آموزش و پرورش گراش خبر داد:

نقشه آسیب‌های اجتماعی محلات گراش آماده شد

مدیر مرکز مشاوره آموزش و پرورش گراش در جلسه ۱۴۵ شورای آ.پ از آماده شدن نقشه آسیب‌های اجتماعی مدارس گراش خبر داده است. همچنین سامانه نماد، نظام مراقب آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان نیز در جلسه معرفی شد.

به گزارش پندری به نقل از روابط عمومی آ.پ گراش، جلسه ۱۴۵ شورای آ.پ گراش با حضور اعضای ثابت ۱۰ دی ۱۴۰۲ برگزار شد. مدیر مرکز مشاوره، اداره ورزش و جوانان و اداره بهزیستی نیز به این جلسه دعوت شده بودند.

در ابتدای جلسه مصوبات جلسه‌ی قبل بررسی و مرور شد. سپس محمدعلی فرجی، مدیر آ.پ گراش، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین و گرامی‌داشت ایام دهه بصیرت، ایثار و شهادت گفت: «موضوعی که برای این جلسه انتخاب شده، موضوع حساس و مهمی است. آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست مسئله‌ی آسیب‌های اجتماعی را حل کند و نیاز به همکاری و کمک‌های همه‌ی ارگان‌ها و ادارات دارد.»

در ادامه محمدصادق نوروزی، مدیر مرکز مشاوره و کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گراش موضوع را در جلسه مطرح کرد. او در ابتدا از سامانه‌ی نماد رونمایی کرد. نوروزی گفت: «سامانه دانش‌آموزی نماد یا سامانه جامع نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با نشانی اینترنتی namad.medu.it سامانه‌ای است که از سوی وزارت آموزش و پرورش برای کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان راه اندازی شده است.»

نوروزی در ادامه گفت: «ابزارهای ارائه شده در سامانه دانش‌آموزی نماد جهت کنترل و پیشگیری از درگیری با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر برای دانش‌آموزان در سه حوزه بررسی می‌شود: آموزش، غربال‌گری و مداخلات وضعی و روانی»

نوروزی‌ در بخش آموزش می‌گوید: «در این قسمت آموزش‌های لازم جهت برنامه‌های رشد مداری همانند جلوگیری از ترویج آسیب‌های اجتماعی و روانی را در اختیار والدین و معلمان قرار می‌دهند. این آموزش‌ها در قالب‌های مختلفی راهنمایی‌ها و انجام اقدامات لازم در جهت رشد و پرورش فکری دانش‌آموزان و خانواده‌های آن.ها را تدوین می‌کند.»

مدیر‌‌ مرکز مشاوره آ.پ ضمن اعلام مرحله‌ی بعد گفت: «مرحله‌ی دوم غربال و شناسایی است. ما هم‌اکنون در این مرحله هستیم و در حال تکمیل اطلاعات دانش‌آموزان. این مرحله تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این قسمت با انجام پرسش‌ها از خود دانش‌آموزان، آزمون‌های مختلف و تحقیقات، مشاورین و مسئولین مربوطه در مدارس به شناسایی دانش‌آموزان و یا والدین بیمار و آسیب‌پذیر می‌پردازند.»

نوروزی با اشاره به اینکه مسئولان با استفاده از این داده‌ها می‌توانند برنامه‌ها را هدفمند برگزار کنند، گفت: «به عنوان مثال اگر علوم‌ پزشکی یا فرمانداری یا بهزیستی می‌خواهد برنامه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی در یکی از مدارس اجرا کند، می‌تواند به ما مراجعه کند تا اطلاعات دقیقی از وضعیت آسیب‌های مدارس به آن‌ها بدهیم تا برنامه‌هایی که می‌خواهند اجرا کنند دقیق‌ و هدفمند باشد.»

نوروزی به نقشه جامع آسیب‌های اجتماعی مدارس گراش نیز اشاره کرد و گفت: «ما به کمک مشاورین و رابطین آسیب‌های اجتماعی خودمان در مدارس، همه‌ی آسیب‌های دانش‌آموزان را جمع‌آوری کرده‌ایم. الآن ما اطلاعات جامعی از مشکلات و آسیب‌های مدارس را به تفکیک داریم. با توجه به اینکه اکثر دانش‌آموزان با توجه به ثبت‌نام طبق طرح آدرس، می‌توان گفت نقشه‌ی جامعی از آسیب‌های اجتماعی را به تفکیک و با آمار و اولویت آسیب‌های محلات داریم و می‌شود برای حل این آسیب‌ها برنامه‌ریزی کرد.»

مدیر مرکز مشاوره گفت: «ما دو درخواست داریم از علوم پزشکی و مجمع خیرین سلامت. اگر علوم پزشکی بتواند یک روانپزشک به آموزش و پرورش اختصاص بدهد که دانش‌آموزان ما ویزیت شوند عالی می‌شود. از مجمع خیرین سلامت نیز می‌خواهیم کمک‌حال دانش‌آموزانی که دچار آسیب‌ هستند و از نظر مالی در وضعیت خوبی نیستند باشد.»

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش در این جلسه گفت: «متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در مدارس شهرستان گراش افزایش پیدا کرده است. ما باید یک نظام فرهنگی منسجمی تدوین کنیم که مشکلات و آسیب‌ها کم شود. آموزش و پرورش مؤثرترین و مهم‌ترین رکن تاثیرگذار در این مسئله است که با دانش‌آموز، اولیا و خود معلم‌ها درگیر است و ارتباط دارد. نقش آموزش و پرورش پررنگ است و می‌شود با تعامل با خانواده‌ها و تمرکز بر مسائل اعتقادی و مذهبی این قضیه بهبود پیدا کند. اگر در آموزش و پرورش هزینه کنیم قطعا آسیب‌های هم کم خواهد شد.»

حجت‌الاسلام غلامی، امام جمعه موقت نیز در جلسه حاضر بود. او گفت: «فرماندار محترم بودجه‌ای را به کاهش آسیب‌‌های اجتماعی گراش اختصاص بدهند.» وی در ادامه گفت: «ما باید مشاورهای قوی در مدارس داشته باشیم تا بخشی از این مشکلات آسیب‌های اجتماعی کم شود. البته باید به دنبال منشأ و ریشه‌های این آسیب‌های اجتماعی بود.»

دیگر اعضا نیز پیشنهادهایی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه دادند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=13025

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: