چرا شهردار بومی؟

با مشخص شدن اعضای شورای ششم و تثبیت جایگاه آنان، انتخاب شهردار بعنوان اصلی‌ترین وظیفه شوراها یکی از چالش‌های رودروی منتخبین مردم است تا با ارزیابی معیارها و شاخص‌های مورد نیاز بتوانند مسیر مدیریت شهری را مشخص کنند. حسین عالمی، دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد مدیریت، در یادداشتی به چرایی انتخاب شهردار بومی در گراش پرداخته است.

پندری – حسین عالمی، کارشناس ارشد مدیریت: اگر در خاطرمان باشد ابراهیم خداشناس (که به زعم شهروندان یکی از ضعیف‌ترین شهردار تاریخ گراش) به عنوان یک گزینه غیربومی درحالی با رای اعضای شورای پنجم به عنوان شهردار گراش انتخاب شد، که کمتر کسی فکر می‌کرد اینگونه و آن هم طی کمتر از دو سال با گراش وداع کند.

اینکه به اذعان برخی اعضای شورا شهر گراش، شهردار کاربلد و دارای عناوین بین المللی و کشوری و مدرک تاپِ دانشگاهی سابق گراش تا چه حد توانسته بود برنامه‌هایش را در شهر اجرایی کند و انتظارات مردم و اعضای شورا را برآورده کند، موضوعی است که می‌بایست توسط اعضای شورا ششم بررسی شود و بر روی نتایج آن تامل کرد.

به هرحال خداشناس رفت و شورای پنجم گراش منحل شد و شهرداری گراش به خانه اول برگشت و جناب استاندار فارس، مهروری توانا و بومی را انتخاب و کلید شهر را به او سپرد که الحق و الانصاف در نبود شورای شهر و سختی‌های بروکراتیک پیش رو، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داد.

اما امروز برای انتخاب شهردار جدید چندین مسیر به سوی اعضای شورای جوان ششم باز است:
با توجه به عملکرد قابل قبول جناب مهروری و تجارب اجرایی چندین ساله و ارزنده ایشان و همچنین تسلط بر چالش‌های پیش روی شهر، با ایشان بعنوان شهردار تمدید کنند.

یا اینکه آنها می‌توانند بار دیگر به این شهر و آن شهر بروند و دنبال یک گزینه غیربومی دیگر برای گراش باشند که باید بدانند تعداد شهرداران طراز اول در استان فارس کمتر از تعداد انگشتان دو دست است که اگر دیر اقدام کنند به شهرداران درجه ۲ و ۳ خواهند رسید که منفعتی نصیب شهر نخواهد شد.

یا اینکه به جوانان، جامعه مهندسین و مدیرانِ با دانش همین شهر اعتماد کنند.

پر واضح است که اساسا در یک نگرش مبتنی بر عقلانیت و علمی، مهم‌ترین شاخص انتخاب یک مدیر، شایستگی اوست نه صرف «بومی» بودن اما نکته اساسی و مهم این است که ذات شهرداری به گونه‌ای است که یک مدیر بومی و متخصص می‌تواند بهره‌وری بالاتری نسبت به یک مدیر غیربومی داشته باشد.

یک مدیر غیربومی ولو اینکه متخصص، شایسته و کارآمد باشد اما برای اینکه در شهرداری موفق شود، نیازمند این است که حداقل چندین ماه خود را برای شناسایی وضعیت موجود شهر، نیازسنجی امکانات، آشنایی با مشکلات و شناخت پرسنل بگذارد و عملا در این مسیر شاهد یک دوران گذار چندین ماهه و بلاتکلیفی خواهیم بود که مطمئنا دیگر هیچ یک از اعضای شورای شهر گراش چنین چیزی را خواستار نیستند.

همانگونه که در دوران تصدی ابراهیم خداشناس بر شهرداری گراش شاهد این امر بودیم و او تا آمد که با گراش و شهروندان آشنا شود از این دیار رفت و ما به همان نقطه اول برگشتیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3690

۲ نظر

  • وقتی شما که مثلا تحصیل کرده و صاحب نظر ما هستید اینگونه تحلیل میکنید، وای به حال الباقی!
    حسین آقا! بیا و بپذیر که هیچ گزینه بومی واجدشرایطی نداریم و اگر کسی بیایید و همچون زارع کار کند، اصلا بگو اجنبی، دمش گرم!

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: