«کدام دل، کدام دلبر» نقد شد

کتاب «کدام دل، کدام دلبر»، اثر مریم مالدار، شب گذشته، 24 آبان، همزمان با روز کتابخوانی، در کتابخانه‌ی عظیمی نقد شد. منتقد کتاب معصومه بهمنی بود. در این برنامه نقد کتاب، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش و اداره کتابخانه‌های عمومی گراش نیز حضور داشتند.

به گزارش پندری، کتاب «کدام دل، کدام دلبر»، دومین اثر مکتوب مریم مالدار است که سال ۹۸ توسط انتشارات نسل روشن در ۱۱۰ نسخه منتشر شده است. ویراستاری این اثر را معصومه محمدنژاد، معلم ادبیات مالدار برعهده داشته است.

کتاب اول مالدار «حال و هوای همیشگی» است که در پیش از این انجمن شعر چشمه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. موضوع کتاب‌های او «قطعه ادبی» می‌باشد.

در این نشست نقد کتاب، سیما برزین، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گراش، عبدالمهدی آیینه‌افروز، رئیس اداره ارشاد گراش، مصطفی کارگر، رئیس انجمن شعر چشمه و جمعی از علاقمندان به کتاب حضور داشتند. نویسنده نیز در این جلسه نقد حضور داشت. سه نفر از گروه کتابخوانی کوله‌کتاب از خور نیز در این جلسه نقد حاضر بودند.

معصومه بهمنی که به عنوان منتقد کتاب در این جلسه حضور داشت، در خصوص قالب نوشته‌های این کتاب گفت: «یکی از نکته‌هایی که در این کتاب به چشم می‌خورد این است که نوشته‌ها پراکنده است. در واقع قالب نوشته‌ها مشخص نیست. خواننده نمی‌داند با چه نوشته‌ای روبه‌رو است. شعر سپید است، داستانک، نثر ادبی یا قالب‌های دیگر. البته می‌توان قالب بیشتر نوشته‌ها را متن ادبی در نظر گرفت.»

او در ادامه گفت: «جای خوشحالی دارد که نویسنده در سنین کم و جوانی این کتاب را چاپ کرده است. البته کاش در ابتدای کتاب، نویسنده یک بیوگرافی از خودش آورده بود تا خواننده‌ی خارج از گراش، متوجه شود اثر چه کسی را می‌‌خواهد بخواند.»

بهمنی افزود: «نوشته‌های این کتاب یک سیر صعودی و رو به رشدی دارد. یعنی هر چه از نوشته‌هایی ابتدایی به سمت نوشته‌های پایانی می‌رسیم، متن‌ها با ایجاز و پختگی بیشتری همراه است.»

این شاعر و معلم گراشی در ادامه ضمن مقایسه‌ای بین نثر ادبی، قطعه ادبی و شعر گفت: «در این کتاب ترکیب‌های خوبی به کار رفته است. ولی همان‌طور که گفتیم، شعر نیست و قالب ثابت و مشخصی هم ندارد.»

مصطفی کارگر، رئیس انجمن شعر چشمه نیز در پایان، با اشاره به طرح روی جلد کتاب گفت: «طرح جلد می‌تواسنت بهتر هم باشد. به نظر می‌رسد قطع جیبی برای این کتاب بهتر بود. هم حجم کتاب را بیشتر می‌کرد تا در قفسه کتاب‌ها دیده شود، هم فضایِ خالی برخی صفحات گرفته می‌شد.»

او با خوانش برخی بخش‌های کتاب گفت: «در این کتاب ترکیب‌های شاعرانه‌ی خوبی استفاده شده. اما قالبی که استفاده شده شعر نیست.» کارگر در پایان به نویسنده بابت جرأت انتشار کتاب تبریک گفت.

در پایان برنامه، از مریم مالدار و معصومه بهمنی توسط رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تجلیل شد

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5692

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: