کنکور ۱۴۰۰ و نتایجی که دلچسب نبود (۲)

نتایج امسال گراشی‌ها در کنکور سراسری کم‌فروغ بود. شاید یکی از علت‌های آن مجازی بودن تدریس در ایام کرونا باشد. علتی که در مدارس پسرانه بیشتر مشهود بود. اما «ورود دانش‌آموزان در ایام تدریس مجازی به بازار کار» یکی دیگر از علت‌هایی بود که مدیر مدارس سیدالشهدا(ع) و محبی به آن اشاره داشتند.

گراش دو دبیرستان متوسطه‌ی پسرانه دارد؛ سیدالشهدا(ع) و محبی. در دبیرستان محبی دو رشته‌ی تجربی و ریاضی و در سیدالشهدا(ه) دو رشته‌ی انسانی و تجربی دایر می‌باشد.

بعد از شنیدن علل نتایج ضعیف کنکور ۱۴۰۰ از زبان دانش‌آموزان، این‌بار احمد حسن‌نژاد، مدیر دبیرستان سیدالشهدا(ع) و مرتضی ایزدی، مدیر دبیرستان محبی از نتایج کم‌فروغ امسال می‌گویند.

به نظر شما، علل نتایج ضعیف گراشی‌ها در کنکور ۱۴۰۰ در مدرسه شما و شهر چیست؟

حسن‌نژاد، مدیر دبیرستان سیدالشهدا(ع):

اگر رشته‌ی تجربی را در نظر بگیریم، در مدرسه سیدالشهدا(ع) تنها یازده نفر دانش‌آموز تجربی داریم که بعد از قضیه کرونا و تعطیلی مدارس اکثرا به کار و اشتغال‌زایی پرداختند. طبیعی است که نمی‌شود هم درس خواند و هم مشغول کار شد و هم نمرات کنکور عالی داشته باشند.
در حالی که سال گذشته که شیوع اولیه کرونا که تجربه جدیدی بود و هنوز وضعیت مشخص نبود، رتبه‌های زیر هزار و آمار قبولی خوبی داشتیم.
البته نباید ضعف نرم‌افزار شاد را فراموش کرد. نداشتن جذابیت، خسته‌کننده بودن دروس در این نرم‌افزار برای دانش‌آموز خسته‌کننده بود. وجود استرس و اضطراب در دانش‌آموزان به‌واسطه تعطیلی مدید و طولانی مدت نیز مزید بر علت بود.
عدم آشنایی به کنکور به واسطه کاهش و تعطیلی کلاس‌ها و برنامه‌های فوق‌برنامه نیز از دیگر مشکلات بود.

ایزدی، مدیر دبیرستان محبی:

از مشکلاتی که دانش‌آموزان کنکوری ِامسال با آن درگیر بودند این بود که از نیمه‌ی دوم کلاس یازدهم اصلا این دانش‌آموزان در دسترس نبودند. وقتی دانش‌آموز در دسترس نباشد، چطور می‌شود کلاس کنکور برگزار کرد؟ هرچند برخی از دروس کلاس کنکور هم برگزار کردیم ولی بعلت شرایط موجود مجبور بودیم بعد از تشکیل چند جلسه، کلاس را تعطیل کنیم و این امر باعث عدم انسجام و عدم نتیجه‌گیری شد. در این شرایط برگزاری کلاس‌های عادی آن هم در فضای مجازی آنچنان مؤثر نبود. ضمناً زیر ساخت نرم‌افزار ضعیفی مثل شاد هم در نظر داشته باشید.
ما هرساله در چند درس از پایه و یازدهم و دوازدهم با هماهنگی خود دانش آموزان مستعد و علاقه مند اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی و تست داریم که البته باز سال قبل با اینکه مقدمات فراهم و هماهنگی ها با دبیران و آموزشگاه های آزاد انجام شد اما شرایط کرونایی اجازه فعالیت را از مدرسه گرفت.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، انگیزه است. فضای مدرسه و کلاس و درس، در ایجاد انگیزه خیلی تأثیرگذار است. ما ابتدای سال تحصیلی که جسته و گریخته کلاس‌های حضوری برگزار می‌شد، دانش‌آموزانی باانگیزه داشتیم. کنکوری مطالعه می‌کردند. اما بعد که از فضای مدرسه دور شدند، این انگیزه از بین رفت. البته برخی دانش‌آموزان هم پشیمان هستند که چرا رها کردند. دانش‌آموزانی بودند که واقعا ما انتظار رتبه‌های خوبی از آن‌ها داشتیم.
حال برخی دانش‌آموزان ما که از فضای مدرسه دور شدند، وارد فضای کار شدند. ورود به فضای کار بد نیست، اما از طرفی او را از فضای درس و کنکور دور می‌کند.
البته دبیران ما روش‌های مختلف تدریس در فضای مجازی را آزمودند ولی باید قبول کرد که کلاس‌های مجازی، هیچ‌وقت کیفیت کلاس حضوری را نخواهد داشت.
باید یادآور شوم اکثر قریب به اتفاق دبیران آموزشگاه هم توانایی و هم آگاهی لازم در خصوص تشکیل کلاس های کنکوری را دارند که لازم است دانش آموزان محترم و اولیای گرامی نیز به این مهم واقف گردند.
نکته دیگر در همین وضعیت، تقلب‌ دانش‌آموزان هم زیاد بود که باید قبول کرد. دانش‌آموز درس‌خوانِ ما می‌دید اگر تقلب نکند، نمره‌اش از دانش‌آموزی که نخوانده، کمتر می‌شود. او هم می‌رفت سراغ تقلب. رفتن سراغ تقلب یعنی نخواندن درس و بی‌انگیزه شدن.

پیشنهاد شما برای بهبود وضعیت کنکور در سال‌های بعد چیست؟

حسن‌نژاد، مدیر دبیرستان سیدالشهدا(ع):
برای حل این ضعف، تغییر مسیر از آموزش سنتی و ورود به آموزش الکترونیکی زمینه استرس و اضطراب را در فراگیران بوجود آورده است. به نحوی که زمینه کاهش آموزش و خستگی مفرط در آموزش فضای مجازی را برای دانش‌آموزان رقم زد.
البته عدم آشنایی کافی دبیران و عدم حمایت و پشتیبانی در امر اموزش فضای مجازی در سطح کلان، با توجه به تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که همکاران آموزشی در تولید محتوای آموزشی داشتند. جذاب نبودن برنامه شاد شرایط را برای آموزش و کلاس‌های کنکور بی‌ثمر نموده بود. در واقع کلاس‌های غیرحضوری صرفا برای قبولی و دیپلم طراحی و برنامه‌ریزی شده بود.
این کلاس‌های کنکور سطح شهر بودند که به داد مدارس و آموزش و پرورش باید می‌رسیدند. پیشنهاد من برای سال آینده یک هم‌اندیشی با این مراکز آموزشی سطح شهر باید صورت بگیرد.

ایزدی، مدیر دبیرستان محبی:

در مصاحبه های پیش رو، پیشنهادات قابل اجرا درصورت آگاه بودن از قوانین آموزشی، مالی و … آموزش و پرورش توسط دانش‌آموز نیز گنجانده شود. نه صرفاً انتقاد.
و دانش‌آموز توضیح دهد در شرایط موجود از چه زمانی و چقدر تلاش و پشتکار در رسیدن به هدف داشته؟ و آنگاه با دانش آموزان موفق دیگر مناطق بسنجیم، تا ببینیم واقعا مشکل از کجاست(مدرسه، دانش‌آموز، اولیا یا جامعه) و آنگاه در پی حل مشکل گام برداریم.

مرتضی ایزدی در پایان می‌گوید: «در پایان این نکته را هم باید عرض کنم که در مصاحبه‌ی دانش‌آموزان گفته بودند که مدرسه‌ی محبی به در و دیوار بیشتر اهمیت می‌دهد تا آموزش و کنکور(مصاحبه‌ی دانش‌آموزان را در پندری بخوانید). ولی باید کمی دوراندیش بود. خوب ما چمن مصنوعی را آماده کرده‌ایم . حالا اگر کرونا نبود، همین دانش‌آموزان معترض از این زمین استفاده می‌کردند. که باعث شادابی روح و روان می گردد. حالا امسال استفاده نکردند. سال بعد یا سال‌های بعد که استفاده می‌شود. و اینکه این زمین هم سرفصل جدا از آموزش دارد و با کمک خیر بوده. وقتی ما کتاب کمک‌آموزشی را با نصف قیمت در اختیارشان می‌گذاریم که هر کسی نیاز داشت تهیه کند چرا دیده نمی‌شود.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4351

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: