رضایی: با رفتن من یک‌شبه همه مشکلات حل نمی‌شود

سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه شروع خواهد شد. پس از یک سال آموزش مجازی، آموزش و پرورش گراش آموزش ترکیبی را برای مدارسش در نظر گرفته است؛ آموزش مجازی در مهرماه و شروع آموزش حضوری از ابتدای آبان‌ماه.

به گزارش پندری نشست خبری ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، صبح دیروز، ۳۰ شهریورماه برگزار شد. رضایی ضمن پاسخگویی به سوالت خبرنگاران، نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو و گزارش عملکرد چند ساله خود را ارائه داد.

کرونا بزرگترین چالش آموزشی قرن

رضایی ابتدای جلسه به موضوع کرونا و آسیب‌های آن پرداخت و گفت:«کرونا بزرگترین چالش در امر آموزشی حداقل در یک قرن اخیر بود. در سال گذشته می‌توان گفت بالای ٩٠ درصد آموزش به صورت مجازی بود. که این امر نتوانست جوابگوی رسالت و اهدافی باشد که در نظام آموزش تدوین شده است. سلامت روح و جسم، سبک زندگی مناسب، مهارت‌های فنی، مهارت‌های اجتماعی و دوست‌یابی و خیلی از مهارت‌های دیگر صرفا در مدرسه توسط دانش‌آموز فراگرفته و کسب می‌شود. که متاسفانه در یکی دو سال اخیر پدیده کرونا این مباحث را تحت تاثیر قرار داده است. بخشی از آسیب‌های اجتماعی که در حال حاضر در شهر شاهد هستیم نیز به سبب همین مباحث می‌تواند باشد. پیش‌بینی می‌کنیم در سال ١۴٠٠ شاهد یک سال بحرانی باشیم. همکاران ما در اداره تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مذاوم داشتند و تا حدودی موضوعات را مهار کنیم تا بتوانیم شاهد روند فعالیت آموزشی در مدارس به صورت تمام و کمال باشیم.»

 

حضور دانش‌آموزان در کلاس درس پس از یک سال و نیم

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش در خصوص نحوه بازگشایی مدارس گفت:«بازگشایی و فعالیت مدارس امسال به سه شیوه پیشنهاد شده است. سال تحصیلی پیش‌رو را به سه سبک پیش‌ خواهیم برد؛ فعالیت به صورت حضوری، به صورت ترکیبی و به صورت مجازی. مدارس در سه گروه روستایی، مدارس با جمعیت زیر ۳۰۰ نفر و مدارس پرجمعیت تقسیم‌بندی شده‌اند. مدارس روستایی نیز به دو گروه زیر ۱۵ نفر و مدارس با جمعیت کلاسی زیر ۳۰ نفر تقسیم‌بندی شده‌اند. انشاالله از ابتدای مهر آموزش حضوری در مدارس روستایی زیر ۱۵ نفر را شروع خواهیم کرد. گروه دوم روستایی نیز از هفته سوم مهرماه شاهد فعالیت حضوری آن‌ها خواهیم بود.»

رضایی در خصوص مدارس شهر گراش نیز گفت:«شروع فعالیت آموزش به صورت حضوری در مدارس با جمعیت زیر ۳۰۰ نفر که شامل تمامی مدارس گراش می‌شود، از اول آبان‌ماه خواهد بود. البته بازگشایی حضوری مدارس مستلزم بسترسازی توسط تیم‌های نظارتی اداره آ.پ و مراکز جامع سلامت است. اگر بستر مناسب نباشد، شاید در این زمان‌بندی تجدید نظری داشته باشیم.»

او به نقش اولیا در روند آموزشی متفاوت امسال اشاره کرد و گفت:«شورای مدرسه در برنامه‌ریزی حضور دانش‌آموزان بسیار مورد تاکید است. با لحاظ اینکه حتما نماینده انجمن اولیا در این شورا حضور داشته و در تصمیمات دخیل باشد. یکی از وظایف این شوراها اقناع‌سازی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس است. سال تحصیلی ١۴٠٠-۱۴۰۱ تفاوت‌هایی با سال قبل دارد. به این صورت که آموزش صرفا در ساعات اداری انجام می‌گیرد و دبیران پس از آن الزامی به ارائه خدمات آنلاین به دانش‌آموزان ندارند و دانش‌آموز باید از خدمات آفلاین یا بسته‌های آموزشی بهره ببرد. تاکید ما این است که دو تا چهار هفته ابتدایی سال معلمان دروس سال قبل را نیز آموزش بدهند.»

 

بهره‌برداری از ۱۸ آموزشگاه در پنج سال اخیر

ذبیح‌الله رضایی گزارش عملکرد پنج ساله خود را اینچنین شروع کرد و گفت:«در طی چهار پنج سال گذشته، ۲۸ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی کلنگ‌زنی کرده، یا در دست ساخت داریم و یا به بهره‌برداری رسانده‌ایم. در این مدت تعداد ۱۸ آموزشگاه به بهره‌داری رسیده است که دو مدرسه از مهرماه امسال افتتاح می‌شود. مدرسه حضرت ابوالفضل عباس فداغ و مدرسه امام جعفر صادق گراش از مهرماه بهره‌برداری می‌شود. به نسبت کمک خیرین، از بودجه دولتی نیز برای تکمیل، تجهیز و آماده‌سازی پروژه‌ها استفاده شده است. ۳۰ درصد هزینه ساخت مدارس از بودجه‌های دولتی تامین شده است.»

وی از راه‌انداز کلاس خیاطی در ارد نیز خبر داد و اضافه کرد:«امسال برای اولین بار یک کلاس کاردانش خیاطی در ارد راه‌اندازی کردیم تا دانش‌آموزان دختر ما در کنار رشته‌های نظری، در رشته‌های کاردانش نیز تحصیل کنند. پیش‌بینی کرده‌ایم در سال آینده یک کلاس کاردانش در فداغ نیز راه‌اندازی کنیم.»

پایگاه اختلال یادگیری و مدرسه استثنایی ارد نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش گراش بود. رضایی در این خصوص نیز گفت:«پایگاه اختلال یادگیری از سه سال پیش مجوزش اخذ و راه‌اندازی شد. بعضی از اولیا وقتی اسم اختلال می‌آید، آن را عنوان خوبی نمی‌بینند و ما با آن‌ها می‌گوییم به هیچ عنوان نگران نباشند و این امری طبیعی‌است که بین ١٣ تا ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال هستند. امسال مدرسه استثنایی در ارد افتتاح شده است. در سال گذشته به صورت یک کلاس بود اما امسال کد مدرسه را می‌گیرم و دیگر نیتزی نیست دانش‌آموزان مجبور نیستند به فیشور بروند.»

او از دیگر اقداماتش در گراش نیز گفت:«پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مجدد فعال شده است. آزمایشگاه نانوتکنولوژی در این پژوهش‌سرا فعال خواهد شد. امسال مجردسرای فرهنگیان را در مدرسه حسنی فعال کرده‌ایم و از همه امکانات برای اسکان فرهنگیان استفاده خواهیم برد.»

ارتقا رتبه آموزش و پرورش گراش به زیر ۲۰ در استان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش در خصوص رتبه‌بندی مراکز در استان نیز گفت:«در میان ۵۹ منطقه آموزشی استان فارس در خوزه متوسطه از رتبه ۳۸ به رتبه ۱۱ ارتقا پیدا کرده‌ایم. در حوزه ابتدایی از رتبه ۳۲ در سال ۹۵ به رتبه ۸ ارتقا پیدا کرده‌ایم. در حوزه نهضت سوادآموزی از رتبه ۵۷ در سال ۹۵ به رتبه برتر استان رسیدیم. در بخش‌های تربیت‌بدنی و بهداشت از رتبه‌های ٣۶ و ۳۸ به رتبه‌های ۱۶ و ۱۹ ارتقا یافتیم. در کل عرصه‌ها آموزش و پرورش گراش به زیر رتبه ۲۰ رسیده که حاصل تلاش همکاران در بخش‌های مختلف بوده است.»

 

ترک تحصیل ۲۶ درصد دانش‌آموزان ابتدایی در سال گذشته

قادری معاون آموزشی آموزش و پرورش گراش در خصوص آسیب‌های کرونا در امر آموزشی گفت:«در چند دوره اخیر ترک تحصیل در دوره متوسطه بیشتر بوده است. عمده دلایل آن هم جذب بازار کار، تحصیل در فضای مجازی و بی‌انگیزگی دانش‌آموزان بیان شده است. البته در سال گذشته در پایه ابتدایی هم شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزان بودیم. به طوری که ۲۶ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند. البته ترک تحصیل صرفا به این معنا نیست که از مدرسه خارج شده‌اند، بلکه به این معناست که این دانش‌آموزان باید به مدرسه می‌آمدند، اما نیامدند.»

 

میزبانی هرساله آ.پ گراش از ۷۰۰ دانش‌آموز تبعه خارجی

رضایی در خصوص حضور اتباع خارجه در مدارس گراش نیز گفت:«دانش‌آموزان اتباع آخرین گروهی هستند که برای ثبت‌نام به مدارس معرفی می‌شوند. به طور متوسط در سال‌های اخیر میزبان حدود ۷۰۰دانش‌آموز اتباع در گراش هستیم. آموزش و پرورش آخرین ارگانی است که در ساماندهی اتباع نقش‌آفرینی کند. ما باید این افراد را ثبت نام کنیم. شیوه توزیع این افراد هم عمدتا بر اساس طرح آدرس است. اگر در مدارس آموزش ببینند برای جامعه بهتر است.»

 

شناسایی ۲۲ آسیب‌ اجتماعی در آ.پ گراش

مدیر آموزش و پرورش گراش گفت:«بخشی از چندسال اخیر به آ.پ اضافه شده به نام آسیب‌های اجتماعی که زیر مجموعه حوزه پرورشی است که هم کارشناس تربیت‌بدنی در آن نقش دارد و هم کارشناس مشاور. سطح آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه هم مورد تاکید است و هم نگران کننده. کاری که کردیم اطلسی از آسیب‌ها اجتماعی در بین دانش‌آموزان از مدارس گرفتیم که ۲۲ آسیب شناسایی شده است. در ۵ مورد ما بیشترین فراوانی را داریم؛ وابستگی به فضای مجازی، گروه‌های سنی با اختلاف سنی بالا، فقر مالی، ضعف مهارت‌های فرزندپروری والدین و عدم حضور یکی از والدین در کنار دانش‌آموز به خصوص پدر. برنامه نوجوانان سالم برنامه‌ای بود که از سال گذشته دنبال آن‌را دنبال می‌کنیم. آموزش‌های فرزندپروری برای والدین را برگزار کردیم.»

 

فرایند بسیار دقیق و شفاف مالی در آ.پ گراش

رضایی با اشاره درباره درآمد‌های حاصله از اجاره‌بهای ساختمان‌های اداره گفت:«یکی از مولفه‌هایی که ادارات به عنوان عملکرد مثبت ارزیابی می‌شوند، درآمد اختصاصی است. هر مدرسه خیرسازی که می‌سازیم این است که یک مدرسه قدیمی را خالی کرده و به ساختمان جدید منتقل می‌کنیم. ساختمان‌های خالی شده با اولویت به مدارس غیردولتی اجاره داده می‌شود. فرایند اجاره‌ها نیز به این صورت است که یک کارشناسی دادگستری قیمت‌گذاری می‌کند و بعد یک قرارداد تنظیم شده و در سامانه مخصوص ثبت شده و درآمدهای اجاره‌بها هم به حساب خاصی در استان واریز می‌شود.»

او همچنین اضافه کرد:«مناطق کمتر برخوردار مثل حوزه جنوب ۳ درصد از هزینه را به عنوان هزینه جاری اداره کل کسر و سپس تقسیم‌بندی می‌کنند. البته در مراکز استان ۱۰ درصد کسر می‌شود و بعد تقسیم‌بندی شده و معمولا ۴۰ درصد برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته می‌شود و ۶۰ درصد هم شامل کارهای تعمیراتی و عمرانی می‌شود. فرایند بسیار دقیق و شفاف است. هیچ اداره‌ای مسائل مالی خود را منتشر نمی‌کند، هرچند اگر الان ملزم به انتشار باشیم، ابایی نداریم. یک تبصره‌ای که به قرارداد اضافه کردیم، این است که مستاجر حق تغییر تابلو را ندارد و تابلو جدید در کنار تابلو نصب شود تا رضایت خیرین کسب شود.»

 

تقویت مدارس غیردولتی، سیاست اداه آ.پ گراش
رضایی همچنین گفت:«سیاست اداره تا الان بر این بوده که مدارس غیردولتی را تقویت کنیم که این مدارس بار آ.پ را البته با نظارت و آموزش باکیفیت به دوش بگیرند. فعلا قصد افزایش مجوز نداریم و ظرفیت مدارس غیردولتی در گراش تکمیل است. البته محدودیت خاصی برای مدارس غیردولتی در قانون در نظر گرفته نشده است.»

ترور شخصیتی به وسیله ادعای کذب

ذبیح‌الله رضایی به نامه‌ای که پیشتر در پندری منتشر شده بود نیز واکنش نشان داد و گفت:«نامه‌ای سرگشاده زده شده در فضای مجازی که هرکسی بررسی کند، براساس ادعا‌هایی هست که هیچ مبنای علمی و منطقی و شرعی در آن نیست. چون موارد کذب بود، می‌توان آن را یک نوع ترور شخصیتی که عنوان کرد.» (متن نامه در سایت پندری)

 

رضایی: با رفتن من یک‌شبه همه مشکلات حل نمی‌شود

حسن ختام جلسه موضوع نقل و انتقالات اداری بود. موضوعی که در چند ماه اخیر بحث و تبادل نظرهای متفاوتی در باب تغییر و جایگزینی رضایی در سمت ریاست اداره آموزش و پرورش گراش شده است. رضایی در این خصوص نیز گفت:«تغییر در بین مدیران یک فرایند طبیعی است و چون دولت عوض شده و هنوز وزیر معرفی نشده، این امر تاکنون تعیین تکلیف نشده است. حال اگر در مورد مقرر این تغییرات شامل ما شود، من نمی‌توانم مقاومتی داشته باشم. رفتن من کار سختی نیست و هر مسئولی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، از روز بعدش باید آمادگی رفتنش را هم داشته باشد. منتهی این باید در چارچوب قانون باشد تا هم مجموعه آسیب نبیند و هم این فرهنگ نهادینه شود که مسئولیت آموزش و پرورش یک کار سخت و پراسترس است و واقعا آن مسئول زحمت می‌کشد. این پست هیچ آورده مالی خاصی برای ما ندارد و ما صرفا یک نقش خدمتگزار در این مجموعه داریم.»

رضایی با مثبت دانستن عملکرد ۵ ساله خود در آ.پ گراش گفت:«عملکرد ما رو به رشد و مثبت بوده و ارتقای بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف داشتیم. از نظر زیرساختی انصافا یک انقلاب داشتیم. می‌توانید از مجموعه خیرین بپرسید. قصد و نیت ما خدمت خالصانه است. اما فضاسازی‌های که می‌شود منصفانه نیست. نه با رفتن من یک‌شبه همه مشکلات حل می‌شود و نه دو سه ماه بیشتر ماندن من فاجعه رخ می‌دهد. و سعی هم کردیم در این ۵ سال به حاشیه نرویم. چون با حقوق دانش‌آموزان که حق الناس است، معامله نمی‌کنیم. احساس می‌کنیم در این مدت موفق بوده‌ و کارهای زیربنایی و مویرگی انجام دادیم. به جرئت می‌توانم بگویم الان سطح مدارس ابتدایی ما از ناحیه ۱ شیراز هم با کیفیت‌تر هستند.»

او همچنین اضافه کرد:«اولیا اختیاردار دانش‌آموز است و ما اجباری برای تحصیل دانش‌آموزان نداریم، ولی در حد امکان و بضاعت توانستیم خدمات خوبی انجام دهیم. از مدیرانی هم نیستم که وقتی رفتم پشت سر خود را بمب‌گذاری کنم و سعی داریم این فرایند انتقال به گونه‌ای شکل بگیرد که مجموعه آسیب نبیند و منافع دانش‌آموز و همکاران‌ حفظ شود.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4927

۱ نظر

  • تو برو حل کردن مشکلات با ما…
    شما نگران مشکلات شهر ما نباش.
    راستی، یه جوری صحبت می کنی انگار آموزش و پرورش گراش گل و بلبله(زرشک)
    برو همون روستای دور افتاده خودت ببینم چکار می کنی خدای ادعا و مدیریت

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: