گلایه‌ها و دغدغه‌ها در تودیع و معارفه شهرداران

مهدی حلیمی، به عنوان شهردار جدید گراش معارفه شد. جلسه معارفه‌ی شهردار جدید گراش، صبح امروز، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد. در این مراسم از زحمات حسین مهروری، شهردار سابق تجلیل و مهندس حلیمی، به عنوان شهردار جدید معرفی شد.

به گزارش پندری، این مراسم با حضور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس، فرماندار، امام جمعه و رؤسای ادارات و خیرین برگزار شد.

حلیمی متولد ۱۳۵۸ در استهبان است و مقطع کارشناسی عمران را در دانشگاه آزاد استهبان این شهر گذرانده است. او حدود ۲۴ سال سابقه حضور در شهرداری دارد، اما تنها سابقه‌ی او به عنوان شهردار، حضور ۵ ساله در خور است. او مدتی نیز سرپرست شهرداری هماشهر بوده است. از دیگر سوابق وی می‌توان به معاون عمرانی و شهرسازی و دبیرکمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ در شهرداری‌های استهبان، داراب، سروستان، کوهنجان و هماشهر اشاره کرد.

📌حسین مهروری، شهرداری قبلی گراش ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ بازنشسته شد و مدتی مهندس امیرعلی غلامی، سرپرستی شهرداری گراش را عهده‌دار بود.

صبح امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، شهردار جدید گراش معارفه شد. در جلسه معارفه به ترتیب رئیس شورا، شهردار سابق، امام جمعه، فرماندار، طهماسبی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس و شهردار جدید صحبت کردند. در پایان نیز از تلاش‌های حسین مهروری قدردانی شد.

به گزارش پندری، علیرضا دانشور، رئیس شورای شهر، اولین سخنران این مراسم بود که ضمن خوش‌آمدگویی، از زحمات حسین مهروری، شهردار سابق و غلامی، سرپرست شهرداری، تشکر کرد.

دانشور بعد از تبریک به شهردار جدید، خطاب به او گفت: «اگر کسی از بیرون وارد گراش شود، می‌گوید برای شهر کار شده و قشنگ و تیمز است. ولی طبع کردم گراش بزرگ است و قانع نیستند. می‌گویند کم است. ما اعضای شورا هم از جنس همین مردم هستیم. امیدوارم در کنار شما خدمات ارزنده‌ای برای مردم داشته باشیم.»

مهروری، شهردار روزهای بدون شورا
سخنران دوم، مهروری بود. او سه مرحله سرپرست شهرداری، دو نوبت شهردار و یک نوبت هم بخشدار گراش بوده است. مهروری در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «بعد از سال ۸۸ و آن اتفاقات تلخ و استاندار وقت، به خودم قول دادم که مسئولیتی نپذیرم. اما شرایط سال ۹۹ و شرایط شورا و مشکلات، و بنا به تکلیف و همکاری استاندار وقت، خودم را وارد گود کردم. با این توجیه، در شرایطِ بی‌شورایی هم قبول کردم.»

مهروری سال‌های ۸۲ تا ۸۶ نیز شهردار گراش بوده. او می‌گوید: «۸۲ تا ۸۶ هم بنده شهردار بدون شورا بودم. و چون در همه‌ی قسمت‌های شهرداری وارد بودم و مشکلات را می‌دانستم قبول کردم.»

شهردار سابق گراش گفت: «از ۲۰ ماهی که سمت داشتم، یک سالش بدون شورا بود که استاندار رحیمی و دفتر امور شهری همکاری کردند. و ۸ ماه بعد هم با شورای جوان، قاطع و دلسوز همکاری داشتیم. و معتقدم اگر دچار اختلاف نشوند و از تجربه بزرگان استفاده کنند، شورای خوبی است.»

مهروری به وضعیت مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: «گراش خلاف آوازه‌اش در مضیقه است. نه تولیدی دارد، نه تجاری است، نه توریستی. چطور و از کجا قرار است هزینه‌های شهرداری را پرداخت شود؟ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ که من شهرداری را تحویل دادم فقط یک میلیارد و ۳۰۰ حقوق پرسنل است. شهرداری باید ماهیانه این مقدار درآمد داشته باشد تا حقوق پرسنل را پرداخت کند.»

او به پارک بانوان هم اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در اواخر دولت روحانی، به صورت نقد ۷۵۰ میلیون تومان برای این پارک در نظر گرفته شد. و در کل از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون هزینه شده است. اما شورای جدید گفتند من این پروژه را ادامه ندهم. ظاهرا قرار است مکانش تغییر کند. و نمی‌دانم الآن به کجا ختم شد. اگر قرار است تغییر کند، زوردتر. تا این پارک به سامان برسد.»

شهردار سابق گراش در پایان صحبت‌هایش به معضل حاشیه‌نشینی در گراش به عنوان یک معضل اشاره کرد. او علت را در «یک‌ صدا نبودن مدیران شهری» در این خصوص دانست و گفت: «برخی مسئولین وعده‌هایی به مردم می‌دهند، بعد مسئول دیگر منع قانونی دارد و انجام نمی‌دهد و این مشکلات به وجود می‌آید.»

کوتاهی یعنی خیانت
حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «آقایانی که مسئولیت پذیرفتنید، تمام ما مقروض و مدیون خون شهدا و مردم هستیم. کوتاهی و دغل‌بازی یعنی خیانت. این چیزی نیست که بشود ساده بشود از کنارش‌ گذشت. و اینکه یکی بهترین کار خدمت به خلق‌الله است.»

امام جمعه یکی از مسائل مهم شهر را مدیریت سیل‌های فصلی دانست و گفت: «در بحران‌ سیل مدیریتی که باید صورت نگرفت و نظارتی نبود و نتیجه این شد که مردم متضرر شدند. کمک خاصی هم صورت نگرفت. البته برخی کمک‌ها هم صورت گرفت. این یک کار پرهزینه است و توی دید هم نیست. ما از سال اولی که آمدیم گراش گفتیم. هنوز هم می‌گوییم. بازدید هم که می‌کنیم، می‌گویند در طرح مطالعاتی هستیم. آسیب‌های اجتماعی هم می‌گویند طرح مطالعاتی این طرح‌های مطالعاتی کی تمام می‌شود خدا می‌داند.»
او از شهردار جدید خواست که این موضوع را در اولویت قرار بدهد.

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، به «ضعف مدیریتی» و «نداشتن اهداف برای شهر» نیز اشاره کرد و گفت: «برای اقتصاد، ارتقای ادارات و گردشگری برنامه ندایم. اهداف تعریف نشده و نداریم.»

امام جمعه گراش در ادامه‌ی صحبت‌های خود به «مهندسی ساختمان‌سازی گراش»، «نامگذاری معابر»، «بحران حاشیه‌نشینی»، «پارک بانوان»، «برنامه‌های فرهنگی»، «فاضلاب شهری» و «کمربندی» اشاره کرد.

فرماندار گراش: مدیریت شهری با دیگر مدیریت‌ها فرق دارد

به گزارش هفت‌برکه، مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش، در این جلسه گفت: «شهرداری‌ها وظیفه سنگینی در قبال مردم دارند، یک شهردار خوب با داشتن صداقت و حضور در بین مردم باید کارهای خوبی انجام دهد. وظیفه مدیریت شهری با سایر مدیریت‌ها فرق دارد و به نظرم مدیریت شهری و شهردار پشت میز نباید بنشیند. مدیریت شهری مدیریت بحران‌ها و چالش‌ها است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها آمادگی را داشته باشند. شهردار و شورا مثل ریل قطاری هستند که اگر اشتباهی صورت گیرد مردم آسیب‌ می‌بینند و ضرر می‌کنند.»

فرماندار شهرستان گراش در ادامه اظهار داشت: «مهندس حلیمی از شهرداران خوب و باتجربه کشور هستند که امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌های اجرای خدمات خوبی به مردم ارائه شود. وحدت بین ادارت و مسئولین وجود دارد و نمی‌دانم امام جمعه محترم دقیقا منظورشان چه بود، اما همه ما مسئولین یکصدا هستیم. کمتر اتفاق افتاده است که مسئولین هماهنگی، تعامل و وحدت نداشته باشند. سرلوحه کار ما وحدت است تا وظیفه اصلی ما که خدمت به مردم است را به خوبی انجام دهیم.»

غلام‌پور در پایان افزود: «شهردار مساله سکونت‌های غیر رسمی و حاشیه‌نشینی را در اولویت خود قرار دهد. این معضل و مشکل در شهر وجود دارد و مشکلاتی هم ایجاد کرده است که ان شاالله شهردار با قاطعیت دنبال کنند و برطرف شود.»

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری فارس: شهرداران و شوراها باید تلاش کنند از نظر درآمدی قوی‌ شوند

به گزارش هفت‌برکه مسعود طهماسبی، مدیر کل دفتر امور شهری استانداری فارس، با اشاره به مواردی که باعث ایجاد نارضایتی مردم می‌شود گفت:‌ «اگر شهروندی به اداره‌ای برای گرفتن خدمتی مراجعه کند، اگر آن خدمت از شفافیت لازم برخوردار باشد و ابتدا و انتهای فرایند روشن باشد، خودش رضایت ایجاد می‌کند. امروز در بعضی از دستگاه‌ها می‌بینیم که بعضی خدمات شفاف نیست و حتی خود نیروی آن اداره هم اطلاعی از موضوع ندارد چه برسد به شهروند. پس شفافیت در خدمت ارائه شده به شهروندان مهم است. معطل ماندن کار مردم هم بسیار شاهد هستیم. مسئولیت و نقش مدیر در این بخش پررنگ است. مدیریت یعنی نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی و ساماندهی، اولین تکلیفی که بر عهده مدیریت است بحث نظارت و کنترل است، اگر مدیر ما در حوزه نظارت و کنترل درست عمل کند، کار مردم هم معطل نخواهد ماند. مورد بعد پیچیدگی در ارائه خدمات است، وظیفه ما مشخص است و نباید برای یک خدمت ساده، مساله‌ی پیچیده و هزینه‌بری برای اداره شود و ایجاد نارضایتی برای مردم کند. ارائه خدمات را آسان‌تر کنید.»

طهماسبی در ادامه اظهار داشت: «خدمات باید عادلانه توزیع شود، یک مدیر باید منابعی که در اختیار دارد را عادلانه و در تمام محلات هزینه کند. در بحث حاشیه‌نشینی اگر عدالتی رعایت نشده حتما مسائل فنی بررسی شود و ما هم در خدمت شما هستیم، تسهیل درآمد در شهرداری و تولید درآمد و ثروت بسیار سخت است ولی بخش مهمی هم مدیریت هزینه است. مدیران باید در بین مردم حضور داشته باشند، مشکلات را ببیند و از نظر مردم استفاده کنند، حضور مدیران در بین مردم ۵۰ درصد مشکلات را برطرف می‌کند. نباید شکافی بین مردم و مسئول ایجاد شود.»

مدیر کل دفتر امور شهری با بیان اینکه تعامل لازمه پیشرفت است گفت: «برای اینکه همه دستگاه‌ها به درستی وظایف خود را انجام دهند، باید تعامل بین ادارات و دستگاه‌ها وجود داشته باشد، تعامل باید با پیشرفت و بر مبنای قانون باشد. نظارت شورای شهر نباید باعث اختلال در کار شهرداری شود. امروزه کار در شهرداری‌ها سخت شده است و جدی‌ترین آن منابع مالی است که شهرداران و شوراها باید تلاش کنند از نظر درآمدی قوی‌ شوند.»

مسعود طهماسبی در پایان افزود: «به تولید ثروت توجه کنید و نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری شود. در هر شهری باید با نگاه تخصصی، فراهم‌‌سازی بستر سرمایه‌گذاری انجام شود و تولید ثروت انجام دهد. در بحث جانشین‌پروری در خیلی از شهرهای استانداری در حوزه منابع انسانی کمتر توجه شده است که ان شاالله به نیروهای قابل و جوانان در شهرداری مسئولیت و فضا دهید تا از همین شهر مدیرانی داشته باشیم. در حوزه مدیریت شهری باید تلاش کنیم که کیفیت زندگی مردم را روز به روز بالاتر ببریم.»

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=8301

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: