«تن‌ها»ی کارگر رونمایی و نقد شد

مجموعه شعر «تن‌ها» و «آ» دو اثر جدید مصطفی کارگر، پنج‌شنبه، ١٦ بهمن ٩٩، به همت پندری و انجمن شعر چشمه، رونمایی و نقد شد.
مجموعه شعر «تن‌ها» و «آ» دو اثر جدید مصطفی کارگر، پنج‌شنبه، ١۶ بهمن ٩٩، به همت پندری و انجمن شعر چشمه، رونمایی و نقد شد.

«تن‌ها»ی کارگر

سالن اجتماعات آبشار اندیشه، میزبانِ مراسمی ادبی بود. این مراسم با صحبت‌هایِ مهدی آیینه‌افروز، رئیسِ اداره ارشاد اسلامی شروع شد. رئیس ارشاد با اشاره با بودجه‌ی کم این اداره گفت: «اداره ارشاد با بودجه‌ی کمی که دارد، نتوانسته آن‌طور که باید و شاید حمایت داشته باشد. اما تلاش ما این است که از کتاب، کتاب‌خوانی و نویسنده حمایت داشته باشیم.»

بخشِ بعدیِ برنامه به پخشِ کلیپی پیرامون زندگیِ مصطفی کارگر اختصاص داشت. این کلیپ که توسط تیمِ فرهنگی-رسانه‌ای حنین آماده و تدوین شده بود، کارگر به بیان فراز و نشیب‌هایِ زندگیِ شاعری خود اشاره کردند. همچنین در این کلیپ، او از دوران کودکی در محله مصلی، حال و هوای انجمن‌های ادبی، حس خوبِ کتابخوانی، شبِ شعر و زندگیِ خانوادگی خود نیز صحبت‌هایی داشت. ابتدای این کلیپ، دیدار این شاعر گراشی با مقام معظم رهبری، در رمضان گذشته را یادآور شد.

سخنران دیگر برنامه، امام جمعه بود. حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، در صحبت‌های خود شعر و قریحه‌ی شاعری را یک موهبت الهی عنوان کرد و گفت: «معدود افرادی از این نعمت برخوردار هستند.» او به نقش شاعر در فرهنگ‌‌سازی در جامعه اشاره کرد و گفت: «شاعر باید به کمک جامعه بیاد.» امام جمعه همچنین در مورد استعدادهای شهر گفت: «در این شهر استعدادهای درخشانی وجود دارد. و ما نیازمندیم به همچون جلساتی. من من خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم قرار است کتاب شاعر عزیز انقلابی رونمایی شود. آقای کارگر هم یکی از شماهاست.»
نوبت به رونمایی از کتاب‌ها رسید. احمدرضا خودکامه، مجری برنامه از امام‌ جمعه، رئیسِ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی زمانی، معاون فرماندار و مصطفی کارگر دعوت کردند برای رونمایی از دو کتاب به جایگاه تشریف بیاورند. دو کتابِ «تن‌ها» اثر مستقل مصطفی کارگر و «آ» اشعار مجموعه شاعرانِ گراشی که توسط کارگر گردآوری شده بود، با حضور مسئولین و خود شاعر رونمایی شد. کارگر در صحبت‌های کوتاهی از مجموعه‌هایی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند مثل پندری، چشمه و اداره ارشاد، تشکر کرد. او به طور ویژه نیز از همسرش که او را در این مسیر همراهی می‌کند، قدردانی کرد.

اولینِ منتقدِ «تن‌ها» شاعری کشوری بود. میلاد عرفان‌پور شاعرِ شناخته شده‌، در یک فیلم ضبط شده که برای مراسم ارسال کرده بودن، ابتدا به معرفی شاعر پرداخت و گفت: «مصطفی کارگر سال‌هاست از شاعران برجسته و جریان‌ساز استان فارس است. او باورمند و متعهد به مردم و آرمان‌ها و همچنین باورمند به اصول ادبی و موازین شاعری است.» صاحب کتاب «جشن فراموشی‌ها» پیرامون کتاب «تن‌ها» گفت: «این کتاب از چند جهت قابل اعتناست: از لحاظ توجه به به آرمان‌ها و مردم، از لحاظ موضوعی و مضمون و نکاتِ ادبی و خیال‌پردازی‌هایی که در آن دیده می‌شود. و هرکدام از شعرهایِ این کتاب دریچه‌ای رو به ارزش‌ها باز می‌کرد.» این منتقد در پایان از عدم حضورش به خاطر مشغله و محدودیت‌ها عذرخواهی و کرد.

محمد خواجه‌پور دیگر منتقد این مراسم. بود. او همان ابتدایِ صحبت به سخت‌گیریِ های خودش و کارگر در انجمن شاعران و نویسندگان اشاره کرد و گفت: «در انجمن ما خیلی‌ها را سر بریدیم و اصطلاحا نقدهای محکمی داشتیم. البته انجمن ادبی چشمه با تغییر رویکردی که دارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.» خواجه‌پور در معرفی کارگر گفت: «مصطفی کارگر یک شاعر متعهد است. متعهد به شعر و مضمون. برای یک شاعر متعهد، تعهد به شعر، ادبیات و حقیقت اولویت است و دیگر شئون زندگی با آن سنجیده می‌شود. به خاطر همین شعر حتی بر روابط شخصی و روابط کاری او هم اثر می‌گذارد. هر دو کتاب حاصل تعهد کارگر به شعر است.»
منتقد گراشی با اشاره به کتاب قبلی کارگر گفت: «اگر کتاب قبلی کارگر یعنی «سلام گل سرخ» را با این کتاب کنار هم قرار دهیم، فضایِ شعری مشخص و ارزشی را می‌توان دید. البته این اشعار همه‌ی اشعار او نیستند. هجویان و طنزهای زیادی دارد که قطعا همه آن را نشنیده‌اند. مصطفی کارگر آثار چاپ‌نشده‌ی زیادی دارد که به خاطر دوری از مرکز استان و کشور است. این دوری او را مجبور به تلاش کرده و با تلاش بیشتر خودش را بکشد بالا. او هر چقدر که برای شعر دیگران سخت‌گیر است، برای خودش سخت‌گیرتر است. مثال این سخت‌گیری سوزاندن شعرهایش است.»

خواجه‌پور در معرفی دو کتاب چاپ شده نیز گفت: «کتاب تن‌ها مجموعه سروده‌های مصطفی کارگر و کتاب آ حاصل سروداندن‌های کارگر است. یعنی تلاش هم برای تشویق دیگران به نوشتن شعر این تلاش با برگزاری شب شعر، نقد کردن و حالا چاپ کتاب در طی این سال‌ها ادامه داشته است. البته این کتاب آ از تنوع قالبی و مضمونی خوبی برخوردار است. از مهدی کارگر که کوچکترین شاعر این کتاب هستند شعر هست تا دکتر مهرابی و دکتر رحمانی که سابقه‌ی بیشتری در شعر دارند.» او همچنین نقصی را که به کتاب «آ» وارد دانست و آن هم نداشتن پیشینه‌ی هر شاعر و تاریخِ سرایش آن بود. او معتقد بود با آگاهی از سالِ سرایش شعر، می‌توان به جریان شعر در گراش نیز رسید.

شاعر کتاب «سیب سرخ دل من» با اشاره به مفهوم تنهایی گفت:‌ «تنهایی شاعر یک تنهایی منفی نیست بلکه یک فرصت برای اندیشیدن به خود و جامعه است. در عصر گسترش ارتباطات داشتن این تنهایی شاعرانه و به دنبال آن شاعر بودن روز به روز سخت‌تر می‌شود.»

شاعرِ اهل جهرم، منتقد سوم «تن‌ها» بود. حاج‌ایوبِ پرندآور در فیلمِ ضبط شده گفت: «همیشه تولد یک بچه به همراه خودش شادی و نشاط به خانواده می‌دهد. تولد کتابِ دوستِ شاعرم، مصطفی کارگر نیز باعث خوشحالی ادب‌دوستان است.» شاعر کتاب «غزل مقتل» به معرفی اجمالی کتاب پرداخت و گفت: «این کتاب ٢٠ غزل، ١۴ مثنوی، ٣ چهارپاره و ١٨ رباعی دارد. موضوع اشعار دفاع مقدس، شهید و شهادت است.»
پرندآور به وزن پرکاربرد و موردعلاقه‌ی کارگر در این کتاب اشاره کرد که ۱۵ شعر در این وزن سروده شده است. او همچنین گفت: «پرتکرارترین کلمه‌ای که شاعر در این کتاب استفاده کرد، شهید و مشتقات آن است که وابستگی و همسایگی دلِ شاعر با این کلمه را می‌رساند. کلمه‌ی خدا نیز بیش از ۴٠ بار در این اشعار تکرار شده است.»

صاحب آثار، آخرین صحبت‌کننده‌ی مراسم بود. مصطفی کارگر در ابتدا از محمدحسین انصاری‌نژاد، مدیر انتشاراتی صریر نیز تشکر کرد. کارگر صحبت‌های خود را با بیان خاطره‌ای از کتابِ قبلی خود ادامه داد و گفت: «یکی دو سال بعد از انتشار «سلام گلِ سرخ» یک نفر آمد پیشِ من و گفت و کل اشعار کتاب را حفظ کرده است. البته الآن خودم فقط یک بین از آن را یادم هست.» کارگر ابراز امیدواری کرد که برای این دو کتابِ جدید هم اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.
صاحب کتاب «تن‌ها» به اشعارش در همین کتاب اشاره داشت و گفت: «بخشی از این اشعار در مداحی‌های سطح کشور، شبکه‌ی یک سیما، سرودها و غیره اجرا شده بود.» او همچنین با گله از برخی شاعران گراشی گفت: «صفحاتِ کم کتاب آ توی ذوق می‌زند. حداقل جا داشت ١٠٠ صفحه بشود. من تک به تک به شاعران اطلاع دادم. اما بعضی‌ها شعر در این موضوع نداشتند یا داشتند و همکاری نکردند. حداقل به ٢٠ شاعر دیگر من مراجعه کردم ولی افتخار ندادند.» او به سخت‌گیری‌هایش در انتخاب اشعار هم اشاره کرد و گفت: «من دفترهایِ شعر حاج‌درویش پورشمسی را هم دیدم. ولی نتواستم در این موضوع شعرِ خوبی پیدا کنم. در اشعاری که انتخاب شده، حداقل معیارهایِ شعر رعایت شده است و می‌توانم از تک‌تک شعرها دفاع کنم. البته در این کتاب فقط دو شعر سپید در بین اشعارِ کلاسیک دیده می‌شود که یکی متعلق به بنده و یکی محمدخواجه‌پور است.»
کارگر به اولین کتاب مجموعه شاعران به نام «در ترنم باران» نیز اشاراتی داشت. او در مورد اسم متفاوت کتاب «آ» گفت: «آ، حرف اول کلماتی همچون آسمان، آدم، آزاده، آرمان و … که مد نظر ما بود هست.»

معصومه بهمنی، یکی از شاعران کتاب «آ» نیز در سخنان کوتاهی به نمایندگی از انجمن شعر چشمه این اتفاق ادبی را تبریک گفت.

در این مراسم، علاوه بر مسئولین، عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گراش و عزیز نوبهار، مسئول بنیاد فرهنگی نوبهار نیز در برنامه حضور داشتند.

در پایان مراسم نیز از مصطفی کارگر تقدیر شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2193

۲ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: