اولین مجتمع گردشگری عشایر در جنوب فارس

اولین مجتمع گردشگری عشایر در جنوب فارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع در گراش در حال راه‌اندازی است. این پارک با مساحتی بالغ‌بر ۵ هزار مترمربع و با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد ریالی در انتهای خیابان آبیاری احداث خواهد شد.

به گزارش پندری، سیدعفیف‌الدین زندوی رئیس اداره میراث فرهنگی گراش گفت: «این طرح خصوصی است و هزینه‌ها توسط خود سرمایه‌گذار تأمین می‌شود. سرمایه‌گذار با حضور در اداره میراث فرهنگی و مشاوره‌ای که از ما گرفتند، با توجه به علاقه ایشان به این نوع فعالیت، گردشگری عشایری پیشنهاد شد.» انتهای خیابان آبیاری به متراژ پنج هزار مترمربع، مکان مجتمع گردشگری عشایر می‌باشد.

زندوی از روند راه‌اندازی این مجتمع می‌گوید: «مراحل پایانی واگذاری زمین است و تمام نظارت بر پروژه زیر نظر اداره میراث فرهنگی می‌باشد. در کل استان فارس شانزده مجتمع گردشگری عشایر وجود دارد که این مجتمع گردشگری، اولین مجتمع در جنوب فارس می‌باشد.»

رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی از برآورد اولیه هزینه‌ها می‌گوید: «برآورد اولیه ما برای اتمام این پروژه ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. در این پروژه نیز برای ۲۸ نفر به صورت غیرمستقیم و ۸ نفر به صورت مستقیم، اشتغال‌زایی دارد.»

زندوی با اشاره به شیوه‌ی زندگی عشایری، هدف از راه‌اندازی این مجتمع را این‌گونه بیان می‌کند: «شیوه زندگی عشایری در مقایسه با جوامع شهری و روستایی کمتر تحت تاثیر تغییر و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است.»
او ادامه می‌دهد: «می توان جامعه عشایری را به عنوان میراث داران و حامیان بخش مهمی از فرهنگ و دانش بومی، ارزش‌ها و سنت‌های اصیل ایران به شمار آورد. به همین دلیل این جامعه به منظور بررسی، شناسایی و تحقیق در امر آداب و رسوم کهن به خصوص در امر مهم خویشتن‌شناسی فرهنگی ایرانی می‌تواند موثر و مفید باشد.»
رئیس اداره میراث در پایان می‌گوید: «در این مجتمع گردشگری فضای اقامتی با ساختار عشایری فراهم خواهد شد. اقامت در سیاه چادر با غذاهای محلی، اسب‌سواری، نگهداری احشام و در گوشه‌ای از این مجتمع، فعالیت صنایع دستی و موزه مردم شناسی خواهیم داشت. فلسفه این نوع گردشگری
جدا از رونق این صنعت آشتی با طبیعت و محیط زیست و زنده نگه داشتن اصالت‌مان می‌باشد.»

به گزارش هفت‌برکه یوسف متین، سرمایه‌گذار این پروژه با اشاره به گذشت دو سال از تقاضای اجرای طرح و طی کردن روال قانونی گرفتن سند زمین از منابع طبیعی و راه و شهرسازی می‌گوید: «این زمین به متراژ پنج هزار متر مربع در انتهای خیابان آبیاری قرار دارد و از آن‌جایی که چند کیلومتر خارج از محدوده‌ی شهر قرار دارد جز زمین‌های منابع طبیعی محسوب می‌شد، ما در طول مدت دو سال پیگیر بودیم تا این زمین زیر نظر اداره‌ی راه و شهرسازی بیایید و بعد از آن سند خصوصی برای اجرای این پروژه صادر شود که خوشبختانه موافقت اصولی را گرفته‌ایم و فعلا درگیر کارهای ثبتی زمین در اداره‌ی ثبت هستیم.»

او با گفتن این که هیچ سابقه‌‌ای در زمینه‌ی گردشگری عشایری ندارد، ادامه می‌دهد: «هدفی که باعث شد پیگیر عملیاتی کردن این پروژه باشم علاقه‌ی زیادی است که به کارهای فرهنگی و سنتی دارم. برای شروع کار بخش گردشگری عشایری و موزه‌ی مردم‌شناسی را فعال خواهیم کرد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3882

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: