ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دور یا نزدیک؟

چند سال است که مشکلات چینش نامناسب مدارس در سطح شهر، توسط والدین مطرح می‌شود. دانش‌آموز برای رفتن به مدرسه مجبور است مسافت طولانی از خانه تا مدرسه‌اش در محله دیگر را پیاده یا با سرویس طی کند. از سویی برخی فضاهای آموزشی نوساز نیز به مدارس غیرانتفاعی و ادارات اجاره داده می‌شوند تا انتخاب مدرسه‎ی نزدیک در اختیار خانواده‌های توانمند باشد. اما مشکل کجاست؟

به گزارش پندری، در دو سال گذشته به دلیل غیرحضوری شدن مدارس این مساله کمتر مشکلات خودش را نشان داده، ولی با توجه به احتمال حضوری شدن مدارس در سال تحصیلی جدید این مشکل مجددا پررنگ خواهد شد. مدارس ابتدایی و کلاس هفتم با مسأله‌ای به نام «همسایه‌ مدارس» درگیر هستند. در واقع هر دانش‌آموز با توجه به اینکه همسایه‌ی کدام مدرسه‌‌ است، باید در همان مدرسه پذیرفته و ثبت‌نام شود. قادری معاون آموزش و پرورش گراش می‌گوید بخشی از مشکل به استان بر می‌گردد و اداره کل به نسبت جمعیت تعداد کلاس‌‌ها در هر مقطع را مشخص می‌کند و این تعداد قابل افزایش نیست. از طرفی مدارس نوسازی در سطح شهر وجود دارند که می‌توانند این مشکل را حل کنند، اما آموزش و پرورش تعدادی از آن‌ها را به بخش خصوصی اجاره داده است؛ هرچند آ.پ می‌گوید مدارس خصوصی هم «بخشی از ما» هستند، اما در عمل، انتخاب این گزینه‌ در اختیار همه‌ی خانواده‌ها نیست.

پندری دغدغه‌ی والدین نسبت به این موضوع را در گفت‌وگو با محمد قادری، معاون آموزشی اداره آموزش‌وپرورش گراش، مطرح کرده است
قادری در خصوص علت تجمع مدارس در برخی محله‌های گراش می‌گوید: در گراش از قدیم، مدارس در مراکز تجمع جمعیتی شکل می‌گرفته است. با گسترش شهر، مدارس هم در همان سمت‌ها شکل گرفته است، اما باز تجمع جمعیتی در سال‌های مختلف متفاوت بوده. به عنوان مثال امسال تعداد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی به سمت مسکن مهر و بسیجیان خیلی زیادتر شده؛ این نشان می‌دهد شش سال قبل که مسکن مهر افتتاح شده، الآن این وضعیت شکل گرفته است. مشکل اصلی عدم اختصاص کلاس توسط اداره کل است.

قادری معتقد است که با همت و تلاش خیرین در گراش کمبود فضای آموزشی نداریم و در نقاط مختلف شهر فضای آموزشی وجود دارد. او مشکل اصلی را عدم اختصاص کلاس آموزشی به گراش می‌داند و می‌گوید: مشکلی ما در توزیع و تخصیص کلاس هست. یعنی اداره کل آ.پ فارس، قراردادی با ادارات می‌بندد و می‌گوید با توجه به آمار، این مقدار کلاس یه شما تعلق می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: برای آن‌ها موقعیت مکانی و محله‌ای مهم نیست. مهم تعداد دانش‌آموز است. سقف کلاس که از طرف وزارت‌خانه اعلام می‌شود، تعداد دانش‌موزان را تقسیم بر کلاس می‌کنند و به یک تعداد کلاس مشخص می‌رسند.

محمد قادری، آمار کل کلاس‌های شهرستان در مقطع ابتدایی را مطرح می‌کند و می‌گوید: پارسال، در کل شهرستان، در مقطع ابتدایی، ۱۹۵ کلاس داشتیم. این کلاس‌ها را با توجه به جمعیت، به مدارس اختصاص داده‌اند. ما بیشتر از از این نمی‌توانیم کلاس اضافه کنیم، فقط می‌توانیم توزیع کلاس‌ها در مدارس را مدیریت کنیم.

تجمع جمعیتی در برخی مناطق شهر، تقاضای ورود به مدارس آن محله‌ها را نیز افزایش داده است. قادری می‌گوید: امسال در بعضی مدارس مشکلاتی داشتیم. مناطق مسکن‌مهر، مدرسه مهرسلیمی، مدرسه پاکزاد (پایه اول دختر و پسر) و مدرسه شهید عالمی، تعداد دانش‌آموزان که آن قسمت مستقر بودند، زیاد بود. به عنوان مثال ما می‌توانستم یک کلاس از یک مدرسه برداریم و بدهیم به مدرسه پاکزاد، اما فضای فیزیکی وجود نداشت. و این موضوع، برای چند خانواده مشکل ایجاد کرد که به نحوی حل کردیم.

مدارس خصوصی محدودیت کلاس ندارند

محمد قادری راه حل رفع این مشکل را فعال کردن مدارس غیردولتی می‌داند و می‌گوید: این مسئله‌ی نبود کلاس، برای مدرسه دولتی است. به عنوان مثال در محله‌ای مثل پاکزاد که دانش‌آموزان زیاد هستند، ما مدرسه غیردولتی را در آن منطقه فعال کردیم که اگر نتوانستند در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و فاصله‌ی مدرسه تا منزل برای‌شان مهم است، در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند. چون در مدرسه غیردولتی محدودیت کلاس نداریم و این به عهده‌ی مؤسس و مدیر است.

هدف از اجاره دادن مدارس تنها درآمدزایی نیست

معاون اداره آ.پ به سؤال پندری در خصوص «اجاره‌ی مدارس نوساز توسط آموزش و پرورش» می‌گوید: مدارس نوسازی که قابلیت استفاده دارد به مدارس غیردولتی اجاره دادیم. مدارس غیردولتی هم بخشی از آموزش ما را انجام می‌دهد، بخشی از ما و زیرمجموعه‌ی آ.پ هستند. هدف ما همه‌اش درآمدزایی نیست. وقتی ما اجازه‌ی تخصیص کلاس نداشته باشیم، کلاس‌های ما می‌شود ۳۴ تا ۴۰ نفره. ولی اگر مدارس غیردولتی خدمات خوبی ارائه بدهند، اولیا روانه‌ی مدارس غیردولتی بشوند، مدارس دولتی هم خلوت‌تر می‌شود و خدمات آموزشی بهتر می‌شود. پس مدارس نوساز را به مدارس غیردولتی اجاره دادیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3887

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: