کوبیسمِ شاگردانِ توکلی

آثار نقاشی سبک کوبیسمِ دانش‌آموزان هفتم، هشتم و نهم مدارس عالیان و سعادت در نگارخانه‌ی پردیس به نمایش درآمده است. شما می‌توانید فردا، چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۲ صبح، از ۳۲ اثر شاگردان حمیدرضا توکلی، معلم و نقاش بازدید کنید.

به گزارش پندری، روز گذشته، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، این نمایشگاه با حضور افشار، رئیس اداره ورزش و جوانان، وفایی‌فرد و محمودی کارشناسان آموزش و پرورش و ارشاد، دانش‌آموزان و حسینی‌نیا، معاون مدرسه عالیان افتتاح شد.

حمیدرضا توکلی در گفت‌وگو با پندری گفت: «آثار، همه کارهای کوبیسم است. البته انواع کوبیسم داریم. بچه‌ها اصلا با ساختار و محتوا و فلسفه‌اش درگیر نشدند چون اگر درگیر شوند با تمام آن ذهیت می‌خواهند بروند جلو که نه به‌دردشان می‌خورد نه می‌فهمند و نه برای دانش‌آموز مناسب است. فقط درگیر فرم و رنگ شدندو یعنی دانش‌آموز فقط اسماً می‌داند کوبیسم است.»

توکلی اضافه کرد: «بعد این یکی از انواع کوبیسم است. حالا من چاشنی خلاقیت بهش اضافه کردم. منتها دست آزاد است. اگر نگاه کنید ماژیک خورده، ماژیک و مداد‌رنگ، گواش یک تلفیق، یک ترکیبی هر کدامش با هر ذهنیتی داشته یعنی دستشان در فرم و رنگ آزاد گذاشتم.»

این معلم نقاش می‌گوید: «جرقه.اش که در مدارس کار بشود مربوط به چند سال پیش است که من همیشه با دانش‌آموزان کار می‌کردم. اما الان نسبت به چند سال پیش کلاً یک بازنگری کلی شده هم در فرم هم در رنگ. منتها نیامدم بچه‌ها را درگیر رنگ‌های مشکی و خاکستری کنم که به روحیات‌ و سن و سالشان بخورد. همه تقریبا شاد و جذاب و رنگ‌های گرم هستند. بعد یک بخشی از کتابشان مربوط به تصویر‌سازی و نقاشی است همه‌ی اینها پیکره و شاکله‌ی اصلی‌شان چهره انسان است. بحالا بعضی از بچه‌ها آمدند اشیاء بی‌جان و چیز‌های دیگه هم یکی دو مورد اضافه کردند.»

حمیدرضا توکلی اضافه کرد: «تقریبا هر دانش‌آموز که با آ‌ن‌ها کلاس دارم مال هر دو مدرسه میانگین بین ۲۰-۲۵ تا طرح زدند. بعضی‌هاشان خیلی بیشتر دارند. میانگین کل بین همه‌شان می‌شود شش‌هفت هزار اتود. از بین اینها نزدیک به ۳۰۰۰ تا رنگی بوده. طرح اولیه‌شان در مدرسه کار شده و تایید شده است بعد رفتن روی کار بزرگ. همه‌ی کارها به صورت ذهنی چون برای بچه‌ها سخت بوده این قضیه اولش درگیر این چیز‌ها نکردمشان فقط گفتم فرم چه جوریه ازکجا شروع کنند سریع‌تر به نتیجه برسند. یعنی دقیقا راه‌های میانبر هم یادشان دادم انواع فرم‌ها راو کشیدم برایشان بعد بچه‌ها به صورت گروهی یا تکی. ولی هیچ کدام مطلق نذاشتم از اینترنت الگو بگیرند.»

این هنرمند در ادامه می‌گوید: «شاید بعضی جاها شبیه شده باشد ولی نگذاشتم یعنی کسایی که کار اینترنتی می‌آوردند نه پذیرفته می‌شده نه نمره کلاسی داشته هیچی. که کارها را از ذهنشان بکشیم. آخر جمع تقریبا ۱۰۵ اثر منتخب شد برای نمایشگاه‌هایی مثل همین که از بین همان ۱۰۵ تا ۶۰ تا منتخب نهایی که الان ۳۲ اثر اینجاست چون فضا کافی نداشتیم.»

توکلی می‌گوید: «بعضی از دانش‌آموزان هستند تقریبا تا ۱۳۰ اثر خلق کردند که از این ۱۳۰ تا ۸۰ تا رنگی بوده مثلا مثل آراسته که به اصطلاح دفتری کار می‌کردند تمام صفحات دفتر را پر می‌‌کردند.»

این معلم نقاشی گفت: «این یک انگیزه برای دانش‌آموز است تمام راه‌هایی که بهشان انگیزه بدهم. تمام راه‌هایی که بچه‌ها را بیاورم خیلی‌ها اینها را با شوق و ذوق کار کردند چون پشتش هم نمایشگاه بوده هم کار تشویقی هم نمره بالاخره جشنواره بوده. خیلی از این اثرات که اینجا هستند در جشنواره مقام آورده‌اند. یعنی تمام راه‌های تشویقی برای‌شان گذاشتم
حمایت‌های مدرسه بد نبوده تقریبا حمایت مالی کردند هم مدرسه عالیان هم سعادت.

توکلی خاطرنشان کرد: «همه‌ی قاب‌ها استاندارد است. همه ۵۰×۷۰ همه کوبیسم کار کردند. با هرنوع فرم و ذهنیتی همه اثرها مال خودشان است. بیشتر کارهای اینجا مال مجید محمدی است کار بچه‌ها فوق العاده است هیچ کدام کار‌هاشون در حد متوسطه اول یا حتی هنرستان نیست خیلی بالاتر از این هاست منتها بچه‌ها ناشناخته‌اند. ذهن‌هاشان باز و پویاست همه چی دارند ولی کسی نیست تشویقشان کند تشویق‌شان می‌شود همین جا که بیایند کارهایشان را ارائه بدهند.»

این نمایشگاه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد، اداره آموزش و پرورش، شهرداری، آموزشگاه سعادت، آموزشگاه عالیان و آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی پالت در حال برگزاری است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11376

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: