول دادند که اقلام تاریخی خود را به موزه‌ی مردم‌شناسی گراش تحویل بدهند.»

صلاحی نقدی نیز به خیرین داشت و افزود: «چیزی که برای من دردآور و رنج‌آور است این است که خیرین ما بیشتر برای سخت‌افزار هزینه می‌کنند و در بخش نرم‌افزار اقدامی نمی‌کنند. البته به درستی هم می‌گویند که دولت باید در این بخش کار کند کند اما دولت برای این مسائل در شهرهای کوچک کمک چندانی نمی‌کند. ما نباید در این موضوع طوری رفتار کنیم که بدون نرم‌افزار به درستی کار می‌کند. وجود ساختمان خوب است ولی نرم‌افزار فرهنگی باید وجود داشته باشد.»

او سخنان خود را اینگونه خانمه داد و گفت:« تقدیر می‌کنم از خانواده‌ی شهیدان عظیمی که ما موزه را آنجا افتتاح کردیم. لطف برزگ خانم عظیم‌زاده بود که سهمشان را به ما بخشیدند. بخشی را دکتر محبی کمک کردند. انجمن ایکوموس، آقایان آرمان‌مهر و عبدالهی کمک کردند. امیدوارم این موزه که ساخته شد، برای برنامه‌های آینده‌ی آن هم فکر کنیم.»

حبیب مهرابی، عضو شورای چهارم نیز دیگر سخنران مراسم کلنگ‌زنی بود و ضمن تشکر از تمامی کسانی که برای تحقق این مهم تلاش کردند، گفت:«وقتی آن سال‌ها وارد سالنی شدم که نمایشگاه اقلام تاریخی گراش و میراث گذشتگان را به نمایش گذاشته بودند، اشک می‌ربختم که الآن آن‌ها کجا هستند؟ چه هویت بزرگی را برای ما به ارث گذاشته‌اند. همین‌ها باعث شدند که ما شناسنامه و هویت داشته باشیم و به گذشتگانمان افتخار کنیم. کسانی که هویت‌شان را دزدیدند و بی‌هویت شدند، مثل خمیر می‌شوند.»

مهرابی همچنین افزود:«عزیزان شهرداری و عوامل دست‌اندرکار زحمت کشیدند برای حمام دهباشی که شکایت کیفری داشت. چه به صورت مالی و چه با کدخدامنشی، شورای جوان و جدید همت کردند و این حمام دهباشی را سر و سامان دادند. جلوی تخریب خانه‌ی علیپور که اولین دوره‌ی خانه‌ی کدیم در آن برگزار شد را گرفتیم. حالا این مجتمع باید ستاد فرماندهی هماهنگی میراث فرهنگی شهرمان باشد. ما نمی‌خواهیم محدود به شهر و منطقه خودمان باشیم. ما می‌خواهیم فرامنطقه‌ای عمل کنیم.»

او در خصوص بانی خیر این مجموعه نیز گفت:«ما سراغ این جوان خیر، حاج‌سعید عبدالهی نرفتیم. خودشان قصد کار خیری را داشتند و آمدند شورا. ما در شورای چهارم مشورت کردیم و طرح‌های مختلفی را پیشنهاد دادیم. در همان سال ۹۶، چند روز بعد برگشتد و آمادگی خودشان را برای ساخت موزه اعلام کردند. حالا بعد از شش‌هفت سال باید این مجموعه را افتتاح می‌کردیم نه اینکه الآن بخواهیم کلنگ‌زنی کنیم. و در همه‌ی این سال‌ها، خود خیر جوان مستمرا پیگیر این قضیه بودند. چون تصمیم جدی و قاطع گرفته گرفته بودند و گام برمی‌داشتند.»

مهرابی از رویش خیرین جوان در گراش نیز ابراز خرسندی کرد و گفت:«من این دل‌مشغولی‌ را داشتم که این همت و اندیشه‌ی خیرین بزرگ ما مثل حاج‌اسدالله، حاج‌ابوالحسن و شیخ‌احمد و آقای وخشوری، به جوان‌ها ما منتقل خواهد شد یا نه. و وقتی این جوان این مجتمع را قبول کردند فهمیدم که این اندیشه نسل به نسل منتقل خواهد شد و این جوان‌ها، رویش‌ها و جوانه‌های این نیک‌اندیشانه هستند. و تفکر ما نه فقط برای شهر و منطقه که فرامنطقه‌ای است. ما برای همه‌ی انسان‌ها تلاش می‌کنیم. ما محدود به شهر خودمان نیستیم.»

عضو شورای چهارم گراش همچنین از اهمیت و نگهداری آثار و اسناد تاریخی گفت و اضافه  کرد:« گاهی بیان می‌شود که مدرسه و مسجد نعمت خداست و باید زیاد شود. اما ساخت همچون بناهایی، کمک به فکر و هوت مردم است. من یک بار رفتم سراغ آقای صلاحی و اسنادی را دیدم که در اسناد تاریخی شهر قهرمان‌پرور ما دخل و تصرف کرده‌اند. در کتاب‌ها هم دخل و تصرف کردند و  آنجا که ضرر خودشان بوده حذف یا عوض کرده‌اند و جای شهید و جلاد را عوض کرد‌ه‌اند.»

مهرابی به گله‌مندی‌های بعضی افزاد از شخص او نیز پاسخ داد و تشریح کرد:« با چهره‌هایی که من در این مکان می‌بینم، در آینده کارهای بزرگ و ادامه‌داری انجام خواهیم داد. فکر می‌کنند با حرف و حدیث در فضای مجازی می‌توانند ما را از میدان خارج کنند. البته کسانی می‌خواستن من را از میدان به در کنند. اما من قصد کردم همیشه و در هر جایی نوکر مردم باشم. حتی وقتی کنار نخلم هستم، در فکر مردم هستم و می‌خواهم جارویی بردارم و خاک زیر پای مردم را جارو کنم. گاهی از مهرابی گلایه می‌کنند که چرا از فلان طیف حمایت کردی. باید بدانیم که همه در یک کشتی هستیم و کارهای بزرگی برای منطقه انجام خواهیم داد. برخی ممکن است بگویند به جای این موزه، چند تا خانه بسازید، می‌گوییم خانه هم واجب است و باید ساخته شود. می‌گویند خانه‌ی تاریخی را بازسازی کنید، می‌گوییم این هم خوب است و باید انجام شود. ولی یک جایی باید باشد که فرهیختگان‌مان و نقاشی‌ها و اکتشافات مردم‌مان در آنجا جمع شود.»

عضو سابق شورای شهر گراش اشاره‌ای نیز به پروژه‌های نیمه تمام و بعضا اجرا نشده شهر زد و افزود:«یک نکته‌ی دیگر اینکه خدا را شکر بعضی از آن‌هایی که منحل شدند، منقرض شدند. وگرنه این روز همین‌جا به مرض گراش‌لند و گراش‌مال و تصفیه‌خانه و هتل دچار می‌شد. لازم است که خدارا شکر کنیم که آن نسلی که آنگونه تنگ‌نظرانه تصمیم می‌گرفتند و در جهت نابودی سرمایه‌گذاری و پول تصمیم می‌گرفتند، منقرض شدند. جای شکرش باقی است.»

مهرابی در پایان از تمامی عواملی که در پیشبرد این مجموعه تاکنون همکاری داشته‌اند، اینگونه تشکر کرد:« من یک جمله یادداشت کردم و قرائت می‌کنم: حفظ و گسترش مواهب فرهنگی به اشتراک گذاشتن هنر و فرهنگ با کل منطقه و فرامنطقه و تبادل فرهنگ‌ها و غنی‌سازی زندگی هر شهروندی، به امید روزی که شهری شاداب یک شهری در تراز مردم شریف داشته باشیم. از جناب عبدالهی و مجموعه میراث فرهنگی آقایان زندوی، صدقی، باقرپور، نوشادی و آیینه‌افروز تشکر می‌کنم. تا حالا کار به اینجا رسیده، ۲۴ میلیون و پانصد هزار تومان به حساب سازمان زمین و مسکن پول واریز شده و یک ریال دیگری برای واگذاری زمین و پیشبرد این کار هزینه نشده و هیچ اداره‌ای از ما پولی نخواسته. آن کسانی که بیشترین تلاش را در همین رابطه کردند، مهندس باقری‌فرد، مدیر کل اداره راه و شهرساری لارستان بود، مهندس مهرابی، مهندس معینی و مهندس نادری و شورای چهارم بودند.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11753

۱ نظر

  • پروژه گراش لند فقط یک کلاهبرداری و زمین خواری بود که توانسنتد به اسم مجتمع فرهنگی تفریحی ۲ هکتار زمین بهترین جای شهر را که حدود هر متری ۸ میلیون قیمت دارد را به متری ۴۳ هزار تومان دزدی کنند و تصرف کنند و سند ملک را بگیرند و کاری هم تنجام ندهند اقای حبیب مهرابی پس شنا هم یکی از ذینفع های این زمین خواری هستید به همین خاطر و فقط یکی از دلایل رد صلاحیت شدن تان در شورای شهر بود و دیگه حرف گمده تر از دهنت نزن

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: