امشب گراش شب نیست!

مسال مساجد و ميادين برپاكننده‌ی جشن، تعطيل هستند؛ مردم اما یک جور ديگر جشن گرفته‌اند. عيد غدير امسال از خانه‌های خود مردم شروع شده است.

پندری ـ طاهره معین‌زاده: هجدهم ذی‌الحجه یکی از عزیزترین روزهای خداست. عید غدیر از بزرگترین و مهمترین عیدهای شیعیان است. از پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) آداب و اعمال زیادی برای این روز نقل شده است و شیعیان هر سال با شور و شوق بیشتری این آداب و اعمال را به جا می‌آورند.

مردم روز غدیر لباس نو می‌پوشند، پخت و اطعام می‌کنند، به دیدار ارحام و مؤمنان و سادات می‌روند، مصافحه می‌کنند و با تبریک این روز عزیز به همدیگر خدا را شکر می‌کنند که آنها را از متمسکین به ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب قرار داده است؛ الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین علیه السلام.

مردم متدین و ولایی گراش هم هر سال این عید بزرگ را به قشنگ‌ترین نحو ممکن جشن می‌گیرند. امسال اما غدیر هم مثل نیمه شعبان، نوروز، رمضان، فطر و عید قربان تحت تأثیر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفت. با این حال مردم طبق آیین و رسم و رسوم هر ساله، از چند روز قبل شروع کردند به گرامی داشتن این روز بزرگ، این بار اما یک جور دیگر؛ جوری که نگذاشتند کرونا به غدیر نزدیک شود. از چند روز قبل شور و حال دیگری بین مردم بود؛ می‌خواستند غدیر را توی این روزهای کرونایی هر چه پررنگ‌تر برگزار کنند.

امسال مساجد و میادین برپاکننده‌ی جشن، تعطیل هستند، مردم اما یک جور دیگر جشن گرفته‌اند؛ عید غدیر امسال از خانه‌های خود مردم شروع شده است. خودشان خودجوش بلند شده‌اند، کوچه‌هایشان را آب و جارو کرده‌اند، پرچم‌های سبز و قرمز “من کنت مولاه” را زده‌اند در خانه‌هایشان، کوچه‌ها را آذین‌ بسته‌اند و چراغانی کرده‌اند.. عود و اسفند دود کرده‌اند، صدای سرودهای میدانی و «علی یا علی» و خنده‌های شاد بچه‌ها توی گوش شهر پیچیده است. همه در حال تدارک سفره اطعام و بسته‌های غذایی هستند.

خیر و خوبی از در و دیوار شهر می‌بارد. کاروان شادی هم مثل نیمه شعبان به محله‌ها می‌رود و کوچه‌ها را متبرک‌تر‌ می‌کند.
هر چند این روزها خنده‌های مردم پشت ماسک قایم شده است، ولی دست‌های خیرشان شیرینی شادی را مهربان‌تر از قبل مهمان دل‌ها کرده است. امسال شادی و شور و شوق غدیر زلال‌تر از هر سال توی رگ شهر جاری شده است.
کل شهر چراغانی است و امشب گراش مثل روز روشن است! امشب گراش شب نیست!

همه این کارها به عشق علی‌ابن‌ابی‌طالب است. مردم امسال هم وفای خود را مثل سال‌های قبل به محمد و ال محمد (ص) نشان داده‌اند. خدا از همه قبول کند و در ظهور مهدی فاطمه (ع) تعجیل بفرماید. به زودی آن روز را با هم جشن بگیریم ان‌شاءالله. اللهم اکشِفْ هذه الْغُمه عن هذه الامه بحضوره و عجل لنا ظهوره، انهم یرونه بَعیداً و نراه قریباً، بِرَحْمَتِـکَ یـا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

عکس: محمد نجاتی

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1179

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: