مدیری پای کار نباشد برود به سلامت

سومین جلسه شورای اداری شهرستان گراش در سال ۱۴۰۱، با حضور فرماندار و رؤسای ادارات، صبح امروز، ۱۸ خرداد برگزار شد.

به گزارش پندری، اولین جلسه‌ی شورای اداری شهرستان گراش با حضور محمود طاهرزاده، فرماندار جدید گراش صبح دیروز، ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ در فرمانداری و  با حضور رسانه‌های شهرستان برگزار شد.

سیدذبیح‌اله سعادت، رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی گراش اولین سخنران جلسه بود. سعادت به نگرانی‌های کسبه در چند مدت اخیر اشاره کرد و گفت: «همین‌طور که در جریان هستید، خردادماه فصل ارسال اظهارنامه مالیات و درآمد مشاغل است و با توجه به اینکه برای برخی کسبه نگرانی‌هایی به وجود آمده نکاتی را درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات ارائه می‌دهم.»

او در خصوص شیوه‌های پرداخت مودیان محترم مالی گفت: «دو شیوه‌ است که مودیان محترم مالیاتی می‌توانند پرداخت کنند. هر ساله یک سری دستورالعمل می‌آید که یک نوع توافق با سازمان مالیاتی و مودیانی مالیاتی است. سال قبل دستورالعمل یک سقف فروش می‌گذاشت، می‌آمد مالیات سال قبل را نگاه می‌کر و ۵ تا ۱۰ درصد اضافه می‌کرد و قطعی می‌شد. اما دستورالعمل امسال تنها شرطی که دارد سقف فروش بود. یعنی اگر فروش از ۱/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ کمتر بود فرم تبصره ۱۰۰ را پر می‌کنند و قطعی می‌شود.»

سعادت همچنین اضافه کرد:«الآن سازمان مالیاتی دسترسی پیدا کرده به تراکنش‌های بانکی و خود سیستم یک سری محاسباتی را انجام می‌دهد و تراکنش شما و گردش حساب شما را می‌بیند و با توجه به نوع شغل شما سامانه محاسبه مالیاتی انجام می‌دهد. اگر راضی به محاسبه نبود می‌رفت برای اظهارنامه مالیاتی. کسانی که اوایل می‌رفتند برای محاسبه، ابتدا هزینه‌های حدود ۵۰ میلیون و بیشر لحاظ می‌شد. از دوشنبه به بعد منطقی شده و تعدیل شد و سقف رفت تا ۴ میلیارد که می‌توانستند توافق کنند.»

مودیان مالیاتی از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند

رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی گراش پیشنهادی به مودیانی مالی نیز داشت. او گفت:«ضریب محاسباتی هم ۵۰ درصد کاهش دادند. البته مالیات‌های سال قبل مودی را هم لحاظ کردند و دخالت دادند و خدا را شکر مالیات‌ها به طور منطقی پایین آمده است. پیشنهاد می‌کنم مودیانی مالیاتی که شرایطش را دارند، از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند و مالیات را قطعی کنند.»

سعادت همچنین ختطر نشان کرد:«کسانی که درآمدشان بالاتر از ۴ میلیارد باشد، باید اظهارنامه مالیاتی بررسی شود و اداره هم یک سال فرصت دارد. ما دو روش داریم برای رسیدگی به سود. یک اسناد فروش و هزینه‌ای و غیره که ما موظف هستیم بررسی کنیم. البته خیلی از کسبه اسناد و مدارکی ندارند. راه دوم، ما توی سیستم ضرایبی داریم که فروش را تبدیل به سود می‌کند. هم خودشان اعلام می‌کنند و هم ما دسترسی داریم و سود حساب می‌شود. البته کسانی که سودشان ۳۶ میلیون به پایین باشد، معاف می‌شوند. کسبه‌ای که شریک دارند، شراکت‌نامه امضا کنند و از دو معافیت استفاده کنند. ما به سود که رسیدیم، هر چه ماند می‌رود در ماده ۱۳۱ و قطعی می‌شود.»

او از دسترسی‌های اداره مالیات به حساب‌های کسبه نیز اشاره کرد و گفت:«از سال ۹۴ به بعد که قانون اصلاح و مصوب شد، تغییری در محاسبه نمی‌بینیم. اتفاقی که دارد رخ می‌دهد این است که سیستم به فروش‌ها دسترسی پیدا کرده و مالیات‌ها واقعی‌تر می‌شود. چون سال‌های قبل مودیان معمولا کم می‌زدند. الآن دیگر دسترسی داریم. علاوه بر پوز، سایر حساب‌های مودیان را بررسی می‌کنیم. اما فعلا دستور داریم فقط پوز را بررسی کنیم و دسترسی به حساب‌ها ندرایم.»

درخواست اداره از مودیان چیست؟
حساب‌های شخصی و تجاری را شخصی کنید. دستگاه پوز را با کارهای مغازه لحاظ کنید. چون تمام وجوهی که به حساب پرداخت شود، به حساب فروش لحاظ می‌شود. الآن ممکن است اسنادی بیاورد که مبلغی که واریز شده، جزئی از درآمدش نباشد، می‌توانیم از حساب شخص خارج کنیم. ولی برای سال‌های بعد این امکان نیست.

توصیه‌های سعادت به مودیان مالیاتی 

تراکنش‌های بالا رفته، نیاز است کسبه از خدمات و مشاوره‌های مالی استفاده کنند. فارغ‌التخصیلان رشته حسابداری آموزش ببینید که ان‌شاءالله بتوانند خدماتی را به کسبه ارائه بدهند. خود پر کردن اظهارنامه تخصص می‌خواهد. خواهش دارم اسناد هزینه‌ای را نگهدرای کنید. سایر حساب‌های شما هم رصد می‌شود. از سال ۹۵ به قبل، تراکنش‌های بالای ۵ میلیارد تومان به بعد دفتر مبارزه با پولشویی بررسی می‌کند. از سال ۹۸ به بعد هنوز این سقف را مشخص نکردند. احتمالا سقف را بالا می‌برند. اسناد را حتما نگهداری کنید.

سرهنگ ستاری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، دومین سخنران این جلسه بود. او ضمن تشکر از مدیرانی که در چهلمین روز شهادت حاج‌مهدی نیساری حمایت کردند و همچنین از زحمات و ایثار کادر درمان که در ایام کرونا زحمت کشیدند، روی صحبت خود را به فرماندار کرد و گفت:«حتما برنامه‌ریزی کنید که شورای اداری روی نظم خودش برگزار شود. در چند مدت اخیر دو سال و خورده‌ای این نظم را در اجرا ندیدیم. جلسات هم هدفمند باشد که گرهی از کار مردم باز شود. برخی مشکلات اولویت‌های سطح شهرستان است که خطاب به فرماندار عرض می‌کنم. جنبه‌ی عمومی دارد که در شورای تامین بحث شده است. که باید تعیین تکلیف شود و اولویت‌ها مطرح شود:

یک: یک مشکلی که تبدیل به معضل شده، بحث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهر گراش است. گراش از قدیم این حاشیه‌نشینی نداشته. اگر حاشیه‌نشینی اتفاق بیفتد، کل شهر را درگیر می‌کند. مثل سلطان‌آباد و محمدآباد. باید راه‌حلی منطقی و عملی پیدا کنیم.

دو: اتباع بیگانه یک موضوعاتی به وجود می‌آورد که باید به یک نسخه عملی برسیم که تکلیف چیست؟ می‌خواهیم مدیریت کنیم، کمترش کنیم؟ چون در حوزه بهداشت و کارگری و برخی از یارانه‌ها را استفاده می‌کنند. باید هدف‌گذاری کنیم که از کدام نقطه شروع کردیم و به کجا رسیدیم.

سه: از شهرداری تشکر می کنیم. حرکتی زدند و از رودخانه‌ها و آبراه‌ها که در بحران مجموعه‌های شهر را دچار مسئله‌ی جدی می‌کند، بازدید کردند. خدا رحمت کند حاج‌مهدی نیساری، که در کوچه‌ی ایشان تا بالای زانو آب می‌گرفت. در آن وضعیت اگر کسی دچار بحران شود خدمات‌رسانی را دچار آسیب جدی می‌کند. این نارضایتی مردمی است.

چهار: پیشنهاد و مطالبه داریم: ما مدیران و مسئولان بین مردم باشیم. ما یک خانواده هستیم. برخی مدیران حضورشان در بین مردم کمتر است. این لازم است. مردم شهرستان گراش مردم قانعی هستیند. شاید بعضی وقت‌ها بگوییم مردمی هستند که زیاد مطالبه می‌کنند اما اگر مسئولی منطقی صحبت کند، واقعا همکاری می‌کنند و گره‌گشایی می‌شود. من در جایگاه امام جمعه نیستم که گلایه کنم اما برخی از مدیران باید در نماز جمعه بین مردم حضور داشته باشند.

پنج: مدیران ادارات زحمات خاص خودشان را می‌‌کشند. ولی نمود بیرونی ندارد. باید یک شکل به سمع و نظر مردم برسد. نخواهیم کارهای روزمره را گزارش کنیم، اما آنجایی که گره‌گشایی می‌شود، حتما اطلاع‌رسانی شود. مردم قدرشناس هستند.

نکته آخر: هر فصل، مدیران موفق را با پارامترهایی در سطح شهرستان معرفی کنیم که این مدیران الگو بشوند.

تریبون این جلسه بالاخره به دست محمود طاهرزاده، سرپرست فرمانداری شهرستان گراش رسید. او نیز با اشاره به مناسبت‌های خردادماه و دهه کرامت و همچنین تشکر از امام جمعه و بازدید از آب‌های ارد و فداغ با حضور مهندس حسین‌زاده صحبت خود را آغاز کرد.

او ابتدا به حذف ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت:« حذف ارز ترجیحی به هدف حذف دلالان که به خودکامگی رسیدند، انجام شده و به دنبال آزادسازی نرخ بوده است. مدیران و دهیایاران برای اقناع‌سازی مردم، باید زوایای مثبت حذف ارز ترجیحی را توضیح بدهند و با نظارت بر بازار را با کمک مردم، این طرح موفق خواهد بود.»

کار نکنید، تعویض می‌شوید

طاهرازاده باتاکید بر پای کار بودن مسئولین در شهرستان ادامه داد:«بنده به عنوان فرماندار شهرستان، از پشت میز نشینی خیلی سررشته ندارم. مدیران به دوز از حاشیه باشند. حاشیه برای خودش است، متن را ما خواهیم داشت. به دوستان فرمانداری هم عرض کردم. ما شکی نداریم مردم بسیار خوبی داریم. توقع می‌شود نیروهای اداری هم پای کار باشند. خط قرمز من مردمی، انقلابی، جهادی و پای کار بودن است. و گرنه شما را به خیر، ما را به سلامت. کسانی که پای کار نباشند، همین است. رئیس اداره، دهیار و در هر جایگاه است، قبل از اینکه خودش بداند، بدون هر گونه رودربایستی برای تعویضش اقدام خواهم کرد. خط قرمز ما پای کار بودن است.»

سرپرست فرمانداری شهرستان گراش توصیه‌هایی نیز به روسای ادارات داشت و گفت:« برخی مردم از برخی ادارات گله‌مند هستند. ما به جد پیگیری و نظارت و رسیدگی می‌کنیم. این موضوع تکریم ارباب رجوع، بر حسب قانون انجام شود. اگر کاری قانونی نیست، با زبان نرم مردم را قانع کنید.  شروع کار اداری شده ۶:۳۰. از هفته بعد بین ۶:۳۰ تا ۶:۴۰ بازدید خواهیم کرد. نبود رئیس یعنی کم‌کار و اهمال. ما با این رئیس اداره کارمان نمی‌شود. رئیس نباشد قطعا کارمندش هم نخواهد بود. بازدید سرزده خواهیم داشت.»

آنالیز روسای ادارات شهرستان دیگر اقدام فرماندار خواهد بود. او این مسئله اینگونه تشریح کرد و گفت:«یک جلسه دیگر هم برای پروژه‌های اولیت‌دار شهرستان برگزار شد. ۲۰ تا اداره دو تا سه چهار تا پروژه در جلسه احصا کردیم و مشخصات فنی را بدهند به فرمانداری و از معاون برنامه بودجه که از تهران دارد می‌آید، زودتر پاسخ بدهیم. هر گونه تاخیر یعنی ندیده گرفتن حق شهرستان. مدیران چشم‌انداز یکساله ۱۴۰۱ را تبیین کنید و گزارش سه ماهه‌ی اول سال را بفرستید. هر سه ماهه باید گزارش عملکرد بفرستید. می‌خواهیم روسای ادارت را آنالیز کنیم.رؤسای ادارت، اعتباراتی که کمیته برنامه‌ریزی اختصاصاتی بهشان تعلق گرفته، حتما پیگیر بشوند. همه‌ی همکاران فرماندار هم کمک‌حال خواهند بود.»

ماشین امضا نباشیم

طاهرزاده با اشاره به اهمیت پیگیری و اجرای مصوبات گفت:«مصوبات کارگروه‌ها باید اجرایی بشود. نه ما ماشین امضا هستیم نه شما عزیزیان. واقعیت این است که بایستی مصوبات پیگیری شود. چه کارشناس ما باشد چه همکار دیگری. بعد از تعیین مصوبه، ظرف یک ماه باید مصوبه را تعیین تکلیف کند. باید توضیح دهد. عذر بدتر از گناه را نمی‌خواهیم. وقتی کارشناسان فرمانداری مکاتبه‌ای می‌کنند، یعنی دارد فرماندار پیگیری می‌کند. ما موظف به نظارت و همگاهنگی هستیم برای احقاق حق مردم و کارهای دولت و نظام. شفاف و مستدل پاسخ بدهید.»

خط و نشان‌های فرماندار برای روسای ادارات همچنان ادامه دارد. او همچنین اضافه کرد:«حضور مدیران در مراسمات ضعیف است. در ارزشیابی پایانی ترتیب اثر خواهیم داد. اگر قرار است رئیس اداره در خدمتش باشیم، یک روابط عمومی قوی باید داشته باشید که اخبار ادارت بیرون بدهید و هم کارهای روابط عمومی انجام بدهد که در اعیاد ملی مذهبی نمای اداره، اداره‌ی دولت اسلامی باشد. حضور به موقع عزیزان در جلسات، مخصوصاً جلسات کارگروه‌های فرمانداری مهم است. تا ۵ دقیقه تاخیر اشکال ندارد. بعد از آن شاید راه ندادم و بعد از جلسه، با مدیر کل شما مکاتبه می‌کنم. موقع حضور در جلسه، یک جایگزین برای خودتان در اداره بگذارید که اداره رها نباشد.»

مدیران سلسله مراتب را رعایت کنند

طاهرزاده، صحبت‌های پایانی خود را نیز به ایراد توصیه‌ به روسای ادارات پرداخت و افزود:«گفته‌ام در هر جلسه وصیت یکی از شهدای گراش خوانده شود. ابراهیم برزگران که فرزندشان در فرمانداری هستند. در جلسات شورای اداری، روسای ادارات چه خودشان درخواست بدهند و چه ما پیشنهاد بدهیم، می‌توانند صحبت کنند. مدیران، مرخصی‌ها را هماهنگ کنید. اگر فرماندار نیاز دید رئیس اداره در شهرستان باشد، هماهنگی صورت گرفته باشد. هیچ دهیاری به ادارات نامه نزنند و ادارات پاسخ ندهند. باید سلسله مراتب طی شود. رؤسای ادارات نسبت به املاک، سند و حقوق ادارات خود را داشته باشند. شخص رئیس اداره در کارگروه‌ها و کمتیه‌ها حضور پیدا کنند. خود رئیس نباشد، کسی را باید در جلسه بفرستد که نماینده تام‌الاختیارش باشد. یکی از برنامه‌های من‌ میز خدمت است که در سطح شهرستان برگزار خواهد شد. وظیفه‌ی قانونی و شرعی ما این است که پای کار باشیم و به همه‌ی مکاتبات و همه‌ی ادارات پاسخ بدهید. خط قرمز ما هم کار جهادی است و هم اجرای قانون. من هم در کنارتان هستیم. و جایی که نیاز باشد دفاع می‌کنم.»

 

قاسم فرسوده؛ معاون سیاسی امنیتی شهرستان دیگر سخنران این جلسه بود. او به ضعف شهرستان در مانورهای پدافند غیر عامل در ایام کرونا اشاره کرد و گفت:«یکی از مواردی که به ادارات مکاتبه شده، موضوع خودمراقبتی است. قبل از کرونا مانور خوبی در پدافند غیرعامل داشتیم. ایام کرونا آن‌طور که باید و شاید انجام نشد.»

فرسوده همچنین اضافه کرد:«بعد از هدفمندی یارانه، دشمن بیکار ننشسته و احتیاط لازمه‌ی کار است، حتما احتیاط کنیم و آماده باشیم اگر مواردی رخ داد، خسارت حداقل باشد. سیستم پایش تصویری و مداربسته که اکثر ادارات این مدار بسته را دارند و باید داشته باشند. مثلا سرقت در یکی از بانک‌ها بعد معلوم شد دوربین فعال نبوده.»

او در سخنرانی‌هایش گریزی به خاطرات هشت سال دفاع مقدس نیز زد و افزود:« من با شهید برزگران که وصیتش خوانده شد، ارتباط داشتم. موقع شهادت نیم‌متری بنده بود. یک شهیدی بود که کویت کار می‌کرد که وضعیت مالی خوبی هم داشت. با شروع جنگ کویت را رها کرد. ایشان کارمند شهرداری بود. ساعت ۳ بعد از ظهر در ستاد توزیع کالا تا نماز فعالیت می‌کرد. و بعد پایگاه صاحب‌الزمان می‌رفت. شب ناشناس در خدمت محرومین بود. چون با خیرین در ارتباط بود.»

 

دکتر عبدالهی، رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش نیز از سخنرانان این جلسه بود. او نیز به همراهی و همکاری تمام قد مردم در بحران کرونا اشاره کرد و فت:«مردم در ایام کرونا پای کار بودند مثل زمان جنگ. آیا من سربلند هستم در مقابل شهید برزگران؟ من نیستم. گراش ما جایگاهش این نیست. شما فرماندار شهرستان ‌های سیستان و بلوچستان نیستند. خیرین و امکانات است. هر چه هست از بی‌کفایتی من است.»

مردم از ریاکاری خسته شده‌اند

عبدالهی همچنین خطاب به فرماندار گفت:«جناب فرماندار، بنر زدن و تبلیغ مهم‌تر است یا کار مردم؟ من مخالف هر نوع تبلیغی در ادارات هستم. ما شهر را پر از بنر می‌کنیم اما مردم که می‌آیند، تف می‌اندازند توی روی من. مردم از ریاکاری خسته شدند. زماتی که موسیلینی در ایتالیا بود، خبرنگار سؤالی از او پرسد که برای ایتالیا چه کردید. او گفت برای ایتالیای جاودان و مترقی و غیره و غیره لقب گذاشت. خبرنگار گفت من رفتم توی شهر دیدم گرونی و فساد بیداد می‌کند، نه شما اشتباه می‌کنید. گراش شرایطش این است. شما محیط زیست و بی‌کاری و فشار به قشر ضعیف را دریابید. کارگری که روزی ۲۰۰ تومان درامد دارد و مالیات سه برابر آمده چه کار کنند؟»

در جلسات همدیگر را مواخذه کنید

رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش همچنین تشریح کرد:«پزشکی تصمیمش را شمال کشور می‌گیرند من باید اجرا کنم. ما باید ماندگاری پزشکان را بیشتر کنیم. ما و منطقه جنوب، شدیم موش آزمایشگاهی. گراش جایگاهش این نیست. نشاط اجتماعی و آموزش و پروش و درمان نیاز به توجه دارد. در این جلسات که چالش نباشد، فایده نباشد. خلاف‌کارترین فرد منم، به من گیر بدهید. اینجا همدیگر را مواخذه کنیم، تا جلو شهدا سربلند باشیم. بومی و غیربومی همه پای کار هستیم. شنبه میزبان معاون وزیر هستیم. ما باید مطاله‌گری کنیم.»

 

جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن، به عنوان آخرین سخنران جلسه به پشت تریبون رفت. او به مطالبات و اعتبارات جذب نشده اشاره کرد و گفت:« مطالبه‌ی به حق شهرستان که شاخصه‌های شهرستانی را بالا گرفتند. و از اعتبارات بهره‌ کمتری ببریم. از روستاهای کمتر توسعه‌یافته اعتبار چدانی نداشتیم. حتی در اعتبارات سه درصد نفت و گاز ما از یک سومش بی‌بهره هستیم. اعتبار حوادث چهار میلیارد شد، بیست درصدش مشخص شد. ما نقاط حادثه‌خیز کم نداریم. جلسات مسکن باید هفتگی برگزار شود. برای قرارگاه جهادی و شورای مسکن و چهار میلیون ضروری بود که نامه زدیم.»

جمشیدی به توصیه‌های فرماندار نیز صحه گذاشت و افزود:«آقای فرماندار، چشم. ما به مکاتبات پاسخ می‌دهیم، با حضور شما امیدواریم چابک‌سازی انجام شود. اتوماسیون دارای مشکل است. بیشتر از یک ماه ذخیره‌ی نامه‌ها نیست.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=8645

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: