سرای مهر و امید، کمک حال مددجویان

موسسه خیریه سرای مهر و امید با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به مددجویان بهزیستی، صبح امروز و در آخرین روز از هفته دولت افتتاح شد.

به گزارش پندری، موسسه خیریه سرای مهر و امید یکی از پروژه‌هایی بود که صبح امروز، ۸ شهریورماه ١۴٠٠ با حضور حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مجید غلام‌پور، فرماندار گراش، دادستان عمومی و انقلاب و همچنین برخی از مسئولین اجرایی شهرستان، افتتاح شد.

سرای مهر و امید، دومین موسسه خیریه تحت نظر بهزیستی در گراش است. موسسه خیریه بدر نینوا نیز با هدف کمک و نگهداری معلولان ذهنی از سال ١٣٧٨ تاکنون تحت نظر بهزیستی فعالیت می‌کند.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی به جای توسعه آجری

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی: موسسه سرای مهر و امید یکی از بهترین کارهایی است که در سطح شهرستان انجام شده است. در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی در گراش کم نداریم و از فرماندار می‌خواهیم اورژانس اجتماعی را به جد پیگیر باشند. آمار خودکشی‌ها در گراش جالب نیست. آسیب‌های اجتماعی اگر هجوم بیاورد، دیگر کنترلش سخت می‌شود.
اگر کمکی از دست ما بر بیایید، ما هم پایِ کار هستیم. این تیپ کارها جای توسعه‌ی آجری را در شهر بگیرد. از شورا هم خواهش می‌کنم که در بحث فرهنگ‌سازی کار بشود. فرهنگ سازی آن است که زندانی نداشته باشیم. این مؤسسه این کارها را انجام می‌دهد.

بهزیستی گراش؛ هزار پرونده مددجو و دو موسسه خیریه

غلامی، رئیس اداره بهزیستی: با توجه به شرح و فعالیت‌ها و مأموریت‌هایی که برای سازمان بهزیستی به عنوان سازمان مسائل اجتماعی در نظر گرفته شده، و همچنین مأموریت‌هایی که به این سازمان محول می‌شود، استفاده از منابع مالی و انسانی گسترده‌ای را می‌طلبد.
قاعدتا رسیدن به این منابع انسانی و مالی صرفا از منابع دولتی امکان‌پذیرنیست و نخواهد بود. می‌طلبد که سازمان بهزیستی از سایر منابع موجود در جامعه و بسترهایی که در جامعه وجود دارد، به‌خصوص موسسات غیردولتی، خیرین و مراکز و مؤسسات خیریه بهره‌مند بشود. مؤسسه‌ی خیریه مهر و امید گراش در این راستا برنامه‌ریزی و افتتاح می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی در خصوص بازنگری در اهداف این موسسه می‌گوید: نزدیک به سه سال است که پیگیر راه‌اندازی موسسه خیریه مهر و امید گراش هستیم. مؤسسه در واقع برای گرفتن مجوز مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، رنج سنی ۱۲ تا ۱۸ بناگذاری شد. گرچه ما موفق شدیم پروانه تأسیس و موافقت اصولی را بگیریم اما متاسفانه به دلیل نبود نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در سطح شهرستان، برنامه قبلی به نتیجه نرسید. یک بازنگری در اهداف مجموعه انجام شد و مقرر شد که مؤسسه علی‌رغم هدف اولیه برای سایر فعالیت‌های خدمات‌رسانی به حوزه‌ی بهزیستی و آحاد مردم و در واقع طراحی و بازنگری بشود.
سازمان مهر و امید گراش تلاش می‌کند در زمینه‌ی کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند. این موسسه در زمینه‌ی کارآفرینی نیز برنامه دارد.
غلامی همچنین با اشاره به قرارگیری ۱۰۰۰ مددجو تحت پوشش بهزیستی گراش گفت:  اداره‌ی بهزیستی شهرستان در حال حاضر دارای ۱۰۰۰ پرونده‌ی مددجویی می‌باشد که از بین این ۱۰۰۰ پرونده حدود ۹۰۰ پرونده‌ی معلولین و ۱۰۰ پرونده‌ی زنان سرپرست خانوار است. درحال حاضر دو موسسه خیریه در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند. موسسه خیریه بدر نینوا به مدیریت آقای جعفر رسولی‌نژاد و حمایت خیر محترم آقای غلامحسین غفاری که بنده جا دارد تمام قد از این بزرگواران سپاس‌گذاری کنم. موسسه بدر نینوا مرکز نگهداری معلولین ذهنی تحت نظارتش هست.

صفر تا صد موسسه خیرساز است

حجت‌الاسلام عالیپور، مسئول سرای مهر و امید: این مؤسسه ابتدا کارکرد متفاوتی داشت که متاسفانه شرایط مهیا نشد. گرچه از سال ۹۵ هم پیگیری شده بود، ولی ما از نظر نیرویِ متخصص به مشکل خوردیم. صفر تا صد این مکان توسط خیر محترمی که نمی‌توانم اسم ایشان را ببرم، بنا شده است.
عالی‌پور هدف این موسسه را محدود به خدمات رسانی به مددجویان تحت پوشش نمی‌داند و می‌گوید: اهداف اولیه‌ی ما کم کردن آسیب‌هایی اجتماعی است. ما قرار است به تحت پوششی‌های بهزیستی وام به نیازمندان بدهیم. تاکنون نیز به هفت نفر وام داده‌یم. ما تا به حال دو مرحله بسته‌های معیشتی را آماده کرده‌ایم. کار سوم ما تحت پوشش گرفتن افرادی است که تحت پوشش بهزیستی هستند. کسانی که نمی‌توانند درآمدزایی داشته باشند، یا توان‌افزایی میکنیم یا کمک مستقیم. بخش چهارم فعالیت ما آسیب‌های اجتماعی خصوصا کارتن‌خواب‌ها و معتادان سطح شهر است. تا به حال ۶ نفر را به کمپ فرستاده‌ایم. ۲ کارتن‌خواب را سر و سامان داده‌ایم. گرچه لغزش‌هایی بعد از کمپ داشته‌اند، اما ما رهایشان نکرده‌ایم و با کلاس‌های مشاوره جمعی و شخصی و کارگاه‌های مختلف سعی می‌کنیم این آسیب‌ها را کم کنیم.


خبرها و اقدامات پیشین موسسه خیریه سرای مهر و امید را در پندری بخوانید:

پذیرایی عیدانه از کارتن‌خواب‌های گراش

می‌خواهیم هیچ کارتن‌خواب و زباله‌گردی در گراش نباشد

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4573

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: