گراشی‌ها در تلاش برای خروج از اوکراین

پندری در ارتباط با چند نفر از شهروندان گراشی مقیم کشور اوکراین، پیگیر وضعیت آنان در حمله روسیه به این کشور شده است.

پندری: مهدی ایزدی، محمدعلی عظیمی، پرهام مهرابی و محسن شکاری چهار نفر از گراشی‌هایی مقیم اوکراین هستند. پندری توانست با سه نفر از این افراد گفت‌وگو کند. آنان می‌گویند در وضعیت مناسبی قرار دارند و منتظر باز شدن مسیر برای خروج از این کشور هستند.

روسیه از بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ به کشور اوکراین حمله نظامی کرده و بر تعدادی از شهرها مسلط شده است.

مهدی ایزدی و پرهام مهرابی در خارکیف و محمدعلی عظیمی در کی‌یف سکونت دارند. محسن شکاری هم ساکن شهر میلیتوپول است.

در ایستگاه قطار به دنبال خروج

محمدعلی عظیمی، ۵ سال است به اوکراین سفر می‌کند و در حاضر سه ماه است که در این کشور حضور دارد.

او در ساعت ابتدایی شامگاه ۶ اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با پندری گفت در ایستگاه قطار شهر کی‌یف حضور دارد تا به صورت زمینی از این کشور خارج شود.

او می‌گوید: مسئولین اوکراین خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله‌ی اوکراینی را ممنوع کرده‌اند. من یک برگ عبور از سفارت ایران در کی‌یف گرفته‌ام تا بتوانم از این کشور خارج شوم. البته تا الان ۲ قطار از ایستگاه خارج شده و هنوز نتوانسته‌ام سوار قطار شوم.

او می‌گوید مقصد قطارها یکی از شهرهای مرزی اوکراین در نزدیکی کشورهای لهستان، اسلواکی یا رومانی است تا بتواند از طریق این کشورها خارج شود.

تکمیلی: محمدعلی عظیمی در دقایق اولیه بامداد شنبه به پندری گفت سوار قطار شده و در حال حرکت به سمت شهر راخیو در مرز رومانی است.

شهروندان خارکیف در پناهگاه

مهدی ایزدی و پرهام مهرابی ساکن شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین هستند. این شهر در شمال شرق اوکراین و نزدیکی مرز روسیه واقع شده و به عنوان یک شهر علمی و فرهنگی مطرح است.

مهندس مهدی ایزدی از سه سال پیش به عنوان مدیر یک شرکت مشاور ‌IT به همراه همسر و دخترش در این شهر ساکن شده است.

او ظهر جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با پندری گفت از درون پناهگاه در حال پاسخ به سوالات است. او می‌گوید در یک ساختمان نوساز ساکن است و این مجتمع خود یک پناهگاه اختصاصی دارد.

ایزدی ضمن گلایه از عملکرد سفارت ایران در اوکراین گفت: متاسفانه سفارت جمهوری اسلامی برای خروج ایرانیان خیلی دیر اطلاع‌رسانی کرد.

او برای خروج از اوکراین می‌گوید: فعلا تنها راه غرب اوکراین هست که از طریق کشورهای حامی این کشور، مثل لهستان و رومانی می‌شود خارج شد.

مهدی ایزدی ادامه می‌دهد: برای رسیدن به غرب اوکراین با قطار حدود ۲۰ ساعت زمان لازم است و الآن هم کی‌یف زیر حملات روس‌ها قرار دارد.

او درباره رفتار شهروندان اوکراینی گفت: اینجا در پناهگاه، اوکراینی‌ها از ما به خاطر این وضعیت عذرخواهی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند ببخشید که این‌طور شد، ولی ما شروع نکردیم و فرزندان ما فقط در حال دفاع از خود هستند.

ایزدی می‌گوید در اوکراین با هیچ‌کدام از ایرانی‌ها در ارتباط نیست و تنها یک دانشجوی ایرانی را می‌شناسد که قرار است به زودی به آن‌ها ملحق شود.

پرهام مهرابی، پسر دکتر ابوطالب مهرابی، هم در شهر خارکیف حضور دارد. او دانشجوی پزشکی است و از ۳ سال پیش در اوکراین سکونت دارد.

مهرابی شامگاه جمعه به پندری گفت: وضعیت در شهر ما بهتر از پایتخت است و روس‌ها هنوز نتوانسته‌اند به شهر مسلط شوند.

او ادامه می‌دهد: ما فعلا در خانه هستیم، اما به محض به صدا درآمدن آژیر خطر به پناهگاه می‌رویم.

مهرابی هم به دنبال راهی برای خروج از این کشور است: فعلا وضعیت شهر ما از پایتخت بهتر است، اما فعلا مسیری برای خروج وجود ندارد؛ اگر راهی پیدا شد شاید خارج شویم.

اوکراینی‌ترین گراشی

محسن شکاری، دیگر گراشی حاضر در اوکراین است. او در شهر میلیتوپول، در جنوب شرق اوکراین ساکن است. شکاری احتمالا اوکراینی‌ترین گراشی آنجاست. او ۱۶ سال است که در این کشور سکونت دارد، همسرش اوکراینی است و یک فروشگاه گیاهان دارویی دارد.

امکان ارتباط با او فراهم نشد، اما مصطفی شکاری برادر او می‌گوید: با محسن از طریق واتساپ در ارتباط هستیم. او صبح دیروز گفته بود اینترنت آن‌جا با اختلال مواجه است و برق و آب هم قطع شده است.

مصطفی به نقل از برادرش می‌گوید: دیروز فرودگاه این شهر بمباران و شهر نیز تسخیر شده، اما شب وضعیت آرام است.

به نظر می‌رسد او تا الان برنامه‌ای برای خروج ندارد.

پندری همچنان پیگیر وضعیت گراشی‌های مقیم اوکراین است و در روزهای آینده نیز به این موضوع خواهد پرداخت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=6975

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: