یک جلسهٔ صریح سه‌ساعته

بحث داغ فداغ؛ از گراش جدا شویم یا نه؟!

قصه‌ی بخش شدن فداغ دارد ۱۴ ساله می‌شود. این قصه آن‌قدر دارد به درازا کشیده که این فکر را در ذهن فداغی‌ها انداخته که راهِ ارتقا را در جای دیگر پیدا کنند و آن هم جدا شدن از گراش یا الحاق به بیرم است.

جمعه سی‌ام تیرماه جمعی از مسئولین و معتمدین دهستان فداغ دور هم جمع شدند تا در یک جلسهٔ سه‌ساعته به یک نتیجه برسند: فداغ؛ با گراش یا با بیرم. مخالفان گراش امیدشان به این است که با الحاق فداغ به بیرم و ارتقای بیرم به شهرستان، فداغ هم بخش شود.

جدای از اینکه چقدر مسئلهٔ الحاق به بیرم امکان عملی شدن دارد، همان‌طور که فداغ‌نیوز در بخشی از گزارش‌اش نوشته، این موضوع می‌تواند مصداق درآمدن از چاله و افتادن به چاه باشد.

اما نکتهٔ مهمی که از این جلسه برداشت می‌شود این است که «ما هنوز‌ خود را جزو گراش می‌دانیم ولی از ادارات گراش ناراضی هستیم.»

سایت خبری پیام فداغ‌نیوز به پوشش این جلسه پرداخته و گزارش آن را منتشر کرده است. پندری این گزارش رو با کمترین دخل و تصرف در سایت خود بازنشر داده است.


گزارش کامل جلسه به نقل از فداغ‌نیوز:

روز جمعه سی‌ام تیرماه جلسه سه ساعته با محوریت با گراش بودن یا بدون گراش بودن، در سالن اجتماعات مدرسه ابتدایی شهید قاسمی فداغ و با حضور اعضای شورای اسلامی، معتمدین، فرهیختگان و اصحاب رسانه برگزار شد. محمد قادری به‌عنوان مجری این جلسه در سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر بابت تشکیل دومین جلسه هم اندیشی توسط شورای ششم گفت: ما در این‌جا جمع شده‌ایم تا با مشورت از بزرگان برای آینده فداغ تصمیمات درست‌ و حساب شده ای بگیریم.
قادری با بیان این‌که اعضای تمامی شوراها از اول تا الان در جهت ارتقاء فداغ به بخش تلاش کرده‌اند گفت: پیگیری ارتقاء به بخش از سال هشتاد و هشت به‌صورت رسمی انجام شده اما بدلیل یک مشکلی که تاکنون هم حل نشده است و آن نبود دهستان جایگزین در بخش مرکزی شهرستان است؛ بخش شدن فداغ تا کنون میسر نشده است و همچنان با مشکل جدی روبرو هستیم و تا زمانی‌که شهرستان، جایگزین مناسبی برای فداغ تعیین نکند این مشکل به قوت خود باقی خواهد ماند.
قادری از اعضای موافق و مخالف خواست که نظرات و بیانات خود را در زمان پنج دقیقه ای بیان نمایند.

ابتدا قاسم هوشیار از اعضای شورای اسلامی و از موافقان بودن با گراش ، در جایگاه و پشت تریبون قرار گرفت و طی ده دقیقه صحبت های خود به بیان روند پیگیری‌ها و تاریخچه‌ی ارتقاء فداغ به بخش پرداخت و با قاطعیت گفت به والله به والله در صورت بودن با گراش ما به بخش ارتقا پیدا خواهیم کرد.

هوشیار با بیان این‌که ما اگر به گراش نه بگوییم و دوستان و توابع ما ، بله بگویند از این‌جا رانده و از آن‌جا مانده خواهیم بود و مشکلات چند برابر خواهد شد
هوشیار با بیان این‌که ازنظر بعد مسافت با بیرم فاصله چندانی نداریم گفت اگر فداغ جز بیرم شود احتمال بخش شدن داریم ولی ارتقا به شهر محال است هوشیار با بیان این‌که مردم گراش افرادی خیر هستند گفت خیلی از کمک‌های گراش به فداغ توسط خیرین آن صورت می‌گیرد؛ حتی مددجویان کمیته امداد بیشتر کمک‌های خود را از طرف خیرین گراشی دریافت می‌کنند

ناصر خرم‌دل دومین نفری بود که پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به والله گفتن قاسم هوشیار جهت ارتقاء فداغ به بخش گفت: این والله ها و وعده ها بارها و بارها داده شده ولی متأسفانه به هیچ کدام عمل نکرده‌اند ، مخالفت خود را با گراش اعلام نمود و به با اشاره به پیگیری های خود در زمان مسئولیت در شورای اسلامی تاکید کرد بدقولی های مکرر ادارات گراش بسیار مشاهده شده و مشکل ما در بخش شدن با گراش به آسانی حل نخواهد شد.
خرم دل ضمن تشکر از خیرین گراشی و با اشاره به توجه اهالی به آینده فرزندان فداغی خاطر نشان کرد در صورت بخش شدن با بیرم احتمال پیشرفت ما در آینده بیشتر خواهد بود.

ابراهیم مسلمی سومین نفری بود که جهت بیان نقطه نظرات خود در جایگاه و پشت تریبون قرار گرفت. مسلمی ابتدا تعصب مثال‌زدنی خود را به فداغ نشان داد و گفت بنده به شخصه دوست داشتم این‌جا برای شهرستان شدن فداغ صحبت کنم نه این‌که آیا جز گراش شویم یا جزء بیرم ، چون تاریخ و تمدن فداغ ، موقعیت فداغ ، فرهنگ فداغ ، استعداد فرزندان فداغی یک‌سر و گردن از گراش و بیرم بالاتر است و اگر هم بالاتر نباشد کم‌تر نیست
مسلمی با بیان این‌که مشکلات زیاد است گفت: ما از ادارات گراش ناراضی هستیم کما این‌که مردم روستاهای تابعه بیرم هم با بیرم مشکلاتی دارند.
بنده موافق با گراش بودن هستم اما این بدان معنا نیست که از ادارات آن شهرستان هم راضی باشم. در کل نه گفتن به گراش به معنی از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.

مسلمی با اشاره به بعد مسافت با بیرم نیز گفت: درست است که ما فاصله‌ی چندانی با بیرم نداریم اما این فاصله کم هم معایبی دارد مثلاً آبفا نمی‌شود هم در بیرم باشد و هم در چند کیلومتری آن در فداغ یا اداره‌ی برق یا ادارات دیگر. ما نمی‌خواهیم فقط نام بخش را داشته باشیم ما امکانات می‌خواهیم. مسلمی با بیان این‌که بیرم فاقد امکانات کافی است گفت: مردم خود بیرم هم جهت خیلی از کارهای روزمره خود به گراش و لار مراجعه می‌کنند.
مسلمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه بیرمی‌ها ، سد گمپو که چسبیده به فداغ است و حتی پیرزن‌های ما با پای پیاده به آن‌جا می‌روند با این استدلال که آب سرریز آن به‌طرف بیرم می‌آید پس متعلق به ماست سال‌ها آن را بنام خود ثبت کرده بودند.
از دیگر نکات ارائه شده توسط مسلمی در خصوص مشکلات الحاق به بیرم موارد زیر بود:
عدم استقرار سریع ادارات در بیرم؛ تفاوت فرهنگی اجتماعی؛ عدم ارتقامان به شهرستان در آینده؛ پایین بودن امکانات رفاهی و وضعیت نابسامان فعلی بیرم به اقرار خود اهالی آنجا.

حاج محمد محمدی از مخالفین با گراش بودن با قرار گرفتن پشت تریبون گفت : به عنوان نماینده شورا در مساله ورزش فداغ، پیگیری های مکرری که جهت تخصیص ترانس برق به ورزشگاه داشتیم تا الان بی نتیجه بوده و همکاری لازم با ما نداشته اند.

ما نباید سرنوشت خود را به خیرین گراش گره بزنیم وقتی ادارات گراش بودجه اختصاص‌داده‌ شده برای فداغ را در روستاهای دیگر هزینه می‌کنند خیر هم تابع ادارات می شود و دلسرد خواهد شد.
محمدی در بخشی از سخنان خود گفت گراش تا زمانی‌که به ما نیاز داشت خوب بود و در زمانی‌که رفع نیاز شد دیگر هرگز نبود آشنایی…
محمدی با بیان این‌که اگر بیرم به شهرستان ارتقا یابد و فداغ هم جز بیرم شود و به بخش ارتقا یابد می‌توان فداغ را به به‌عنوان دروازه بیرم شناخت و پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

در ادامه علی خاکبیز به عنوان موافق با گراش مطالب خود را ارائه کرد.
خاکبیز ضمن اشاره به وقایع گذشته تشکیل بخش بیرم و درخواست جدایی فداغ از آنجا، سوال کرد ایا مردم فداغ راضی می شوند با بیرم که محدوده جغرافیایی ما را غصب کرده دوباره عهد ببندند؟
خلاصه مطالب خاکبیز:
در گراش ۹۸ درصد ادارات مستقر هستند و خیرین برای منطقه کمک می کنند.
با توجه به نزدیک بودن انتخابات، شهرستان شدن بیرم تضمینی نیست. عقب ماندگی ما به دلیل پیشنهاد بعضی افراد جهت الحاق به بیرم می باشد. با پیگیری افراد چهار حلقه چاه به فداغ تعلق گرفت و درامد مادام العمر ان برای فداغ هزینه می شود.
همکاری گراش جهت احداث جندی شاپور و تخصیص زمین قابل تقدیر است.
همکاری نکردن گراش به دلیل محدودیت های قانونی ست.
روستاها با ما برای الحاق به بیرم همکاری نخواهند کرد.
ما مدیون خیرین گراشی هستیم و آنها بدون اجازه ادارات گراش برای ما کاری نخواهند کرد.

شجاع رزمنده هشت سال دفاع مقدس و از موافقان گراش با حاضر شدن در جلو جمع ضمن دعوت کردن مردم به اتحاد به آن افرادی که موافق الحاق فداغ به بیرم هستند هشدار داد مسئولیت هرگونه دعوا و دودستگی با آنهاست.

محمد بذرافشان نیز درحالی‌که به‌نظر می‌رسید از ادارات گراش دل پرخونی دارد با اشاره به اینکه گراش فقط در مسائل عمرانی همکاری داشته و برای بخش شدن فداغ اقدام موثری نداشته است گفت تا صد سال دیگر هم جزء گراش باشیم به هیچ جا نمی‌رسیم.

فاضل نریمانی از فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه با قرار گرفتن در جایگاه به بیان وضعیت فعلی گراش و بیرم پرداخت و ضمن اشاره به نظرسنجی انجام گرفته در فضای مجازی گفت: نظرسنجی مجازی که ما طی چهار ماه انجام داده‌ایم ، برای ۴۱۷ نفر ارسال شده است که از این تعداد ۲۸۷ نفر بدان پاسخ داده‌اند
نظر سنجی نشان می دهد که ۱۳۳ نفر موافق گراش بوده‌اند یعنی ۴۸% هر چند از ادارات شهرستان به شدت ناراضی بودند.
تعداد ۱۰۱ نفر موافق بیرم بوده اند یعنی ۳۳% که برای الحاق به بیرم شروط خاصی را ذکر کرده اند.
تعداد ۵۳ نفر هم نه گراش قبول داشته اند و نه بیرم یعنی ۱۹%

از نظر راه ارتباطی و راه‌های مواصلاتی بیرم با روستاها و شهرهای هم‌جوار ، راه‌های آن از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و اکثراً ناراضی هستند، اما از جاده بیرم تا دوراهی چاهورز بسیار راضی بودند.

در بحث ورزش به‌جز فوتسال زیرساخت مناسبی برای باقی رشته های ورزشی ندارند.
در بحث اقتصادی ، سرمایه‌گذاری شخصی خیلی کم‌رنگ شده و می‌توان گفت که بیرم در حد بخش هم از ظرفیت های خود استفاده نکرده چه برسد به سطح شهرستان شدن.
آب شرب بیرم دغدغه مردم آن است و آب سلمان هم حالا حالاها به بیرم نخواهد آمد، اما پیگیری انتقال اب خلیج فارس به منطقه با جدیت در حال انجام است.
در ساختار اجتماعی ، دودستگی در بیرم مانند باقی شهرها وجود دارد.
تعداد افراد خاصی مخالف سرسخت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستند که ظاهرا بین ده تا بیست درصد جمعیت را شامل می شود. این امار نسبی ست و می تواند تغییر کند.
در بحث برق : رضایت مردم نسبی است اما از تیم اتفاقات برق بیرم به شدت رضایت دارند.
در بحث آموزش‌وپرورش، از خدمات آموزش‌وپرورش راضی هستند اما از معلمینی که تازه وارد مجموعه شده‌اند اولیاء بیرم اصلاً راضی نیستند.
از شبکه بهداشت بیرم رضایت زیادی وجود دارد اما در بحث درمان از عدم همکاری شهرستان لار گله مند هستند.
از اداره ثبت اسناد بیرم رضایت بالایی به چشم می خورد که جا دارد از تلاش های مدیر فداغی آن تشکر کرد.
بخشدار بیرم محبوبیت خوبی دارد و مهمترین نتیجه حضور ایشان را حاکم شدن آرامش در منطقه می دانند.
تاسیس و ساخت کارخانه سیمان در حال پیگیری ست که می تواند منجر به اشتغال جوانان منطقه شود.
جاده دسترسی به چاه های نفتی در حال احداث است که در آینده باعث تحول اقتصادی منطقه خواهد شد.
از مزایای ارتقا بیرم به شهرستان نیز موارد زیر توسط نریمانی عنوان شد:
استقرار ادارات با توجه به بعد مسافت با شیراز
انتصاب و استخدام مسئولین بومی و دلسوز
اعتبارات بیشتر و مستقل جهت شهرستان
تخصیص قسمتی از زمین های منطقه جهت الحاق به منطقه آزاد
تخصیص آب پایدار خلیج فارس به اهالی شهر ها و روستاهای در مسیر

نریمانی در ادامه به تشریح وضعیت فعلی فداغ زیر نظر گراش پرداخت:
در بحث آب ما مشکلات لاینحلی با گراش داریم .
لوله‌های مسیر کاملاً پوسیده است و وقت بروزرسانی آن‌ها فرارسیده است. دوازده میلیارد تومان و نیم که حسین‌زاده در مسجد بعثت به فداغ و ارد اختصاص دادند ، از این مبلغ چه مقداری برای فداغ هزینه شد؟
وعده آب‌شیرین‌کن که با حضور معتمدین فداغ، فرماندار و امام‌جمعه محترم کلنگ‌زنی شد و قرار بود تا دهه فجر هزار و چهارصد و یک افتتاح شود با هزینه یک و نیم میلیارد تومان چه شد؟
چاه آب شرب جدید که قرار است خیر محترم گراشی هزینه ان را بپردازد، هنوز محل آن را تعیین نکرده‌اند!
آب شرب خلیج‌فارس که به استان های مرکزی قرار است برود باید توسط فرماندار پیگیری شود تا روستاهایی که در مسیر آن قرار دارند آب‌رسانی شوند
تونل بالنگستان که ظاهرا از پروژه‌های ملی خارج شده است چندین سال متوقف بود، با امدن حسین زاده وعده صد میلیارد تومان بودجه داده شد که نیمی از آن محقق شده و پنجاه میلیارد دیگر قرار شد به زودی محقق گردد.
جاده فداغ و خلیلی که پیشنهاد شد از روستایی به فرعی ارتقا یابد با مخالفت استاندار روبرو شد و تایید نشده است.
سه کیلومتر از این جاده تعریض و اصلاح شده است.
در این زمان ابراهیم خرم از حاضرین در جلسه اعلام کرد ۱۲ کیلومتر دیگر نیز با ایشان به عنوان پیمانکار قرارداد بسته شده و در حال انجام است که نریمانی ضمن تشکر از ایشان عنوان کرد اطلاع نداشته است.
متاسفانه در این لحظه موافقان گراش حاضر در جلسه ، با سرو صدا و اینکه این گزارشها واقعیت ندارد ادامه گزارش‌های نریمانی را متوقف نمودند.
نریمانی بعد از چند دقیقه سر و صدای حضار گفت اگر تحمل انتقاد از گراش را ندارید، باقی مطالبات منطقه را عنوان نمی کنم و موضوع پیشنهادات بخش شدن فداغ را پیش کشید.
به گفته نریمانی برای بخش شدن فداغ زیر نظر گراش شش پیشنهاد تاکنون ارائه شده است.
اول انتزاع سه روستا از فداغ و ماندن در زیر نظر بخش مرکزی، که این پیشنهاد به دلیل از دست دادن محدوده مورد اعتراض بوده و مخالفت کرده ایم.
دوم جدا کردن محله ای از گراش و تایید ان به عنوان یک دهستان جدید که بازهم با مخالفت مسئولین روبرو شده است.

با اعتراض بعضی حضار و اینکه نریمانی نباید به عنوان مخالف با گراش صحبت کند، مطالب نریمانی نیمه تمام ماند و جلسه برای ده دقیقه با سروصدا و تنش همراه بود.

به گفته نریمانی قرار بود گزارش‌های خود را در چهار قسمت ارائه دهد که شامل:
۱- ارائه و گزارش نظرسنجی مجازی
۲- تحلیل وضعیت فعلی بیرم و کمبودها و امتیازات آنها
۳- تحلیل وضعیت فعلی فداغ و خلیلی زیر نظر گراش
۴- پیشنهادات عملی جهت ارتقا فداغ به بخش زیر نظر گراش
می شد که متاسفانه به دلیل مخالفت شدید طرفداران گراش ، فقط دو بند آن گزارش شد و دو بند دیگر به بایگانی سپرده شد.

غلامعباس زمانی از اعضای شورای اسلامی آخرین نفری بود که در ابتدای سخنان خود گفت: من نه به عنوان موافق گراش و یا نه به عنوان مخالف آن صحبت می کنم
آمده‌ام واقعیت بگویم گراش در همه زمینه ها با ما همکاری دارند. در بحث بخش شدن فداغ هم مشکل قانونی وجود دارد و از اختیارات ادارات گراش خارج است. مسئولین شبانه روز در تلاش هستند راهی جهت گریز از این بن بست پیدا کنند و مشکل ارتقا فداغ به بخش را برطرف نمایند.

زمانی مردم فداغ را به اتحاد و اتخاذ تصمیمات درست بدور از شتاب دعوت کرد .

الیاس خرم نژاد از حاضرین در جلسه گفت: ما با ادارات گراش مشکل داریم اما با این وضعیت همچنان گراش را شهرستان خود می دانیم و حاضر نیستیم بیرم را که فاقد امکانات کافی و از نظر جمعیتی هم طراز ماست به عنوان شهرستان خود قبول نماییم.

متاسفانه جو ملتهب جلسه اجازه نداد نظر سنجی کلی در رابطه با موافقان و مخالفان گراش صورت بگیرد اما به گفته طرفداران گراش تعداد تقریبی ۸۰ درصد حاضرین در جلسه موافق ادامه ماندن فداغ با گراش بودند هر چند این تعداد اصلا دل خوشی از ادارات گراش نداشتند.
از طرفی طرفداران بیرم که اکثرا بدون سروصدا در جلسه حضور داشتند تعداد همفکران خود را حدود پنجاه درصد حضار در جلسه می دانستند که معتقد بودند اگر رای گیری مخفی انجام می شد ممکن است این درصد بالاتر باشد.
قابل ذکر است بیش از ده نفر از حضار بدون دعوت در جلسه حاضر بودند که برخی معتقدند سروصدا و تنش جلسه معتمدین با هماهنگی بعضی افراد دعوت نشده انجام گرفته است.

فداغ نیوز آمادگی دارد مطالب تحلیلی طرفداران و یا مخالفان گراش و بیرم را بصورت اختصاصی برای مخاطبان خود منتشر نماید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=12205

۳ نظر

      • ممنونم از توجه تون به مسأله.
        انشالله شاهد تحقق آرزوی دیرین منطقه فداغ و خلیلی باشیم و به عنوان یک بخش مستقل مطالبات اهالی منطقه را پیگیری و به سرانجام برسونیم.
        اگر فرصتی بود مطالب تحلیلی از وضعیت فداغ، خلیلی، گراش و بیرم رو برای مخاطبین عزیز ارائه خواهیم داد، امید که باعث شفافیت بیشتر مساله در جهت کمک به حل مشکلات موجود بشه.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: