انتخابات شگفتی ساز

انتخاباتی که در28 خرداد 1400 برگزار شد را می توان انتخاباتی شگفتی ساز نامید و آن را به منزله یک پوست اندازی کامل برای نظام و تولد دوباره مردم ایران قلمداد کرد.

پندری: سال ۱۴۰۰ سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر است. دکتر امیرحمزه مهرابی، استاد دانشگاه، در سلسله یادداشت‌هایی به صورت هفتگی و با زبان ساده به موضوع انتخابات می‌پردازد. او در آخرین یادداشت خود به شگفتی سازی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره می‌کند.

این مجموعه یادداشت با نام «بهار سرنوشت» هر هفته در پندری منتشر خواهد شد.

 

انتخاباتی که در۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد را می توان انتخاباتی شگفتی ساز نامید و آن را به منزله یک پوست اندازی کامل برای نظام و تولد دوباره مردم ایران قلمداد کرد. این رویداد، بسیاری از اشراف‌زاده‌گان، لیبرال‌ها، غربگرایان، ورشکستگان سیاسی و مدعیان دروغین عدالت خواهی را از سپهر سیاسی زدود. بطوری که می توان ادعا کرد؛ این انتخابات به دلایل زیر یکی از با کیفیت ترین انتخابات از اول انقلاب تا کنون بوده است:

الف: در سطح شهر گراش؛

  • مردم گراش در انتخابات ریاست جمهوری دوره ی قبل، حدود ۶۳ درصد با آیت الله رئیسی رأی داده بودند ولی در این دوره این رقم به ۸۹ درصد رسید که به احتمال قوی در سطح کشور بی نظیر بوده و یک رکورد محسوب می شود .
  • – در انتخابات شورای شهر نیز مردم با نفی اشرافیگری و رانت بازی و برخلاف تبلیغات پرحجم و سرسام آور، بیشتر به جوانانی انقلابی ،گمنام و با انگیزه رای دادند که در نوع خود، قابل تأمل است.

ب: در سطح کشور؛

  • -مردم برخلاف دوره‌های قبل و ادعای برخی از غرب زده‌ها (مثل تاج زاده که گفته بود مردم به آینده رای می‌دهند نه به گذشته ) به جای وعده‌های آتی به «کارنامه و عملکرد»، رأی دادند ( عملکرد رئیسی در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه)
  • -نقش سلبریتی‌ها در جهت دهی به افکار عمومی در مقایسه با دوره‌های قبل، بسیار اندک و کمرنگ بود.
  • -بهره‌گیری از عملیات روانی «قوم‌گرایی» در رای مردم تاثیرچندانی نداشت.( لر و بختیاری‌ها به رضایی و ترک‌ها به همتی و مهر علیزاده توجه نکردند)
  • -مشارکت مردم در اوج نابسامانی‌های اقتصادی، تحریم‌ها، ناکارآمدی‌ها، ناامیدی‌ها، کرونا، اختلالات روز رای‌گیری و اهمال در آسان سازی فرایند مشارکت، بیش از حد انتظار بود.
  • -توهین و تخریب و تهمت رقبا بر خلاف دوره های گذشته، اثر معکوس داشت (توهین‌های  مهر علیزاده و همتی و اثر منفی بر رأی آنان)
  • -مردم به غربگرایان جواب منفی بی‌سابقه‌ای دادند بطوری که آرای آنان از آرای باطله هم کمتر بود.
  • -مردم به شخص گمنام و ناشناخته رای ندادند. (بر خلاف خاتمی و احمدی نژاد و روحانی که قبل از انتخاب برای عامه مردم گمنام بودند)
  • -تخریب‌های بی امان رسانه‌ای خارجی و داخلی در فضای مجازی، نقشی عمده‌ای در انتخاب مردم نداشت.(رشد سواد رسانه ای مردم)
  • -رای دادن بدون هیجان و احساسات کاذب صورت گرفت.( برخلاف سه انتخاب قبلی مردم)
  • -مردم با وجود تخریب‌های شدید، بالای ۶۲ درصد به رئیسی رای دادند که در مقایسه با روحانی (دوره اول ۵۰/۷۱ درصد و دور دوم ۵۷/۱۳ ) رشد قابل توجهی داشته است.
  • -دراین انتخابات مردم به مسئولین یادآور شدند که باید طبق فرمایش امام علی(ع) و امامین انقلاب، رسیدگی به وضعیت عامه مردم و اقشار پایین، برمرفهین و خواص تمامیت‌خواه ترجیح دهند (میزان مشارکت مردم تهران بزرگ(۲۴ درصد) و در استان محروم ایلام(۶۲ درصد) بود.
  • در تهران علاوه بر کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح طلبان و دولت، لیست آنها برای شورای شهر هم شکست سنگین و نهایی را تجربه کرد. این در حالی بود که خاتمی ضمن حضور در جمع نامزدهای این لیست، به صورت کتبی نیز حمایت خود از لیست موسوم به جمهور را “تکرار” کرده بود.

یادداشت‌های قبلی:

#بهارسرنوشت؛چه کسانی را برای شورای ششم انتخاب کنیم؟

#بهارسرنوشت؛مناسب‌ترین فرد برای ریاست جمهوری چه کسی است ؟

#بهارسرنوشت؛چرا اغلب رؤسای جمهور ایران با نظام مشکل پیدا می‌کنند؟

#بهارسرنوشت؛ابهام‌زدایی از مفهوم دولت جوان انقلابی

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۴

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۳

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۲

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ /۳

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ /۲

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3628

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: