کلاهبرداری تلفنی با مجری قلابی رادیو

کلاهبرداران اینترنتی در هفته‌های گذشته با تماس با برخی شهروندان گراشی، با گفتن این جمله که «شما برنده‌ی ۹ میلیونی همراه اول شده‌اید»، قصد خالی کردن حساب بانکی آن‌ها را داشتنه‌اند. به نظر می‌رسد گروه هدف کلاهبرداران فرهنگیان بوده‌اند و به جز یک مورد موفق به برداشت از کارت بانکی آن‌ها نشده‌اند.

حراست آموزش و پرورش ابتدای مرداد ۱۴۰۰ در یک اطلاعیه‌ی مختصر این موضوع را گوشزد کرده بود؛ اما معلوم نیست زمان اطلاع‌رسانی قبل یا بعد از تماس تلفنی بوده. در این اطلاعیه آمده است: «به استحضار همکاران می‌رساند پیامک‌هایی تحت عنوان همراه اول که معمولا قصد کلاهبرداری و سوء استفاده دارند به مشترکین ارسال می‌‌گردد که ‘شما به عنوان مشترکین خوش‌حساب برنده همراه اول شده‌اید، شماره کارت و … ارسال کنید’. لذا از دادن هر گونه اطلاعات شخصی، شماره حساب و شماره کارت اجتناب نمایید.»

به گزارش پندری این کلاهبرداری با تماس‌هایِ تلفنی شروع شده است. یکی از معلم‌های گراشی که با او تماس گرفته شده و البته کلاهبرداری ناموفق بوده، به پندری گفت:

به من زنگ زدند که از رادیو جام‌جم با شما تماس می‌گیریم. شماره‌ی همراه شما که متعلق به همراه اول است، برنده‌ی ۹ میلیون تومان شده. همین الان شما را وصل می‌کنم به برنامه‌ی زنده و با مجری برنامه صحبت کنید. صحبت‌هایتان با نام خدا شروع کنین و از این حرف‌ها.

بعد از چند ثانیه پخش آهنگ، بلافاصله به اصطلاح خودشان به مجری برنامه وصل کردند. طرف هم خودش را معرفی کرد که از فلان برنامه‌ی رادیو، مشغول گفتگو با شما هستیم و نماینده‌ی همراه اول این تبریک را خدمت شما دارند. با ایشان صحبت کنید.

راستش را بخواهید اول باورم شد اما یک لحظه به شماره تماس نگاه کردم، دیدم با شماره ایرانسل تماس گرفته‌اند. گفتم مشکوک میزنید. چطور من برنده‌ی شرکت همراه اول شدم اما با ایرانسل با من تماس گرفتید؟!

گفت این شماره‌ی پیام‌گیر رادیوگفتگو هست. شما می‌توانید با یک گوشی دیگری همین شماره را بگیرید. منم گرفتم و با کمال ناباوری دیدم پیام‌گیر هست. اما از سر لجبازی تو کتم نرفت و با طرف بحثم شد. او هم عصبانی شد و چند تا فحش داد و قطع کرد.

اما معلمِ دیگری که مبلغ ده میلیون تومان از حساب او خالی شده قضیه را اینگونه روایت می‌کند:
بعد از صحبت‌های اولیه، گفتند سه تا سه میلیون برای شما واریز می‌شود. مشغول صحبت بودیم، همان چند دقیقه اول، که پیامکِ واریزی سه میلیون تومانی برای من آمد. اما در آن وضعیت دقت نکردم ببینم پیامک از طرف سامانه‌ی بانکِ ملی هست یا نه.

آن‌ها گفتند کدِ تأییدیِ این واریزی برایتان ارسال می‌شود. به ما بگویید. من هم به گمان اینکه پیامکِ واریز آمده، شماره را برایشان خواندم و ده میلیون از حسابم خالی شد. البته من CVV2 و شماره سال و ماهِ کارتم را ندادم. فقط کدملی و تاریخ تولدم را برداشتند. حالا چطور توانستند این اعداد را پیدا کنند نمی‌دانم.

همان لحظه که حساب خالی شد، متوجه کلاهبرداری شدم و گفت‌وگو را لفت دادم که بتوانیم با پلیس فتا این خط را ردگیری کنیم. برادرِ من که کنارم نشسته بود، همان موقع که من مشغول گفت‌وگو بودم با فتا تماس گرفت اما بی‌نتیجه بود و جوابِ درستی به ما دادند. گفت‌وگویِ ما ۴۰ دقیقه به طول انجامید.

جالب اینجاست که آن‌ها کنترل حساب من را در اختیار داشتند. بعد از کسر ده میلیون، از برادرم خواستم باقیمانده‌ی حساب را خالی کند. بعد از این کار، از پشت تلفن به من گفتند که مگر نمی‌دانی ما مشغولیم، چرا تراکنش انجام می‌دهی؟ طلبکار هم بود. حالا چطور به این همه اطلاعات دسترسی داشت معلوم نیست.

مال‌باخته به پلیش فتای لار مراجعه می‌کند. اما او را برای ادامه‌ی دادرسری به دادگستری گراش پاس می‌دهند. بعد یک هفته رفت و آمد در دادگستری، بالاخره دادستان پرونده را به پلیس آگاهی ارجاع می‌دهد.

این تماس‌ها هنوز هم ادامه دارد و عصر امروز، ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ نیز یک مورد از این نوع کلاهبرداری در گراش به پندری گزارش شده است.

لازم است شهروندان پیامک‌های بانک را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند. برای واریز وجه تنها شماره ۱۶ رقمی کارت بانکی کافی است.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4073

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: