آمادگی ۱۵۰ نیروی عملیاتی و ۱۲۰ خودرو برای مقابله با سیل

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش با بیان اینکه حدوداً ۱۲۰ ماشین مکانیزه سبک و سنگین توسط ادارات، نهادها، شرکت‌ها و بخش خصوصی در شهرستان آماده مقابله با سیل هستند، گفت: بیش از ۱۵۰ نیرو عملیاتی، امدادی با کمک اقشار مختلف مردم و بسیج جهت خدمات‌رسانی به بحران احتمالی بارندگی پایان هفته شناسایی و ساماندهی شده‌اند.

به گزارش پندری به نقل از روابط عمومی فرمانداری گراش، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گراش صبح دوشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۱، با دو موضوع بارندگی‌های تابستانی پیش رو و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به ریاست محمود طاهرزاده فرماندار گراش و با حضور اعضا تشکیل جلسه داد. طاهرزاده پس از این جلسه نیز به صورت میدانی از مناطق پرخطر، بافت فرسوده و رودخانه‌های فصلی بازدید و دستورات لازم را صادر کرد.

فرماندار گراش در این جلسه با اعلام آماده باش صد درصدی به دستگاه‌های اجرایی به مردم گراش در باره پیش بینی هواشناسی هشدار داد، گفت: با توجه به پیش بینی و اعلام وقوع بارندگی شدید توسط اداره کل هواشناسی استان فارس، دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان در آماده باش کامل باشند.

درخواست از بخش خصوصی برای حضور در بحران

محمود طاهرزاده با تاکید بر اینکه مدیران از ظرفیت بخش خصوصی و توان مردمی در مهار حادثه و کاهش آن استفاده کامل کنند و همه نقاط حادثه خیز را شناسایی و در رفع مشکلات آن گام بردارند، تصریح کرد : همه ادارات و نهاد های عضو ستاد مدیریت بحران تجهیزات و امکانات موجود خود را ارزیابی، بررسی و مورد بازدید قرار دهند.

وی اضافه کرد: نیاز است بخش خصوصی و شرکت‌های مستقر و فعال در این شهرستان در صورت اعلام نیاز ستاد بحران، همکاری لازم داشته باشند.

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های لازم توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان به دستگاه‌ها ابلاغ گردیده است، گفت: اطلاع رسانی لازم و مستمر در شهر و روستاهای سطح شهرستان توسط شهرداری و دهیاری ها انجام شود و برای جلوگیری از هرگونه حادثه و آبگرفتی، اقدام به پاکسازی کانال دفع آب های سطحی، مسیل‌ها، آبراها و دهانه‌های پل‌ها کنند.

خسارت ۱۰ میلیاردی باران و تگرگ در گراش

وی با اشاره به بارندگی تابستانی و باد شدید هفته گذشته در این شهرستان، گفت: در جریان بارندگی‌ها، بارش تگرگ و تندباد هفته گذشته، براساس بررسی‌های اولیه صورت گرفته ۱۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی، عمران شهری و روستایی و تاسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت وارد شده است.

محمود طاهرزاده با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بر اثر بارش‌‌های تابستانی ضروری است، گفت: بارندگی و رعد و برق هفته گذشته خوشبختانه خسارات جانی در سطح شهرستان گراش در پی نداشته است.

وی گفت: باران ۷۳ میلیمتری تابستانی در سطح شهرستان گراش باعث قطعی جزیی برق و آبگرفتگی برخی از معابر شد که با هماهنگی شهرداری، هلال احمر و ادارات خدمات رسان این مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شد.

مرخصی و ماموریت مدیران لغو شد

رئیس ستاد بحران شهرستان گراش از لغو کلیه مرخصی ها و ماموریت های مدیران شهرستان خبر داد و افزود: دستگاه‌های مربوطه با پشتیبانی ادارات استانی شان آمادگی صد در صد برای مقابله با بحران پیش روی را داشته باشند.

طاهرزاده برآورد میزان خسارت و آسیب های ناشی از سیلاب را ظرف مدت ۴۸ ساعت بعد از وقوع بارندگی ضروری دانست و از مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست تا گزارش خسارات را به موقع و در کوتاه ترین زمان ممکن به فرمانداری ارسال کنند.

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه مردم از حضور در تفرجگاه‌ها و تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند، گفت: مردم با رعایت اصول ایمنی به دستگاه‌های امدادگر و خدمات رسان کمک کنند و از صعود به ارتفاعات، پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، حضور در تفرجگاه ها، اتراق در بستر رودخانه‌ها و عبور از حاشیه مسیل‌ها پرهیز کنند

وی اضافه کرد: دامداران از چرای دام‌ها در مناطق خطر آفرین و مسیر رودخانه ها طی این چند روز خودداری و از اکنون علوفه مورد نظر را در محل نگهداری دام خود ذخیره داشته باشند

محمود طاهرزاده با اشاره به اینکه پیشگیری از بحران ضروری و نباید در این گونه مواقع غافل و سهل انگاری کنیم، تصریح کرد: در صورت رعایت اصول پیشگیری و مقابله با بحران و اطلاع رسانی صحیح و همکاری مردم، ان‌شاالله مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

هشدار به ساکنین حاشیه رودخانه‌ها

وی گفت: در صورت نیاز ساکنین سکونت‌گاه های غیر رسمی و مجاور رودخانه‌ها آمادگی لازم به منظور مقابله موثر جهت کاهش اثرات طغیان احتمالی رودخانه ها و تخلیه خانه‌های خود را داشته باشند.

برخورد قاطع با ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها

طاهرزاده به متجاوزان حریم رودخانه ها هشدار داد و افزود: حریم رودخانه متعلق به شخص نیست و قطعا برخورد قاطع با ساخت و ساز در حریم رودخانه ها انجام خواهد شد.

وی گفت: هشدارهای لازم به افرادی که پروژه نیمه کاره دارند و یا منازل قدیمی و غیر قابل سکونت دارند به جهت جلوگیری از آب گرفتگی و تخریب هشدارهای لازم داده شود تا شهروندی در این خصوص دچار خسارت و آسیب نشود.

رئیس ستاد بحران شهرستان گراش با بیان اینکه مصوبات ستاد مدیریت بحران مانند تصمیمات شورای تامین، مهم و لازم الاجراست، خاطر نشان ساخت: مدیریت صحیح می تواند در مراحل پیشگیری، زمان بحران و بعد از آن مؤثر باشد و با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های لازم در خصوص بارندگی پایان هفته صورت گرفته است همه مسئولین موظف به همکاری و تعامل جهت جلوگیری و به حداقل رساندن خسارات هستند.

پیگرد قضایی برای آتش‌زدن کاه‌وکلش بعد از برداشت محصول

فرماندار گراش همچنین با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا، نسبت به افزایش احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان هشدار داد و گفت: با توجه به در پیش بودن گرما، خشکی هوا و پوشش علفی و خشک در عرصه‌های منابع طبیعی، رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش سوزی در مراتع از سوی همگان ضروری است و اعضای ستاد بحران در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند.

محمود طاهرزاده آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول از سوی برخی کشاورزان را شیوه‌ای غلط دانست و گفت: آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول پیگرد قضایی به دنبال دارد.

در ادامه این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دادند.

آمادگی برای سیل و بارندگی

بازدید میدانی فرماندار از مناطق پرخطر گراش

محمود طاهر زاده در جریان بازدید از مناطق پرخطر، بافت فرسوده و رودخانه‌های فصلی، با توجه به ورود سامانه بارشی مانسون به فارس خصوصاً شهرستان‌های جنوبی بر رفع موانع موجود در بستر رودخانه‌ها، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و غیره از بستر و حریم رودخانه‌ها و لایروبی به موقع و پاکسازی زیر پل‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان تاکید کرد.

وی افزود: شهرداری‌های گراش و ارد باید با احصا دقیق محل‌های حادثه خیز و معابری که در هنگام بارندگی با آب گرفتگی مواجه می‌شوند، تدابیر لازم را برای رفع مشکلات داشته باشد.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش گفت: آب‌نمای ورودی روستای آغصه از توابع بخش ارد و آب‌نمای ورودی روستای کنار زیارت از توابع بخش مرکزی شهرستان در بارندگی سال گذشته تخریب شدند و با توجه به اقدامات صورت گرفته در جریان بازسازی از نقاط حادثه خیز شهرستان گراش به شمار می‌روند.

هشدار به اهالی محمدآباد، سلطان‌آباد و باغ موسی برای تخلیه

طاهر زاده اعلام کرد: سکونت‌گاه‌های غیر رسمی محمد آباد، سلطان آباد و باغ موسی در صورت لزوم و آب گرفتگی معابر و سیلاب آمادگی تخلیه منازل مسکونی خود را داشته باشند.

فرماندار گراش از شهروندان خواست از تردد در رودخانه‌ها، مسیل‌ها و شنا کردن در بندهای کنترل سیل به طور جدی پرهیز کنند.

وی گفت: با توجه به بارش‌های سیل آسای اواخر هفته و وقوع سیل، ممکن است در مناطقی از شهرستان بارشی رخ ندهد، ولی به دلیل بارش و انتقال سیلاب از بالادست، مردم غافلگیر شده و در محاصره سیلاب قرار بگیرند به همین دلیل مردم جدا از حضور در تفرجگاه تنگ آب و مناطق خطر آفرین مانند رودخانه فصلی پئت پرهیز کنند.

آمادگی ۱۵۰ نیروی عملیاتی و ۱۲۰ خودروی سبک و سنگین برای سیل

طاهرزاده با بیان اینکه حدوداً ۱۲۰ ماشین مکانیزه سبک و سنگین توسط ادارات، نهادها و شرکت‌ها و بخش خصوصی در شهرستان آماده کمک رسانی هستند، گفت: بیش از ۱۵۰ نیرو عملیاتی، امدادی با کمک اقشار مختلف مردم و بسیج جهت خدمات رسانی به بحران احتمالی بارندگی پایان هفته شناسایی و ساماندهی شده اند.

آمادگی برای سیل و بارندگی

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11783

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: