بچه‌های آبیاری در صدر کانون‌های گراش

بچه‌های خیابان آبیاری معروف‌اند به پر شر و شور بودن. اما همین‌ها مسجد محل‌شان را فعال کردند تا بشوند فعال‌ترین کانون فرهنگی مساجد گراش.

پندری ـ محمد شیروان: تقویم را که ورق می‌زنیم، پر است از مناسبت‌ها و بزرگداشت‌‌هایی که هرکدام قسمتی از تاریخ، اعتقادات، آداب و رسوم و هویت ما ایرانیان را به یاد می‌آورد.

شاید اگر از مردم کوچه و خیابان در رابطه با مناسبت‌های ۳۱ مرداد مصاحبه‌ای تهیه کنیم، احتمالاً کمتر کسی بداند که چه روزی است. ۳۱ مرداد، روز جهانی مسجد است. به همین خاطر به سراغ یکی از مساجد فعال سطح شهر رفتیم تا با فعالیت‌ها و برنامه های آنها بیشتر آشنا شویم.

در بین جوانان و نوجوانان شهر که قرار می‌گیری، هر کدام‌شان را با اسم محله، مسجد، کانون، پایگاه مقاومت و یا … می‌شناسند. بچه‌های خیابان آبیاری هم اسم‌شان با مسجد قمربنی‌هاشم و کانون فرهنگی شهید ابراهیم برزگران گره خورده است.

مسجد قمر بنی‌هاشم جزو مساجد باسابقه‌ی گراش به حساب می‌آید. مسجدی که می‌گویند ابتدا اسم‌اش «فتح» بوده و بعد از بازسازی تغییر نام پیدا کرده است. اولین بانی این مسجد مرحوم حاج فتح‌الله منفرد بوده حالا هم پسرش حاج محمد منفرد امورات مسجد را می‌گذراند.

علی قنبری، مسئول کانون فرهنگی این مسجد است. البته او را بیشتر با فعالیت‌های قرآنی و مجمع‌القرآن می‌شناسیم. قنبری از سال ۹۰ کارش را در این مسجد با فعالیت‌های قرآنی شروع کرده است. او سه سال بعد کانون فرهنگی مسجد را در شورای عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ثبت رساند. کماری که پیش از آن کانون‌های شهید ایزدی (مسجد امام زین‌العابدین)، شهید غلامی (مسجد امام حسن عسکری)، مسجد صاحب‌الزمان(عج) و … انجام داده بودند. حالا اما این کانون در صدر کانون‌های فرهنگی مساجد گراش است. بچه‌های مسجد سایتی برای ثبت و رتبه‌بندی فعالیت کانون‌هاست و این سایت می‌گوید کانون شهید برزگران فعالیت‌اش بیش از دیگر کانون‌هاست.

بچه‌های خیابان آبیاری معمولا به پر شر و شور بودن معروف هستند. علی قنبری در در مورد محله‌ی آبیاری و ویژگی‌های آن می‌گوید: «هر محله یک خصوصیت خاص خود را دارند. اما بچه‌های آبیاری ویژگی‌های خاص‌تری دارند که به خاطر شرایط محله‌ای است. اگر دقیق نقاط قوت را پیدا کنیم به راحتی این بچه‌ها جذب می‌شوند. یکی از راه‌های جذب این بچه‌ها طرح محراب هست که بحث بسیار مفصلی دارد.» طرح محراب یک طرح ابتکاری با هدف ایجاد ارتباط بین مسجد، خانواده و مدرسه است که در آن، مسجد نقش محوری دارد.

قنبری درباره‌ی برنامه‌های  کانون این‌طور می‌گوید: «برای سالخورده‌های صف اول مسجد گرفته، تا مادران و دانش‌آموزان برنامه تدارک دیده‌ایم. این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که واحد خواهران کانون نیز فعالیت‌های زیادی را در سطح محله و شهرستان اجرا کرده است، که زحمت مدیریت و هماهنگی واحد خواهران برعهده خانم قدسی است.»

قنبری فعالیت‌های زیادی را فهرست می‌کند که در بین‌ آن‌ها جلسات تربیت فرزند، هنر خانه‌داری و خیاطی برای مادران جالب توجه است. آن‌ها یک برنامه‌ی قرآنی نیز در ماه رمضان دارند که برخلاف تصور، در پارک محله‌ برگزار می‌کنند و با استقبال اهالی هم روبه‌رو شده است.

کرونا هرچند فعالیت‌های کانون را تحت تاثیر قرار داده، اما آن را لغو نکرده است. قنبری می‌گوید: در ماه رمضان جلسه‌ی قرآنی ضامن آهو را به صورت مجازی کلید زدیم. این طرح شرکت‌کنندگان زیادی هم داشت، قرار بود فیلمی تدوین کنیم که متاسفانه فرصت نشد. الان هم یک سری کلیپ‌هایی در حال آماده شدن است برای ماه محرم.

مدیر کانون فرهنگی مسجد حاج‌فتح‌الله درباره‌ی علت کمرنگ‌ شدن فعالیت دیگر کانون‌ها می‌گوید: «علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. یکی از بارزترین آن‌ها عدم موقعیت‌شناسی از فعالیت‌های فرهنگی و عدم توجیه مدیرانِ کانون‌ها است. در واقع مدیران واقف به اتفاقات و مسائل موجود در سنین مختلف نوجوان، جوان و بزرگسال نیستند و به سمت نیازهای جوان و نوجوان امروز جهت‌دهی نمی‌شوند. علت بعد یک سری ناهماهنگی‌ها بین کانون‌ها و مساجد وجود دارد که باعث خسته شدن مدیران کانون‌ها می‌شود. یعنی مثلا هیأت امنا شاید همکاری لازم را با کانون ندارند. و دلیل دیگر اینکه بعضی از مساجد فضای کافی در اختیار ندارند. در واقع در ساخت اولیه‌ی مسجد، فضایی برای کانون و فعالیت‌های فرهنگی تعبیه نشده است.»

از او درباره چریی عدم هماهنگی و هم‌افزایی بین کانون‌های مساجد می‌پرسیم. او می‌گوید: «موضوع اول اینکه خود مدیران کانون‌ها دلسوز باشند و بخواهند کاری کنند برای شهر و اتفاقی را رقم بزنند که یک سلسله جلساتی را می‌طلبد. موضوع دوم راهکارهایی‌ست که دبیرخانه و ستاد کانون‌های مساجد کشور مطرح می‌کند که در قالب سایت بچه‌های مسجد هست. سیاست‌های این دبیرخانه باعث به وجود آمدن هماهنگی‌ها می‌شود که نیاز به پیگیری دارد.»

این کانون یک هدیه‌ی ویژه هم گرفته است. هر ساله در دهه‌ی کرامت، از آستان قدس رضوی، هدایایی را به کانون‌های برتر اهدا می‌کنند که امسال این هدیه به کانون شهید ابراهیم برزگران تعلق گرفت. این هدیه شامل پرچم و سنگ متبرک می‌باشد که پرچم در کانون مسجد نصب شده و سنگ متبرک حرم را هم به مدیر داخلی کانون، محمد برزگران، هدیه کرده‌اند. رسم خوبی که در این کانون وجود دارد این است که هرسال یک نفر به عنوان مدیر داخلی انخاب می‌شود تا پیگیر برنامه‌ها باشد و محمد برزگران امسال این مسئولیت را داشته و مزدش را هم گرفته است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1377

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

۱ نظر

  • احسنت به این بچه ها. البته با مدیریت قوی و جدی این کانون و مسجد. وقتی تربیت معنوی از پایه شکل بگیره همین بچه ها در آینده میشن یک آدم موفق که برای شهر افتخار آفرینی میکنن. اون هدیه با ارزش هم خیلی مبارکتون باشه. به امید روزهای طلایی تر و درخشان ترتون. گزارش خوبی بود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: