مبارزه با کنه گرد آلود خرما در نخلستان‌های گراش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش: پیش‌بینی می‌شود امسال 800 هکتار از نخیلات شهرستان علیه این آفت سم پاشی شود.

به گزارش پندری به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش، حسن مرادی گفت: به منظور کاهش خسارت وارده به محصول خرما در اثر آلودگی به آفت کنه گردآلود، هرساله عملیات کنترل این آفت از اواخر اردیبهشت شروع و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش تاکید کرد: قرار گرفتن یک لایه تار روی میوه و خاک آلودگی و نامرغوب شدن محصول از مهمترین علائم  فعالیت این آفت است و در صورت طغیان، کنه با مکیدن شیره میوه باعث لاغر شدن و نابودی محصول درخت خرما می‌شود.

وی همچنین افزود: درشهرستان گراش با داشتن  ۱۵۰۰ هکتار  نخیلات آبی و دیم، سالانه ۵۰۰۰تن خرما و رطب تولید و روانه بازار می شود که پیش بینی میشود امسال ۸۰۰ هکتار از نخیلات شهرستان علیه  این آفت سم پاشی شود.

این کنه از شیره نسوج برگهای جوان و بخصوص میوه‌های خرما تغذیه می کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می آید. میوه های آسیب دیده شکاف برداشته و مواد قندی و شیره نباتی از آن خارج می‌شود، پوست میوه نیز سخت و خشک می‌گردد.

کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از شاخه‌ای به شاخه دیگر تار می‌تنند و در زیر تارها به فعالیت می‌پردازند. هنگام طغیان آفت خوشه های خرما منظره ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند و قبل از رسیدن می‌ریزند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3160

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: