بخش دیالیز اردیبهشت ۱۴۰۱ سامان می‌یابد/ ارتقای دستگاه‌ها منتظر نگاه خیرین

وضعیت بخش دیالیز بیمارستان گراش خوب نیست. این خلاصه‌ی نامه‌ای است که جمعی از بیماران دیالیزی چندماه پیش به مدیران بیمارستان و دانشکده علوم پزشکی گراش نوشته بودند. یک نسخه از نامه هم در اختیار پندری قرار گرفت. بیماران دیالیزی بعد از گذشت مدتی و عدم تغییر در وضعیت این بخش، از پندری خواستند ضمن انتشار این نامه، مشکل را از مدیران دانشکده پیگیری کند.

پندری: فضای کوچک، نزدیک بودن تخت بیماران، نبود تهویه مناسب هوا، نبود پنجره و نور طبیعی، مجاورت مرکز با ساختمان تاسیسات و عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب از موارد اعتراضی بیماران است. موضوعاتی است که در بازدید خبرنگار پندری از این بخش نیز به چشم می‌خورد. علاوه بر اینکه ارتفاع سقف نیز بسیار پایین بود.

در این میان، کلنگ ساختمان بخش دیالیز نیز همراه با مرکز انتقال خون و اورژانس ۱۱۵، در مجتمع درمانی آبشار اندیشه در ضلع غربی دانشکده علوم پزشکی گراش، ۴ سال قبل زمین خورده و اکنون ساختمان آماده‌ی تجهیز است. اما علی‌رغم بهره‌برداری از اورژانس و انتقال خون، افتتاح بخش دیالیز به تاخیر افتاده است.

 

برای پیگیری این موضوع به سراغ دکتر خالقی، معاون جدید درمان دانشکده علوم پزشکی گراش رفتیم. قرار بود این مصاحبه ضمن بازدید از بخش دیالیز انجام شود اما به دلایلی امکان‌پذیر نشد.
در این گفت‌وگو سعی کردیم سوالات را صریح بپرسیم و در پایان یک تاریخ برای ایجاد تغییرات بخواهیم. خالقی گفت در هر صورت تا پایان فروردین جابجایی بخش دیالیز انجام خواهد شد.

پندری: بخش دیالیز بیمارستان با مشکلات زیادی روبه‌روست که در نامه‌ی بیماران هم ذکر شده است. با این وجود، نیاز است هرچه سرسعتر به این مشکلات رسیدگی شود. حال شما این وضعیت را چگونه می‌بینید و چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

خالقی: تمامی این نکته‌ها درست است. پیش از من هم مسئولین دانشکده دغدغه داشته‌اند و این موارد را پیگیری کرده‌اند. پیش از این طرحی در سطح وزارتخانه در زمان دکتر قاضی‌زاده هاشمی پیگیری می‌شد که در آن کشور را به هفت منطقه تقسیم و ساخت و تجهیز مراکز درمانی به شرکت‌های خاص واگذار شود. این شرکت‌ها قرار بود در قالب BOT (ساخت، تجهیز و انتقال) در بخش دیالیز سرمایه‌گذاری کنند.

این سیاست در مقوله تصویربرداری نیز اجرا شد. منتهی آن چیزی که برآیند و خروجی این طرح بود، به نظر می‌آمد که بیشتر از هر کسی، شرکت‌ها منتفع می‌شوند. این طرح در ادامه با اعتراض از متخصصین مواجه و باعث کند شدن این روند شد. زمانی که دکتر نمکی در وزارت حضور یافت، کل این طرح ملغی شد. در گراش نیز پیرو همین دیدگاه فضایی که قرار بود ساخته شود، که اتفاق نیافتاد.

بیماران دیالیزی بخش زیادی از زندگی مفیدشان را در بیمارستان می‌گذرانند. هر بیمار هفته‌ای ۳ بار و هر سری ۴ ساعت پیش ما هستند. طبیعی است که جایی در خور منزلت و شرایط این بیماران داشته باشیم.

به یمن نیت و اقدام خیر گرانقدر گراشی، جناب وخشوری، این اتفاق افتاده است. در مرکز آبشار اندیشه مرکز دیالیز جانمایی شده است. ما نگران این بودیم که به دلیل دور بودن مرکز با بیمارستان، دچار مشکل شویم.

چند روز پیش نیز جلسه‌ای با شرکت تجهیز دیالیز داشتیم و پیشنهاد خرید دستگاه‌های جدید مطرح شد. مکاتباتی نیز با سازمان‌های مرتبط انجام شده تا بودجه اختصاص یابد تا دستگاه جدید خریداری کنیم.

پندری: الان مرکز دیالیز گراش چند بیمار دارد؟ به نظر می‌رسد تعداد دستگاه‌های دیالیز کم است.

خالقی: در حال حاضر ۲۲ بیمار دیالیزی در گراش داریم و خوشبختانه مشکل جدی برای انجام امورات درمانی این عزیزان نداریم. اما باید به فکر آینده نیز باشیم.

برای راه‌اندازی مرکز جدید، حداقل به ۶ دستگاه جدید دیالیز داریم که هر دستگاه حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. اگر با همت والای خیرین و دستگاه‌های حاکمیتی این هزینه جور شود، در عرض دو هفته آمادگی راه‌اندازی مرکز دیالیز را داریم.

پندری: برای اینکه زمان از دست نرود، چرا دستگاه‌های قدیمی را به مرکز جدید منتقل نمی‌کنید؟

خالقی: ما می‌توانیم دستگاه‌های قدیمی را به مرکز جدید منتقل کنیم اما چه بهتر که خشت اول را محکم بگذاریم. زمان که ما با یک کفی راضی می‌شویم، خیلی از کمک‌ها به ما نمی‌رسد. کما اینکه روند جابجایی این دستگاه‌ها نیز آسان نیست و قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که از انتقال دستگاه به بیرون از بیمارستان معذوریم. دیالیز صرفا برای بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند نیست و در موارد اورژانسی، بعضی بیماران نیاز به دیالیز دارند.

البته که معطل نخواهیم ماند و تا آخر فروردین‌ماه اگر به اهداف خودمان نرسیدیم و نتوانستیم دستگاه‌های جدید خریداری کنیم، در اردیبهشت‌ماه مرکز جدید را به یک سرانجامی خواهیم رساند.

پندری: دوری از پزشک متخصص و اتاق عمل، دیگر دغدغه بیماران دیالیزی از مرکز جدید است. این مسئله را چطور می‌بینید؟

خالقی: گاهی بیماران حین دیالیز ممکن است دچار عوارض شوند. ابتدا اینکه اورژانس در آن مجموعه مستقر است و همکاران اورژانس برای اینگونه مواقع آموزش دیده‌اند. در کنار این‌ها برای سه مرکز انتقال خون، اورژانس و دیالیز در آینده یک پزشک در آن جا فعالیت خواهد کرد.

ضمن اینکه قرار گرفتن این مرکز در کنار اورژانس باعث می‌شود اگر بیماری نیاز به درمان فوری و حتی اتاق عمل داشته باشد، بلافاصله با آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شود تا روند درمانی انجام شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=7305

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: