نیروسازیِ فداغی‌ها همچنان ادامه دارد

کنکور نفس‌گیر و پراسترسِ کرونایی امسال هم به آخرخط رسید. در بین نتایجِ گراشی‌ها در کنکور امسال، پنج هم‌کلاسیِ فداغی، توجه همه را به خود جلب کردند. پنج دانش‌آموز از مدرسه‌ی علی‌بن‌ابیطالب(ع) فداغ، با هم توانستند در یک دانشگاه و آن هم دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند. این پنج نفر که در رشته‌ی انسانی تحصیل می‌کردند، در رشته‌ی آموزش ابتدایی و رشته‌ی مشاوره و راهنمایی، در دانشگاه شهید رجایی شیراز مشغول به تحصیل خواهند شد. پندری گفت‌وگویی را با هم‌کلاسی‌هایِ امروز و همکاران آینده داشته است که نکته قابل توجه در این گفت‌وگو، تشکر همه‌جانبه‌ی آن‌ها از معلمان و کادر مدرسه‌شان بود.

 

نام‌ و نام خانوادگی، رتبه، رشته قبولی، دانشگاه و مدرسه را بفرمایید؟

شیردل: مهدی شیردل. رتبه ۶۴۲۲ منطقه سه. رشته‌ی آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه پردیس شهید رجایی شیراز از مدرسه علی بن ابیطالب(ع) فداغ.

رزمجو(محمدرضا): بنده محمدرضا رزم‌جو هستم از دهستان فداغ و تحصیل کرده در مدرسه علی بن ابیطالب(ع). در کنکور موفق به کسب رتبه ۴۲۹۰ شده‌ام و در دانشگاه فرهنگیان شیراز رشته‌ی آموزش ابتدایی قبول شده‌ام.

رزمجو(علیرضا): علیرضا رزم‌جو ، رتبه ۳۵۶۳، آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز از مدرسه علی‌ابن‌ابی طالب فداغ.

خدمتی: احسان خدمتی، منطقه ۳ (۲۹۹۶) کشوری (۸۲۳۴) فرهنگیان آموزش ابتدایی، دانشگاه پردیس شهید رجایی یا شهید مطهری شیراز، مدرسه دبیرستان علی ابن ابیطالب(ع) فداغ.

زرع: محمد زرع، رتبه ۶۶۹۵، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز از مدرسه علی‌بن ابیطالب(ع) فداغ.

 

چرا معلمی را برای ادامه تحصیل و شغل آینده انتخاب کردید؟ از قبولی در این رشته راضی هستید؟

شیردل: از دوران متوسطه اول کلا هدفم و علاقه‌ام به فرهنگیان بود. جایگاه اجتماعی معلمی و دبیری جایگاه والایی در اجتماع و تربیت دارد و این جایگاه و خاص بودن و آینده شغلی در انتخاب این رشته بی‌تأثیر نبوده است. به طور کامل راضی هستم چون نتیجه تلاشم را دیدم و از همان ابتدا برای فرهنگیان درس می‌خواندم.

رزمجو(محمدرضا): به خاطر  علاقه به معلمی و عشق به تدریس و هم اینکه فرد مفیدی در جامعه باشم و البته امنیت شغلی. بله راضی هستم.

رزمجو(علیرضا): با مشاوره‌هایی که گرفتم و با توجه به روحیات خودم این رشته را مناسبت‌رین گزینه برای خودم دیدم. از روز اول که شروع به خواندن برای کنکور کردم تمام تلاشم این بود که بتوانم در این رشته قبول بشوم که خدا را شکر به هدفم رسیدم و الان هم بسیار راضی و خوشحال هستم از نتیجه به دست آمده.

خدمتی: به دلیل علاقه به تعلیم و تعلم، عاشق حل مشکلات، کنجکاوی و امنیت شغلی، شغل معلمی را انتخاب کردم و کاملا از این شغل راضی هستم.

زرع: چون همیشه علاقه زیادی به معلمی داشتم و یکی از اهداف مهم زندگیم بود. بله راضیم چون به هدفم رسیدم.

 

چه کسانی مشوقان اصلی شما برای ورود به عرصه‌ی معلمی بودند؟

شیردل: رفتار دبیران هم‌شهری به‌ویژه آقای مسلمی و همچنین خانواده بی‌تأثیر نبوده است در این انتخاب.

رزمجو(محمدرضا): خانواده و همچنین معلمان گرامی.

رزمجو(علیرضا): مشوقین اصلی من ابتدا پدر و برادرم بودند. ولی کسی که بسیار برای من زحمت کشید و من را در این مسیر پیش می‌برد جناب قادری مدیر مدرسه‌مان بودند که در واقع ایشان اولین کسی بودند که من را با این رشته آشنا کردند.

خدمتی: معلمان و والدین.

زرع: معلمان گرامی و خانواده‌ام تأثیر به سزایی در انتخابم داشتند و ازشان تشکر می‌کنم.

 

نقش معلمان خودتان را در موفقیت تحصیلی خود به چه اندازه می‌دانید؟

شیردل: طی این ۱۲ سالی که فداغ درس خوانده‌ام واقعا بهترین معلم‌ها را داشته‌ام که هم از نظر علمی بالا بوده و هم از نظر رفتاری و اخلاقی باعث تشویق به تحصیل من و دوستانم می‌شدند.

رزمجو(محمدرضا): قطعا معلمان نقش زیادی برای موفق شدن ما دانش آموزان داشتند چون با جان و دل تدریس می‌کردند و حتی گاهی خودشان پیش‌قدم می‌شدند و ما را تشویق به انجام آن کار می‌کردند.

رزمجو(علیرضا): قطعا اگر من توانستم در کنکور رتبه لازم را کسب کنم نتیجه زحمات تمام معلمین بنده به خصوص معلمین متوسطه دوم بود. که اگر نقش آن‌ها بیشتر از من نبوده باشد کمتر نبوده است.

خدمتی: خیلی زیاد. دست تک تکشان را می‌بوسم که از هیچ‌گونه حمایتی دریغ نکردند و باعث پیشرفت ما شدند.

زرع: معلمانم همیشه من را راهنمایی می‌کردند و تأثیر خیلی زیادی در موفقیتم داشتند. بی‌شک اگر زحمت و دلسوزی آن‌ها نبود من به این‌جا نمی‌رسیدم.

 

به نظر خودتان، اگر در یکی از مدارس خاص(تیزهوشان یا نمونه) تحصیل می‌کردید، نتیجه بهتری کسب می‌کردید؟

شیردل: به نظر من تا تلاش و انگیزه برای درس خواندن نباشد حتی سؤالات کنکور هم داشته باشی نمی‌توانی نتیجه خوبی بگیری. پس به نظرم اگر در مدرسه خاص درس می‌خواندم چه بسا آن انگیزه نبود. البته سطح آموزش و تدریس مدرسه بی‌تأثییر نیست… .

رزمجو(محمدرضا): البته شاید بی‌تأثیر نباشد اما همه چیر به تلاش خود دانش‌آموز برمی‌گردد.

رزمجو(علیرضا): به نظرم مدرسه تیزهوشان و… خیلی به آدم کمک نمی‌کنند. این تلاش خود فرد هست که تأثیرگذار هست. خدا را شکر با وجود اینکه من در مدرسه تیزهوشان درس نخواندم اما مدرسه و معلمانی داشتم که نه تنها از مدارس خاص کیفیت کمتری نداشتند بلکه بهتر هم بودند.

خدمتی: به دلیل فراوانی امکاناتی که در دسترس هست بله.

زرع: هر جایی ک باشی تلاش حرف اول را می‌زند. خدا را شکر الان نتیجه تلاشم را گرفتم و راضی هستم.

 

آیا مصاحبه آزمایشی که اداره آموزش و پرورش برای شما برگزار شد، در مصاحبه واقعی مؤثر واقع شد؟

شیردل: متأسفانه در آن روز کار پیش آمد نتوانستم به گراش بیایم. ولی از تجربیات چهار تا از دوستانم که شرکت کردند استفاده کردم و مؤثر واقع شد.

رزمجو(محمدرضا): قطعا تأثیر بسیار زیادی داشت چون باعث شد تا با جو مصاحبه آشنا شویم و دیگر استرسی برای مصاحبه واقعی نداشته باشیم و آمادگی کامل را داشته باشیم.

رزمجو(علیرضا): بله قطعا بسیار تأثیر‌گذار بود که ما توانستیم خودمان را محک بزنیم و چارچوب کلی مصاحبه را به ما نشان دادند. واقعا جا دارد از اداره آموزش و پرورش که بدون هیچ هزینه و چشم‌داشتی این فضا رو برای ما مهیا کردند تکشر کنم.

خدمتی: بله، بسیار تاثیرگذار بود.

زرع: بله شبه‌مصاحبه خیلی تأثیرگذار بود و باعث کاهش استرس شد. از مسئولین برگزاری مصاحبه آزمایشی کمال تشکر را دارم.

 

بعد از اینکه رتبه شما مشخص شد، با چه افراد یا مراکزی برای انتخاب رشته مشورت کردید؟

شیردل: با دبیران خود و مشاوران آموزش و پرورش گراش و مؤسسه نردبان که زحمت مشاوره را کشیدند و ما از آن‌ها کمال تشکر را داریم.

رزمجو(محمدرضا): ابتدا از معلمان راهنمایی گرفتیم و سپس به مشاوران آموزش و پرورش و همچنین موسسه‌ی نردبان مراجعه کردیم که تأثیر خیلی مثبتی داشت.

رزمجو(علیرضا): در واقع من تصمیم قطعی خودم را خیلی وقت پیش گرفته بودم. اما باید تشکر کنم از پسردایی عزیزم که از ابتدای کنکور با من همراه بود. همچنین تشکر می‌کنم از مشاورین محترم اداره جناب درویش‌بیگی و همکاران‌شان و مؤسسه درجه یک نردبان با کادر جوان و پر انرژی‌شان که بدون هیچ چشم داشتی ما را در انتخاب‌های هر چه بهتر کمک کردند.

خدمتی: موسسه نردبان گراش.

زرع: یک جلسه با معلمان داشتیم، یک جلسه هم حضوری رفتیم گراش که صبح رفتیم پیش مشاورای آموزش و پرورش و بعد از ظهر هم مؤسسه نردبان.

 

برای موفقیت در کنکور، روزانه چقدر مطالعه کردید؟ کلاس خاص کنکور در فداغ شرکت می‌کردید یا صرفا مطالعه‌ی خودتان بود؟

شیردل: جریان مطالعه ما به این صورت بود که از یک تیر ۹۸ شروع به خواندم کردیم و البته در تیرماه تا شهریور برنامه شخصی داشتم. با شروع مدرسه همراه دوستان تصمیم گرفتیم به صورت گروهی درس بخوانیم. به این منظور با مدیر مدرسه جناب اقای قادری هماهنگ کردیم و ایشان زحمت کشیدند و کلید کلاس و مدرسه به ما تحویل دادند و ما عصرها بعد مدرسه دوباره به مدرسه می‌رفتیم و تا غروب طبق برنامه‌ای که چیده بودیم درس می‌خوانیدم. عضو کانون و گاج و این‌جور مؤسسات نبودیم و خودمان بعد از هر آزمون این موسسات از تست آن‌ها استفاده می‌کردیم و خودمان آن‌ها را تحلیل می‌کردیم. متوسط مطالعه ما گاهی ۶ و ۷ ساعت و گاهی هم ۷و ۸ ساعت و شاید هم بیشتر. زیاد ساعت مطالعه برای‌مان ملاک نبود مهم رسیدن به برنامه و یاد گرفتن آن مطالب بود. هیچ کلاسی شرکت نکردیم و صرفا مطالعه خودمان بود.

رزمجو(محمدرضا): در روزهایی که به مدرسه می‌رفتیم روزانه ۶ الی ۷ ساعت و در روز های تعطیل ۸ الی ۹ ساعت. خیر، کلاس کنکوری نمی‌رفتم و فقط خودم مطالعه می‌کردم.

رزمجو(علیرضا): روزهای مدرسه حدودا چهار ساعت و روزهای تعطیل هشت ساعت درس می‌خواندم. کلاس من فقط کلاس معلمان زحمت‌کشم بود و کلاس خاصی شرکت نمی‌کردم.

خدمتی: روزانه نزدیک به ۷ الی ۸ ساعت مطالعه داشتیم. خودمان مطالعه داشتیم و کلاسی برگزار نمی‌شد که شرکت کنیم.

زرع: روزی هفت تا هشت ساعت مطالعه داشتیم. هیچ کلاسی شرکت نکردیم و با هم مطالعه کردیم و مشکلات همدیگر را حل می‌کردیم.

 

اگر بخواهید اسم، بهترین معلم‌هایی که در موفقیت شما نقش داشتند را بیاورید، اسامی کدام معلمان را ذکر می‌کنید؟

شیردل: طی این دوازده سال همه معلمان خوب بودند و جا دارد اسم همه را بیاورم. ولی سال کنکور به نظرم آقای قادری مدیر مدرسه و آقای مسلمی و اقای راهپیما و آقای دست‌سوز و آقای خریدار و آقای فتحی و … .

رزمجو(محمدرضا): همه ی معلمان‌مان زحمات فراوانی برای ما کشیدند و در حد توان سعی داشتند به بهترین نحو ممکن تدریس کنند و به ما کمک کنند و من این موفقیت را مدیون همه‌ی آنها هستم.

رزمجو(علیرضا): واقعا همه معلمان من برای من زحمت کشیدند شاید اسمی برده نشود. جناب آقایان راهپیما، مسلمی، دست‌سوز، درستکار، زمانی، قادری، فتحی واقعا همه و همه مخصوصا معلمان سه سال آخرم کاملا نقش پررنگی داشتند در نتیجه‌ای که به دست آوردم. معذرت می‌خواهم اگر نامی از قلم افتاد.

خدمتی: همه معلمین ما خدا را شکر تمام تلاششان را کردند که شاهد موفقیت‌های ما بشوند و همه‌شان بهترین بودند. دست همه‌شان درد نکند واقعا.

زرع: همه معلمان در موفقیت ما سهیم هستند و از زحمات تک تکشان ممنونم. ولی نقش معلمای متوسطه دوم پررنگتر بود.

 

کمبود اصلی دانش‌آموزان و مدارس فداغ را چه چیزی می‌دانید؟ کدام امکانات اگر برای فداغ فراهم شود، دانش‌آموزان فداغی، نتایج خیلی بهتری در کنکور کسب می‌کنند؟

شیردل: متأسفانه الان بحث کرونا در میان هست و می‌شود گفت دوری از مدرسه و آموزش مجازی انگیزه را پایین می‌آورد. نبود انگیزه و علاقه عامل اصلی موفق نشدن در کنکور است.

رزمجو(محمدرضا): هر جایی یک سری کمبودها وجود دارد و هر کسی باید با این کمبود ها کنار بیاید و اگر واقعا کسی هدفی داشته و با تلاش و اراده به دنبال آن باشد حتی اگر در محروم‌ترین منطقه باشد باز هم به هدف خود خواهد رسید. به نظرم اگر کلاس‌های مختلف برگزار شود دانش آموزان می توانند دید بهتری نسبت به کنکور داشته باشند ولی خوب باز هم برای موفق شدن در کنکور باید تلاش دانش آموزان را سنجید و اینکه مطالعه‌ی پیوسته داشته باشند و دلسرد نشوند.

رزمجو(علیرضا): دانش‌آموزان فداغی در تمام این سال‌ها نشان دادند که با حداقل امکانات هم می‌توانند بهترین نتایج را بدست آورند. همانطور که نتایج درخشان بین دانش‌آموزان فداغی کم نداشته‌ایم. خدا را شکر از لحاظ نیروی آموزشی فداغ بهترین‌ها را در خود دارد که این مهمترین عامل است. اگر خواسته‌هایی که دبیران محترم برای کنکوری کردن کلاس‌های درس می‌خواهند در اختیار آن‌ها قرار داده شود، نتایج می‌تواند درخشان‌تر هم بشود.

خدمتی: اگر امکاناتی فراهم بشود که آزمون‌های قلمچی توی خود فداغ برگزار شود، می‌توانیم هرساله موفقیت‌های بیشتری را شاهد باشیم.

زرع: هر جایی کمبود هست و هر کسی باید با این کمبودها کنار بیاید و با تلاش و اراده به دنبال هدفش باشد.

 

به نظر شما، معلم (مشاور)موفقی می‌شوید؟

شیردل: هم معلم خوب و هم مشاور خوب.

رزمجو(محمدرضا): بله. چون به نظرم اگر با عشق و علاقه به سمت هدفی حرکت کنید و تلاش کنید حتما به آن هدف خواهید رسید.

رزمجو(علیرضا): من تمام تلاشم را می‌کنم که با تمام توان و به بهترین شکل کارم را انجام بدهم و بتوانم فرد مفیدی برای جامعه آموزشی و فرهنگی کشور باشم.

خدمتی: تلاش خودم را می‌کنم که فرد مفیدی برای جامعه باشم و برای تربیت نسل جدید نهایت تلاشم را بکنم.

زرع: تلاش خودم را می‌کنم تا فرد مفیدی برای جامعه باشم و معلم موفقی بشوم.

 

اگر شرایط تدریس در شهر گراش، شیراز یا بندرعباس برای شما فراهم شود، می‌روید؟ یا انتخاب اول و آخر شما فداغ است؟

شیردل: طبق شرایط باید نظر داد. ولی فداغ چیز دیگه‌ای هست.

رزمجو(محمدرضا): هدف من از انتخاب معلمی مفید بودن در جامعه و نقش داشتن در تربیت دانش آموزان‌ست. هر جایی که بتوانم تدریس می‌کنم تا بهترین دانش‌آموزان را تحویل جامعه دهم.

رزمجو(علیرضا): برای من هیچ فرقی نمی‌کند که کجا باشم. وظیفه من آموزش دانش‌آموزان خواهد بود و چه فرقی می‌کند آن دانش‌آموزان فداغی باشند یا جای دیگر. مهم این است که من بتوانم کارم را در کمال درستی انجام دهم.

خدمتی: هرجا که بتوانم دستی بگیرم و یک انسان را تربیت کنم، حاضرم با جان و دل وقت بگذارم و برایم فرقی نمی‌کند کجا باشد.

زرع: هدف من از انتخاب معلمی مفید بودن در جامعه و نظام کشور و نقش داشتن در تربیت دانش‌آموزان است و هر جایی که بتوانم تدریس می‌کنم.

 

به معاون مدرسه، مدیرمدرسه، کار در اداره آموزش و پرورش، معاون اداره، رئیس اداره شدن یا حتی بالاتر هم فکر می‌کنید؟ یا تمرکزتان حداقل فعلا بر معلمی (مشاوره) است؟

شیردل: بله ارتقا جایگاه و موقعیت شغلی برای اکثر افراد مطلوب هست.

رزمجو(محمدرضا): فعلا تمرکزم فقط بر معلمی است و در آینده که تجربه ی بیشتری کسب کردم به آنها فکر می کنم.

رزمجو(علیرضا): هر سمتی که از من بخواهند و بدانم که می‌توانم مفید باشم قبول خواهم کرد و تمام توانم را برای آن بکار می‌بندم.

خدمتی: بله به مناصب بالاتر هم نگاه می‌کنم.

زرع: علاقه من بیشتر به تدریس هست. ولی بعد از اینکه تجربه کافی کسب کردم به آن‌ها فکر می‌کنم.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1624

۳ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: