مجمع‌القرآن ۱۲۰ نفر حقوق‌بگیر دارد

حجت‌الاسلام سعید بصیری، مدیر مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون، در نشست خبری با اصحاب رسانه، گزارشی از فعالیت‌های مجمع‌القرآن در گراش، کشور و خارج از ایران ارائه داد. او می‌گوید: مجمع‌القرآن نزدیک به ۱۲۰ نفر حقوق‌بگیر دارد. اما در چند سال اخیر شاید یک مسئول آمده باشد بازدید کند. از لحاظ مالی هم هیچ کمکی نمی‌کنند.

به گزارش پندری حجت‌الاسلام بصیری، مدیر مجمع‌القرآن فاطمیون، در نشست خبری ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفت: «ساختمان مرکزی که الآن حضور داریم، در خیابان حمید رایگان، صرفا کارهای اداری در آن انجام می‌شود و بحث آموزشی و کلاسی برگزار نمی‌شود. در کل زمین‌های اداری مجمع‌القرآن، ۹۰ نفر نیرو داریم. که از همین ساختمان مرکزی مدیریت می‌شوند. در واقع به همراه معلم‌ها و ساعتی‌ها، جمعاً ۱۲۰ نفر در مؤسسه مجمع‌القرآن حقوق‌بگیر هستند.»

برنامه‌های مجمع‌القرآن در پنج حوزه

برنامه‌های مجمع‌القرآن در پنج حوزه دسته‌بندی می‌شود: مدارس غیردولتی، مراکز آموزش قرآن، دو واحد اشتغال‌زایی، مدارس علمیه قرآن‌محور و مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن. بصیری در خصوص مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: «ما امسال چهار تا مدرسه داریم: مهد و پیش‌دبستان، دور اول و دوم ابتدایی دخترانه و پسرانه و متوسطه اول. البته ما قصد داریم متوسطه دوم هم راه‌اندازی کنیم. با توجه به کاستی‌هایی که داریم فعلا وارد متوسطه دوم نشده‌ایم و مدارس را از لحاظ کمیتی افزایش نداده‌ایم. مدارس ما طبق برنامه‌های اجرا می‌شود که از مدارس دانشگاه امام صادق(ع) گرفته‌ایم. ما با دانشگاه امام صادق تفاهم‌نامه داریم.»

مدیر مجمع‌اقرآن برنامه‌های مؤسسه را در ۳ محور دسته‌بندی می‌کند. او می‌گوید: «در مدارس ما، سه محور علمی ـ اخلاقی، تربیتی با رویکرد قرآنی و فنی ـ ورزشی کار می‌شود. ما شغل‌های فنی مثل نجاری، برق‌کشی و لوله‌کشی هم با بچه‌ها کار کرده‌ایم. البته این فعالیت‌ها جسته و گریخته انجام شده و جای کار دارد.»

به دنبال قطب علمی

مجمع‌القرآن به دنبال ساخت یک مجتمع بزرگ است تا از مهد تا متوسطه دوم را پوشش دهد. بصیری می‌گوید: «ما می‌خواهیم مجتمعی بسازیم که از مهد تا متوسطه را یکجا داشته باشیم. تا همه‌ی این مکان‌هایی که برای بحث‌های فنی و تربیتی نیاز است در آن لحاظ شود. هدف ما خود شهر گراش نیست. ما به دنبال یک مجتمع منطقه‌ای هستیم که از سراسر شهرستان‌های استان دانش‌آموز جذب کنیم. امیدواریم ان‌شاءالله در پنج شش سال آینده به بهره‌برداری برسد. ما با اهداف بلندمدت و ارتباط‌هایی که با تهران داریم، می‌خواهیم یک قطب علمی شویم.»

پیش‌بینی مدیر مجمع‌القرآن: سال آینده ۷۰۰ دانش‌آموز داریم

۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی مؤسسه مجمع‌القرآن در حال تحصیل هستند. بصیری برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند که به ۷۰۰ نفر هم برسد. او می‌گوید: «البته ظرفیت‌های برخی مدارس ما از الآن تکمیل شده است.»

حجت‌الاسلام بصیری در خصوص شعب مراکز آموزش قرآن کریم نیز می‌گوید: «ما شش تا شعبه در شش منطقه از شهر داریم. تقریبا هر مرکز ما، یک محله را پوشش می‌دهد. شامل: مدرسه قمری در مسکن مهر، مدرسه سیدالشهدا(ع)، حسینیه حاجیه‌شاجان، حوزه علمیه الزهرا(س)، کانون شهیدان جعفری، منزل هرمی(وقفی) (خبر وقف در سایت پندری).  هر ترم ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از برنامه‌های این مراکز استقبال می‌کنند. برنامه‌ها هم شامل تجوید، قرائت، برنامه‌های فرهنگی، خیاطی، طراحی و… .»

آب شرب به شهرک صنعتی می‌رسد؟

باغ رضوان معروف به اردوگاه مجمع‌القرآن در جاده مسیر گراش به اوز، محل اردوها و تفریح‌ها دانش‌آموزان مدارس و مراکز مجمع‌القرآن است. این سه هکتار زمین، شامل استخر سرپوشیده، زمین فوتبال، یادمان شهدا(هنوز کار نشده)، خانه‌ی سرایداری و نمازخانه دو طبقه می‌باشد. حجت‌الاسلام بصیری در خصوص آبِ شرب این باغ می‌گوید: «با پیگیری‌های مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم، قرار شده از زندان لوله‌کشی کنیم و آب بیاید سمتِ باغ رضوان. البته این مورد به نفع شهرک صنعتی نیز است. با پیگیری‌هیا نماینده، بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون برای این پروژه تخصیص داده شده که تیم مهندسی و کارشناسی کارشان را شروع کرده‌اند.»

راه‌اندازی دو واحد تولیدی و اشتغال‌زایی توسط مجمع‌القرآن

مجمع‌القرآن صرفا به دنبال آموزش نیست. دو واحد خیاطی و بیرون‌بر نیز از فعالیت‌های  مجمع‌القران محسوب می‌شود. بصیری می‌گوید: «یک خیاطی راه‌اندازی کرده‌ایم که بیشتر کار دوخت لباس مدارس را انجام می‌دهند. این خیاطی در محله‌ی بیدله، منزل شهید خواجه‌زاده قرار دارد که تقریبا چهارپنج نفر در آنجا مشغول هستند. بیرون‌بر فاطمیون هم یکی دیگر از واحدهای تولیدی ماست. که هم فروش آزاد دارید، هم غذایِ بچه‌های خوابگاهی را تهیه می‌کند.»

فعالیت مجمع‌القرآن خارج از استان و کشور

مجمع‌القرآن در بیرون از گراش نیز شعبه دارد. مدیر مجمع‌القرآن می‌گوید: «یک مرکز آموزش قرآن در میمند داریم. دو مدرسه علمیه قرآن‌محور امامیه در شهرکرد و دهلران برپا کردیم. دو مرکز هم در تهران داریم. یکی مدرسه شبانه‌روزی دخترانه حفظ قرآن در رودهن و دیگری حفظ روزانه قرآن در خیابان پیروزی.»

برنامه‌های پیش روی مؤسسه‌ی مجمع‌القرآن در پاکستان است. بصیری می‌گوید: «به درخواست خود پاکستانی‌ها، و با توجه به اینکه شیعیان پاکستان در در کارها و فعالیت‌های قرآنی ضعیف هستند، یک مرکز آموزش قرآن نیز قرار است در پاکستان داشته باشیم. (خبر در سایت پندری) الآن با پیگیری مهندس حسین‌زاده در وزارت امور خارجه، نزدیک به هشتاد نفر زن و مرد از پاکستان قرار است به ایران بیایند و دوره یک ماهه تربیت مربی قرآن و حفظ قرآن را بگذرانند. در تلاش هستیم که این دوره یک ماهه را در گراش برگزار کنیم.»

تسنیم؛ طرحی برای حفظ قرآن

دو مرکز شبانه‌روزی طرح تسنیم را اجرا می‌کنند. بصیری در خصوص این طرح می‌گوید: «قرآن‌آموزان در ۵۰ روز اجزایی از قرآن را حفظ می‌کنند. البته صرف حفظ نیست. برنامه‌های فرهنگی دیگری هم در کنار حفظ قرآن در این طرح انجام می‌شود. البته از شهرها و استان‌های کشور در این طرح شرکت می‌کنند که در سال‌های پیش از کرونا تا ۱۷۰ نفر حضور داشتند.»

مدیر مجمع‌القرآن گراش می‌گوید: «انتقادی که به ما می‌شود این است که چقدر کارهای مذهبی می‌کنید. ولی اینگونه نیست. شما ببینید ما چقدر کلاس‌های متنوع داریم. در بحث هنری طراحی و نقاشی چهره، خیاطی داریم و آشپزی. در بحث فنی و ورزشی هم برنامه اجرا می‌کنیم.»

گله‌ی مدیر مجمع‌القرآن از مسئولین شهرستان

حجت‌الاسلام بصیری از مسئولین شهر گله دارد و می‌گوید: «با این همه گستردگی فعالیت‌های مجمع‌القرآن، در چند سال اخیر شاید یک مسئول آمده باشد یک بازدید از مؤسسه کند. از لحاظ مالی هم که هیچ کمکی نمی‌کنند.»

بصیری که به تازگی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور داشته دیداری با میرمعینی معاون دانشگاه فرهنگیان کشور نیز داشته است. او از معاون قول گرفته که یک سفر به گراش داشته باشد.

بصیری ادامه می‌دهد: «نقدی که متولیان برنامه‌های فرهنگی شهر داریم، این است که برنامه‌هایشان مناسبتی است. اما ما در مجمع‌القرآن در طول سال برنامه‌های متنوع داریم. و استقبال هم می‌شود.»

بصیری به اعتراض اهالی موسیقی هم گریزی می‌زند و می‌گوید: «مسئولین باید مطالبه‌گری داشته باشند. به تازگی برخی از اهالی موسیقی گلایه داشته‌اند که مشکلاتی داشته‌ایم و از این صحبت‌ها. اما اگر مسئول و متولی هر بخشِ هنری یا فرهنگی مطالبه‌گر باشد، مشکلات کم خواهد. مؤسسه ما با این همه برنامه، مسئولی نمی‌آید بازدید و تشکری کند و حمایتی هم نمی‌شود. این خودمان هستیم که وقت می‌گذاریم و مطالبه‌گری می‌کنیم و به نتیجه می‌رسیم.»

بصیری در پایان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد:

پندری: در سال‌های اخیر شعب زیادی دایر شده. بفرمایید که طی سه چهار سال اخیر چند شعبه دایر و چند شعبه تعطیل شده است؟

بصیری: ما تعطیلی شعبه نداشته‌ایم. البته جابه‌جایی اتفاق افتاده است اما اینکه یک مرکز تعطیلی شود نه. در خصوص شعبی که الآن دائر هستند، توضیحاتی را ابتدای بحث عرض کردم.

پندری: مجمع‌القران به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی نسل قبل، به نظر می‌رسد حال در تامین نیروی خود نیز مانده است. توضیحاتی را در این خصوص بفرمائید!

بصیری: خیلی هم نیروهای ما، خودشان درگیر هستند. بعضی‌ها خودشان معلم شدند، وارد کارهای رسمی شده‌اند. کاری که ما کرده‌ایم نیروهای بازنشسته‌ی مثل حاج‌مسعود محسن‌زاده، ابوالحسن زارعی را وارد چرخه شده‌اند و تدریس می‌کنند. وگرنه یک نسل از مجمع‌القرآنی‌ها خودشان الآن رئیس ادارت هستند. مثل آقای سعادت، رئیس اداره مالیات که هم‌اکنون در بحث قرائت قرآن هم ما را کمک می‌کنند. و مهندس فانی، رئیس اداره برق.

پندری: یکی از برنامه‌هایی که مجمع روی آن تاکید داشت، برنامه حفظ یکساله قرآن بود. به نظر می‌رسد این برنامه تعطیل شده. درسته؟

بله. الآن در گراش نداریم. فقط تابسانه داریم. این نکته هم مهم است که در برگزاری طرح‌های یکساله حفظ قرآن، آب‌وهوای خوب هم ملاک است.

پندری: مشخصا در دوسال اخیر چند حافظ کل قرآن تربیت شده؟

بصیری: در ده سال گذشته، قریب به ۱۴۰ نفر حافظ کل قرآن تربیت شده‌اند که همه‌شان گراشی نیستند. اما در خود گراش نزدیک به ۴۰ نفر خانم خانه‌دار در طرح‌های دو ساله‌ی ما حافظ کل قرآن شده‌اند. البته حافظان اجزاء هزارن نفر هستند که آمار دقیق نداریم. همین حافظان قرآن هم می‌توانند در آزمون‌هایی شرکت کنند و لیسانس رسمی وزارت علوم بگیرند. به تازگی ۱۸ نفر از از گراش در این آزمون شرکت داشتند.

پندری: شنیده‌ایم برخی از دبیران و مربیان دستمزد خود را دیر و با چندماه تاخیر دریافت می‌کنند؟

بصیری: درست است. حدود ۱ میلیاد کسری داریم. و ما این را قبول داریم و شرمنده‌ی مربیان نیز هستیم. ما در جلسه‌ای که خیرین حضور داشتند گفتم فقط ۵ میلیارد تومان سپرده کنند. از سود این پول، مشکل ما حل می‌شود. دیگر ۵ میلیارد برای خیرین ما مبلغ زیادی نیست. منِ مدیر مجمع‌القرآن ۹۸ درصد دغدغه‌ام شده مشکلات مالی. باید دغدغه‌ی مالیِ من کم شود که به مسئله‌ی آموزش فکر کنم.

پندری: به نظر شما دوباره کی شاهد تربیت فردی همچون مجتبی فردفانی توسط مجمع خواهیم بود؟

برنامه‌هایی که ما در مؤسسه داریم، زمینه‌ها را برای تخصصی شدن فراهم می‌کنیم. رویکرد ما تخصص‌محور نیست. ما می‌خواهیم برای ده سالِ بعد، دانش‌آموزانی که الآن تربیت قرآنی می‌شوند، وارد جامعه شوند. و این دو رویکرد جداست. کار ما زمینه‌سازی رشد است. شاید یک دانش‌آموز قرآنی تربیت کردن، کمتر از افتخارآفرینی‌های مجتبی فردفانی نباشد. هر کدام در جای خود مهم است.

هفت‌برکه: تا کنون گزارش مالی از مجمع ندیده‌ایم. با توجه به میزان کمک‌های مالی خیرین برنامه‌ای در این باره دارید؟

کارهایی که ما اینجا انجام می‌دهیم دانشگاه امام صادق انجام می‌دهد. ولی هزینه‌هایی که می‌گیریم، خیلی کمتر از شهرهای بزرگ است و برای حقوق ۴ ماه حقوق‌بگیران ما است. آموزش و پرورش برای اجاره‌ی هر مدرسه ماهانه ۲ میلیون تومان از ماه هزینه دریافت می‌کند. ماهیانه ۴۵ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کنیم. این را هم بگویم که خود آقای رضایی، رئیس آموزش و پروش گفتند: شما، آموزش و پرورش در سایه هستید. و بارها گفتند که مجمع‌القرآن یک باری را از دوش آن‌ها برداشته است.

شهریه‌هایی که کلا ما دریافت می‌کنیم نزدیک به ۱۰۰ میلون تومان است. اما ما ماهانه ۲۵۰ میلیون حقوق می‌دهیم. این کسری‌ها گاهی اوقات خیرین و وجوهات شرعی کمک می‌کنند. اما ما همیشه چهار تا پنج ماه دچار بحران هستیم. الآن ۴ ماه است که حقوق پرسنل ندادیم. صبر می‌کنیم در طرح‌های پیش رو، از طریق شهریه‌ها، جبران می‌کنیم. از این بحران که خارج شدیم، دوباره وارد بحران جدید می‌شویم. و این بحران‌ها به مجمع‌القرآن لطمه می‌زند.

هفت‌برکه: فرهنگ‌سرای شهید قاسم سلیمانی که در اختبار مجمع‌القرآن قرار گرفت تا کجا رسید؟

بصیری: جزئیاتش مشخص نیست. یک نکته دیگر اینکه مکانش هم مکانِ خوبی نیست. فضای کلاسی هم ندارد که من بخواهم درآمدزایی کنم و حقوق کارمند را پرداخت کنم. در صدد هستیم جلسه‌ای با شورا و شهرداری داشته باشیم و ریزجزئیات را بررسی کنیم. (خبر افتتاح فرهنگ‌سرا در پندری)

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=8362

۲ نظر

  • با تشکر از حاج آقا و دوستان زحمت کش در این موسسه پرخیر و برکت
    پیشنهاد میشود که مواظب باشیم افزایش کمیت کارهای مجمع از کیفت کارهای آن نکاهد.

  • با سلام و خدا قوت به مسئول مجمع القرآن فاطمیون و پرسنل های فداکار
    ممنونم که دغدغه های ما خانواده ها رو در جهت تربیت و رشد فرزندانمان برای حفظ قرآن و تربیت قرآنی کم کردین
    من به نوبه خودم تشکر میکنم از شما
    پسر من امسال در مدرسه شما مشغول به تحصیل هست و سال های قبل هم در مهد و پیش دبستانی بوده هم از نظر قرآنی هم از نظر تربیت و هم از نظر احکام های قرآنی و زندگی و مسولیت پذیری عالی بوده و بنده خرسند هستم که چنین مسول دغدغه مند و چنین مدرسه هایی در سطح شهرستان گراش وجود دارد که ما فرزندانمان را با خیال راحت به مدرسه بفرستیم
    یکی از مزایای این گونه مدارس ها در سطح شهر وجود دوستان همانند کودکان ما در مدرسه قرآنی هست که با خیال آسوده تر با دوستان خود معاشرت کنند
    خدا و امام زمان (عج) یاورتان✋

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: