حاشیه‌های دختر اوزی؛ چند نکته و یک پیشنهاد

دویدن دختر ورزشکار اوزی از گراش تا اوز حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. او چند روز قبل فیلمی در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت این مسیر ۱۸ کیلومتری را به مناسبت ۱۸ سالگی‌اش دویده است.

دویدن دختر ورزشکار اوزی از گراش تا اوز حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. او چند روز قبل فیلمی در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت این مسیر ۱۸ کیلومتری را به مناسبت ۱۸ سالگی‌اش دویده است.

بازنشر این فیلم در کانال‌های سایت هفت‌برکه حاشیه‌هایی را به دنبال داشت که مهم‌ترین آن، بیانیه سه تشکل بانوان گراش در اعتراض به این حرکت بود.

بد نیست به چند نکته توجه کنیم:

اصل دویدن یک دختر خانم حرکت مذمومی نیست و ورزشکاران زن در رشته‌های مختلف به فعالیت مشغولند و حضور و افتخارآفرینی آنان با حجاب اسلامی در میدان‌های جهانی همیشه باعث افتخار ایران و ایرانیان بوده است.

اما چرا اقدام این دخترخانم حاشیه به وجود آورد؟ مهم‌ترین مورد، پوشش نامناسب این ورزشکار است. در فیلمی که خود او منتشر کرده، مشخص است او روسری به سر ندارد و تنها از کلاه نقاب‌دار و دستمال سروگردن برای پوشش بخشی از موهای خود استفاده کرده. دستمالی که نه همه‌ی موهای او را پوشانده و نه گردن و گوش‌ها را. این شکل از پوشش نه‌تنها در گراش، بلکه در همه‌ی مناطق جنوب پذیرفته‌شده نیست و نوعی ناهنجاری به‌شمار می‌رود.

مورد بعدی، بازنشر این خبر در رسانه‌ها بود. همان‌طور که اشاره شد این نوع پوشش در گراش پذیرفته شده نیست. گراش یک شهر سنتی و مذهبی است و علی‌رغم افزایش پوشش‌های ناهمگون با عرف گراش در سال‌های اخیر، همچنان حجاب قریب به اتفاق زنان و دختران گراشی چادر است. تجربه نشان داده همواره بازنشر این دست مطالب در رسانه‌ها با اعتراض متدینین شهر مواجه خواهد شد. اصرار بر انجام چندباره‌ی این کار چیزی جز تلاش برای عادی‌سازی این نوع پوشش به ذهن متبادر نمی‌کند.

اما من موافق بیانیه‌ی اخیر چند تشکل بانوان شهر گراش هستم؟ خیر. صدور این‌گونه بیانیه‌ها جز به افزایش شکاف اجتماعی کمک نخواهد کرد. ممکن است آن دختر اوزی چند صباحی قدری پوشش خود را بیشتر کند، اما در دراز مدت هیچ اثری از آن نخواهند ماند.

مقام معظم رهبری سال ۷۹ در یکی از خطبه‌های نمازجمعه راجع به امر به معروف و نهی از منکر بحث مفصلی دارند. در بخشی از صحبت‌های خود می‌گویند: «نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست. تا می‏‌گوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسّم می‏‌شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء دهم است.»

فراز پایانی صحبت‌های رهبر انقلاب نکته‌ی مهمی است. اینکه اگر نهی از منکر ۱۰ پله داشته باشد، امر و نهی درباره پوشش در آخرین مرتبه‌ی آن قرار دارد.

اما آن‌چه می‌توانم به عنوان پیشنهاد مطرح کنم ساده است، اما پیش از انجامش لازم است کمی قالب‌های ذهنی خود را به هم بریزیم. صدور بیانیه‌ آسان‌ترین و البته کم‌اثرترین راه ممکن است. اما فکر می‌کنید اگر همین تشکل‌ها این دختر ورزشکار را به جمع خود دعوت می‌کردند و در فضایی دوستانه و به دور از تنش و یا نگاه بالا به پایین، او را به رعایت پوشش اسلامی دعوت می‌کردند چه اتفاقی می‌افتاد؟ یک مجلس چند نفره و خودمانی در روزهای شادی اهل بیت(ع) با چاشنی شیرینی و خنده. آیا تاثیر این حرکت بیشتر نخواهد بود؟ من فکر می‌کنم هنوز هم دیر نشده و می‌توان نهی از منکر را از آن قالب خشک و بی‌تاثیر خارج کرد.

فیلم محمد رسول‌الله‌(ص) دیالوگ ماندگاری دارد که همه‌ی این حرف‌ها را در خود خلاصه کرده است: «محمد(ص) از قلب‌ها وارد می‌شود، نه از دیوارها؛ و این پیروزی جاودانه است.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2692

۲ نظر

  • سلام دوستان و عزیزان
    نقدی به این دوستمان که در رسانه هفت برکه سردار عزیزمان را با فکر خود تحریف و تعریف کردند . کار غیر اسلامی بودن عمل این دختر و کار بدتر نشر آن در رسانه شهر و ایجاد تنش و ناراحتی که قابل پیش بینیست ،واضح و آشکار است،

    و در مورد این مطلب که نام حاج قاسم دستمایه فکری خود قرار میدهند بایست بگوییم
    آیا بهتر این نیست که نظرات خود را به حاج قاسم نچسبانیم؟حاج قاسم مکتب حیاست ، حاج قاسم مکتب عفت است ، الگوی حاج قاسم همان دخترش هست که زینب وار و با تمام حیا در راه اسلام راه پدر را ادامه میدهد ، حرف از حاج قاسم میزنند ولی حرف حاج قاسم را ندانستند.
    حجاب در قرآن
    آیه ی ۳۲ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید.

    آیه ی ۳۳ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره ی جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و…

    آیه ی ۵۳ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: …و هرگاه از زنان متاعی می طلبید از پس پرده طلب نمایید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و…

    آیه ی ۵۵ سوره ی الاحزاب

    کسانی که بر زنان محرم هستند را ذکر کرده و می فرماید: و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران و زنان مسلمان و کنیزان ملکی بی حجاب و بدون پوشش در آیند. (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) *این آیه برای محرمان زنان مجرد بوده و کلیه ی محرمان در آیه ی ۳۱ سوره ی نور در پایین تر ذکر شده است.

    آیه ی ۵۹ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو که خویشتن را (به چادر) بپوشانند که این کار برای اینکه شناخته شوند (به ایمان دار بودن) و اذیت و آزار نکشند (از تعرض و جسارت آزار نکشند) بر آنان بهتر است و…

    آیه ی ۳۰ سوره ی نور

    می فرماید: بگو: مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است.

    آیه ی ۳۱ سوره ی نور

    می فرماید: و بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و…

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: