از پسران همسایه انتظار همسایگی است

پندری: در روزهای اخیر انتشار مطالبی در یکی دو رسانه‌ی شهر لار در تخطئه‌ی فعالیت‌های حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس، حاشیه‌هایی را به وجود آورده است. صادق حاجی‌پور، فعال اجتماعی شهر گراش، در یادداشتی از فعالان رسانه‌ای شهر لار خواسته رقابت بین دو شهر را به کینه و عداوت تبدیل نکنند.

صادق حاجی‌پور: پیش از هر چیز اظهار عشق، علاقه و ارادت خویش را نسبت به تمام مردم عزیز این منطقه اعم از لارستان، خنج، گراش و اوز، بیان کنم که خدای ناکرده از نگارش این یادداشت برداشتی سوء و خلاف واقع، حاصل نشود.

اما آنچه حقیر را بر آن وا داشت که به نگارش این یادداشت بپردازم بی‌پروایی‌ها و تفرقه‌افکنی‌های اخیر رسانه‌‌ای موثر در منطقه است و نگرانی از آن‌که مردم را به خصومتی پنهان و آسیب‌زا وا دارد‌.

انتخاب نماینده‌ای با شعار «وحدت» نشان از درک روشن و بینش عمیق مردم این منطقه نسبت به برادری و زیست جمعی خود در این خطه از جنوب را دارد.

مشخصا آفتاب لارستان عزیز را خطاب میکنم که یادآور شوم مردم این منطقه در کنار تنوع در مذهب، قومیت، اذواق و سلائق، مردمی هستند که در دوران مدیدی از تاریخ، یک برادری نمونه و تحسین‌ برانگیز از خود نشان داده‌اند. روا نیست با تهاجم تبلیغاتی و اتهام پراکنی، تخم تفرقه بیفکنیم و بر آن بتابیم.

کلماتی از رهبر انقلاب در سفر به لارستان را یادآور می‌شوم که «نگذاریم اختلاف نظرها، اختلاف اجتهادها، اختلاف سلیقه‌ها، حتی کینه‌های شخصی و غرض‌ورزی‌های شخصی بر زندگی ما و بر مشی ما غلبه کند.»(۱)

حقیر منکر رقابت تاریخی که سال‌ها بین شهرستان‌های این منطقه وجود داشته نیستم؛ اما باید توجه داشت مردم این منطقه در کنار همین رقابت، سال‌های طولانی با هم مراوده داشته‌اند، ازدواج کرده‌ و دادوستد دارند. به‌علاوه که امروز هر یک از جوانان منطقه به واسطه‌ی محیط دانشگاه‌ و فضاهای خوابگاهی ارتباط دوستانه و صمیمی با یکدیگر دارند. این تفرقه‌افکنی چیزی جز تبدیل رقابت موجود به کینه، دشمنی و عداوت به بار نخواهد آورد.

همه باید تاکید داشته باشیم آنچه امروز مهم است توسعه‌ی منطقه‌ است؛ هر چهار شهرستان با هم، با نگاهی عمیق به تک‌تک توابع.
ایستادگی در برابر ادعای «مُن خوم بَر خوم، مُن مَکِس بَر خوم» همان حرکت در مسیر وحدتی است که منتخب مردم شعارش را داده بود و امروز در مسیر عمل است‌.

پروراندن تخم تفرقه‌ به مثابه سنگلاخی کردن مسیری است که منتهی به توسعه است. بگذارید مسیر هموار باشد؛ حرکت در مسیر با همیاری و همراهی هم.

از رسانه‌ای که سردبیر محترم آن، روزی بر شعار اجماع حرکت می‌کرد انتظار است بیش از این آشنا به مولفه‌های اجماع باشد.
برادرانه می‌نویسم؛ اگر گله از پدری نکردنِ پدران، برای همراهی و هماهنگی عمومی دارید(۲)، حداقل سعی کنیم خود ما کهتران بر طبل هماهنگی بکوبیم. وای به خطه‌ای که کهتر و مهتر بر طبل ناهمانگی و ناهمراهی بکوبد.

مرقومه را کوتاه کنم؛ ما همگی همسایه‌ایم‌. از پسران همسایه انتظار همسایگی است. نشود روزی که به قول سعدی شیرین سخن، قدر و قیمت همسایگی به ده درم سیم بد عیار نیرزد.(۳)
➖➖➖
۱. بیانات رهبر انقلاب در جمع مردم لارستان، اردیبهشت ۸۷
۲. اشاره به کلیپ انتخاباتی منتشر شده از حمید منشی در ایام انتخابات ۱۴۰۰ از صفحه آفتاب لارستان، تحت عنوان شورای اجماع‌ساز
۳. گلستان، باب چهارم، حکایت ۹

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4014

۲ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: