جمع‌آوری سطل‌های زباله برای احیای سِردو

 شهرداری گراش که در سال‌های اخیر یکی از حامیان فرهنگ و آثار تاریخی گراش به شمار می‌رود، از ماه‌ها قبل سطل‌های زباله سطح شهر را جمع‌آوری کرده تا محوطه‌های تاریخی «سِردو» را احیا کند. یک مقام غیرمسئول می‌گوید توسعه «آو گَنَه» هم در دستور کار است.

به گزارش پندری، خریداری خانه تاریخی علی‌پور، همکاری برای حفظ حمام دهباشی و محوطه‌سازی هفت‌برکه از جمله کارهایی است که در گذشته توسط شورا و شهرداری گراش انجام شده است.

اما در تازه‌ترین اقدام، شهرداری گراش سعی در احیای محوطه‌های تاریخی «سِردو» دارد. سردو به محوطه‌هایی گفته می‌شود که در گذشته به عنوان زباله‌دان مورد استفاده بوده است.

به نظر می‌رسد جمع‌آوری سطل‌های زباله اولین گام شهرداری برای این اقدام است.

یک مقام غیرمسئول که علاقه‌ای نداشت نامش فاش شود در این باره گفت:
بعد از اینکه دیدیم در دوره‌های قبل، حرکت «هر محله، یک پارک» با اقبال عمومی روبه‌رو شده، ما هم تصمیم داریم یک اقدام تاریخی در هر محله داشته باشیم. ما می‌خواهیم با شعار «هر محله، یک سردو» این محوطه‌های تاریخی را در محلات مختلف احیا کنیم.

وی اضافه کرد: ما به نظرات مردم اهمیت می‌دهیم. برای احیای سردوها ما ابتدا سطل‌های زباله را جمع‌آوری کردیم تا ببینیم از نظر مردم بهترین مکان برای اجرای این طرح کجاست؛ هرکجا بیشتر زباله جمع شد، آنجا را به عنوان سردو در نظر می‌گیریم.

این منبع مطلع افزود: سِردوها جزو میراث معنوی ما محسوب می‌شوند و متاسفانه در سال‌های اخیر به دست فراموشی سپرده شده بودند.

وی به دیگر طرح‌های شهرداری گراش نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌رفت تا به فراموشی سپرده شود «آو گَنَه» هست. این جزو هویت شهری ماست و ما اجازه نمی‌دهیم از حافظه تاریخی مردم پاک شود. ما یک «آو گَنَه» را در بلوار حافظ به صورت آزمایشی کلید زده‌ایم. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این طرح، امیدواریم به زودی با حضور مسئولین شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

او اضافه کرد: البته احیای سردو و آو گنه یک هم‌افزایی هم دارند؛ یعنی مثلا ما سطل‌های زباله را که برداشتیم، زباله‌ها به جدول‌ها سرازیر شدند و این خود به خود باعث تشکیل آو گنه می‌شود.

این منبع اظهار امیدواری کرد شورای جدید پس از استقرار بتواند این روند را ادامه دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3825

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: