کنکور ۱۴۰۰ و نتایجی که دلچسب نبود (۱)

نتایج امسال گراشی‌ها در کنکور سراسری کم‌فروغ بود. شاید یکی از علت‌های آن مجازی بودن تدریس در ایام کرونا باشد. اما دانش‌آموزانی که خود امسال کنکور داده‌اند، دلایل دیگری نیز ذکر می‌کنند. دلایلی که برای گراش تازگی ندارد. فقط گفته می‌شود و شاید شنیده هم نمی‌شود.

شهر گراش چهار دبیرستان متوسطه‌ی دوم در رشته‌های نظری دارد؛ دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه. در هر دبیرستان نیز دو کلاس دوازدهم دارد که دانش‌آموزان آن در کنکور ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشته‌اند. در دبیرستان محبی دو رشته‌ی ریاضی و تجربی و دبیرستان‌های امام رضا(ع)، ام‌البنین(ع) و سیداشهدا(ع) رشته‌های تجربی و انسانی دایر می‌باشد.

سعی کرده‌ایم از هر کلاس دوازدهم، با یک دانش‌آموز که امسال کنکور داده گفت‌وگو کنیم و علل نتایج ضعیف امسال را جویا شویم.

دانش‌آموزانی که با آن‌ها گفت‌وگو شده است:
مریم سرخی، دانش‌آموز دوازدهم رشته‌ی تجربی است که در دبیرستان امام رضا(ع) مشغول به تحصیل بوده. او در کنکور سراسری با سهمیه‌ی پنج درصد، رتیه‌ی ۱٣٨٣ را در کنکور کسب کرده است.
محمدجواد صیادی‌پور، دانش‌آموز مدرسه‌ی محبی در کنکور سراسری رتبه ۴۷۶۹ را کسب کرده است. او در رشته‌ی تجربی کنکور داده است.
محمد عابدین‌پور دانش‌آموز دوازدهم رشته‌ی تجربی است که در دبیرستان سیدالشهدا(ع) مشغول به تحصیل بوده است.
فاطمه زین‌الدینی هم امسال کنکور تجربی داده و در دبیرستان ام‌البنین(س) درس خوانده.
محمدرضا حسن‌نژاد، دانش‌آموز رشته‌ی ریاضی فیزیک دبیرستان محبی است. او رتیه‌ی ۲۲۹۷ منطقه سه را کسب کرده است.
زهرا عسکری، دانش‌آموز دبیرستان امام رضا(ع) می‌باشد. او که کنکور انسانی داده است، در کنکور سراسری رتبه ۱۲۹۴ را به دست آورده است.
علی پورشمسی نیز که در رشته‌ی انسانی کنکور داده نیز در دبیرستان سیدالشهدا(ع) درس خوانده است.

یکی دیگر از دانش‌آموزان که نخواست مشخصاتش گفته شود، در دبیرستان ام‌البنین(س) تحصیل کرده است.

علل نتایج ضعیف دانش‌آموزان گراشیِ کلاس و مدرسه‌ی شما، در کنکور سراسری‌ ۱۴۰۰ چیست؟ چند درصد این نتایج را در کلاس و مدرسه خودتان، به مجازی شدن آموزش مرتبط می‌دانید؟

سرخی: با مجازی شدن مدارس، کیفیت آموزش و تدریس خیلی پایین آمد. اما دلیل اینکه کسی کلا قصد مطالعه برای کنکور را نداشته باشد و در زمینه کنکور عملکرد ضعیفی داشته باشیم توی گراش، می‌تواند این موارد را شامل بشود: اعتماد به نفس پایین، دغدغه و اولویت فرد، فرهنگ خانواده، جوِ مدرسه، اهمیت و توجه مدرسه و معلم‌ها به کنکور به نسبت امتحان نهایی و موارد دیگر.

صیادی‌پور: به صورت کلی متاسفانه در گراش بین پسرها هنوز همان تفکر قدیمی که اگر قبول نشدیم به سربازی می‌رویم وجود دارد. که دانشگاه رفتن نقطه‌ی مقابل سربازی رفتن وجود دارد و با این دلیل غیرمنطقی افرادی را که قصد شرکت در کنکور سراسری دارند دلسرد می‌کنند. اما در کنکور امسال ۴۰ درصد مربوط به مجازی شدن و تدریس ضعیف است و ۶۰ درصد مربوط به خود دانش‌آموز.

عابدین‌پور: جو و حس و حال کنکور و رقابت در بین رفقا و هم دانش‌آموزان شهر خیلی خیلی کم است.
زین‌الدینی: علت اصلی افت تحصیلی شرایط به وجود آمده در دنیا بود. ترس از ابتلا به کرونا، فوت شمار زیادی از هموطنان، فشار قرنطینه خانگی ضربه زیادی به روحی ما وارد کرد و تدریس مجازی هم مزید بر علت شد. میزان یادگیری خیلی کاهش پیدا کرد. تقریبا می‌شود گفت بیش از ۷۰ درصد افت تحصیلی به خاطر تدریس مجازی بود.

بی‌نام(دانش‌اموز مدرسه ام‌البنبن): حدود پنجاه درصد این نتیجه را مرتبط با مجازی شدن تدریس می‌دانم. یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف کنکوری‌های امسال مجازی شدن کلاس‌ها بود. مشکلی که تاحدی به کنکوری‌های ۹۹ و ضرر واقعی خود را به کنکوری‌های ۱۴۰۰ رساند و شاید به ۱۴۰۱ هم برساند.

حسن‌نژاد: یکی از علت‌ها توی مدرسه و کلاس ما اکثر دانش‌آموزان هیچ علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند. نتیجه‌اش همین می‌شود. یکی از دلایل در شهرستان گراش، کمتر دانش‌اموزان را به کنکور و تحصیل تشویق می‌کنند. مثلا اوز گفته بودند هر کدام که موفق بشوند در دانشگاه فرهنگیان قبول شوند، ۱۵ میلیون تومان هدیه می‌گیرند. این باعث انگیزه می‌شود. یک دلیل دیگر اینکه دانش‌آموزان گراش به کار در خلیج فکر می‌کنند. در فکر تحصیل نیستند.
به نظر من مجازی شدن درس‌ها برای پایه‌های دهم و هفتم که تازه با جو جدید آشنا می‌شوند مشکل است. ولی برای یازدهم و دوازدهم آنچنان تاثیری نداشته. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شاید تاثیر داشته. چون هر کسی که علاقه دارد، تلاششان را بیشتر می‌کنند.

عسکری: من فکر می‌کنم مهم‌ترین علل کم شدن انگیزه دانش‌آموزان، مجازی شدن درس‌ها بود واقعا. کیفیت تدریس مجازی پایین بود.

پورشمسی: نبودن علاقه به درس و روی‌آوردن به کشورهای خلیج.

نقاط ضعف و قوت مدرسه و کلاس شما در رابطه با کنکور کجاست؟

سرخی: نقطه قوت مدرسه‌ی ما دبیرها هستند. و به نظر من گراش دبیرهای بسیار خوبی دارد. البته متاسفانه امسال آن‌طور که باید از دبیرهای شایسته استفاده نشد و از دبیرهای جایگزین استفاده کردند. همچنین جو حاکم بر کلاس و پیگیری مدرسه‌ ما در زمینه کنکور در سطح پایینی هست. و مدیریت آموزشگاه برنامه کلی و هماهنگی برای کنکور ندارند، حتی بی‌نظمی‌های برنامه تدریس مدرسه باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

صیادی‌پور: از نقاط قوت مدرسه‌ی ما این بود افراد زیادی از اول سال تحصیلی به خود ایمان داشتند و به صورت جدی درس می‌خواندند. اما با گذشت زمان انگیزه‌ی خود را از دست دادند.
یکی از نقاط ضعف جدی مدرسه‌ی ما این بود که امسال علی‌رغم تعطیل بودن مدرسه به در و دیوار و محیط مدرسه بیشتر از هموارسازی شرایط معلمان برای تدریس مجازی توجه شد. اما با این شرایط معلمانی مانند دبیر شیمی، آقای مصیب عالیزاده و دبیر زیست، نهایت تلاششان در راستای بهبودسازی روش تدریس مجازی‌شان به کار گرفتند.

عابدین‌پور: نقاط ضعف مدرسه این است که آگاه‌سازی و آماده‌سازی بچه‌ها برای کنکور خیلی کم است. بیشتر اطلاعات و کمک‌ها را ما از بعضی معلم‌ها و مشاور عزیز آقای محمدصادق نوروزی دریافت می‌کردیم.

زین‌الدینی: هیچ نقطه قوتی به خاطر نمی‌آورم. هیچ کمک، مشاوره، راهنمایی و… از طرف مدرسه صورت نگرفت. ناگفته نماند که فقط بعد از کنکور تماس گرفتند و رتبه‌مان را پرسیدند.

بی‌نام(دانش‌اموز مدرسه ام‌البنبن): نقطه قوت قابل ذکری در مورد کنکور در مدارس ما وجود ندارد. اگر هم هست من ندیده‌ام. نبود نگرش کنکوری در مدارس و حتی شهر نقطه ضعف اصلی ماست.

حسن‌نژاد: یکی از نقاط قوت مدرسه ما، دبیران باتجربه و کاربلد است. تدریس عالی دارند. نقاط ضعف مدرسه ما تشویق نکردن دانش‌آموزان و به نظرم کادر مدرسه اهمیت چندانی به کنکور نمی‌دهند. کلاس فوق‌برنامه‌ای یا تشویقی نیست. حالا شاید وضعیت کرونا تاثیرگذار باشد.

عسکری: نقطه قوت کلاس ما مربوط به درس‌هایی بود که در بستر گوگل‌میت تدریس می‌شد. من فکر می‌کنم در شرایط کرونایی بهترین گزینه برای تدریس بود و  تعامل دانش‌آموز و معلم در بستر گوگل‌میت خیلی بیشتر می‌شد. نقطه ضعف مربوط می‌شد به درس‌هایی که در بستر شاد تدریس می‌شد. خیلی از دانش‌آموزان صرفا حاضری می‌زدند و می‌خوابیدند.

پورشمسی: هیچی. چون مجازی شدن مدارس برای کنکوری‌ها خیلی بهتر بود و وقت بیشتری داشتند برای مطالعه. نقاط ضعف کلاس ما هم روی آوردن به پول و کم ارزش شمردن علم. البته شرایط کشور هم به نحوی است که الان پول ملاک اول است.

کدام معلم‌ها شما را برای کنکور نیز آماده می‌کردند؟

سرخی:  همه معلم‌ها همیشه برای پرسیدن سوال و حل مشکل در دسترس بودند. در کنار دبیرهای متوسطه دوم از مدرسه‌ی ما، آقای ناصری از نظر حمایت درسی، همیشه لطف داشتند و پشتوانه خوبی برای ما بودند. شخصِ خودم توی درس‌های زیست شناسی و فارسی بیشتر کمک را گرفتم از دبیر مربوطه.

صیادی‌پور: آقای بنی‌اسدی در همان دوران حضوری بودن مدارس سعی می‌کرد درس زیست را کنکور توضیح بدهد و همینطور حل تست بپردازد. اما بعضی دانش‌آموزان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند آنهایی که می‌خواهند کنکوری کار کنند خارج از مدرسه به کلاس بروند و از ایشان می‌خواستند که لطفا در سطح کتاب تدریس کنید.

عابدین‌پور: آقای رضا احمدی معلم ریاضی، آقای علیرضا قائدی معلم شیمی و آقای محمد صادق نوروزی مشاور.

زین‌الدینی: متاسفانه هیچ‌کدام. البته بی‌رغبتی خود دانش‌آموزها هم بی‌تاثیر نبود.

بی‌نام(دانش‌اموز مدرسه ام‌البنبن): چند تن از معلمان دروس تخصصی، بعضی مواقع برای ما تست‌هایی حل می‌کردند.

حسن‌نژاد: آقایان فرجی، ناصری، روستایی و دارشی از معلم‌هایی بودند که نتایج دانش‌آموزانشان توی کنکور برایشان مهم است.

عسکری: معلم ادبیات و علوم فنون و معلم ریاضی و البته مشاورم در کنکور به من کمک زیادی کردند.

پورشمسی: از کلاس نهم به دهم تقریبا چند تن از معلمان من را از ادامه دادن درس منصرف می‌کردند. و حتی شغل معلمی را کم‌ارزش می‌دانستند.

پیشنهاد شما به مسئولین آموزشی و غیرآموزشی شهرستان، برای بهبود وضعیت کنکور گراشی‌ها چیست؟

سرخی: ما همیشه پیشنهادات‌مان را مستقیماً به شخص مربوطه گفتیم و این چند سال بعد از اعلام نتایج و آزمون‌های سراسری این صحبت‌ها بوده است. بازگو کردن این صحبت‌ها و ارائه پیشنهاد جدید در صورتی که در عمل ثمری نداشته باشد بنظرم لازم و ضروری نیست.

صیادی‌پور: دیگر وقت آن رسیده است که مسئولین آموزشی و غیرآموزشی بجنبند گرچه کمی دیر شده است. مسئولین محترم آموزشی درخواست من به عنوان یک دانش‌آموز این‌ است که مانند شهرهای همجوار استاد و مشاور‌های حرفه‌ای در زمینه‌ی کنکور را به گراش دعوت کنید.
مسئولین محترم غیرآموزشی ما مسجد داریم، کلاس کنکور و مشاور حرفه‌ای نداریم.

عابدین‌پور: ایجاد جو رقابت.

زین‌الدینی: برپایی جلسات آشنایی با رشته‌های متفاوت، پاسخ به سوالات دانش‌آموزان، کلاس‌های تست و حل مشکل و مشاوره‌های روانشناسی برای روحیه گرفتن دانش‌آموزان.

بی‌نام(دانش‌اموز مدرسه ام‌البنبن):  برای بهبود وضعیت باید تمام عوامل تأثیرگذار در کنکور را جدی بگیرند. از مسئولین مربوطه تا مدیر و معلم و حتی والدین، باید کنکور را جدی بگیرند. آموزش کنکوری هم در درجه اول باید از مدارس شروع شود نه آموزشگاه‌های خصوصی با هزینه زیاد که این مورد هم در گراش ضعف وجود دارد.

حسن‌نژاد: پیشنهاد من به مسئولان این است که از همان ابتدا تفکری در ذهن دانش‌آموزان واولیا ایجاد کنند که به این فکر نکنند که برویم خارج یا آنجا درس بخوانیم یا به کارهای دیگری بپردازیم. تلاش کنند به مردم بقبولانند که در شهر و کشور خودمان با تحصیل می‌توانند به جایی برسند. این نباشد که تا به دوازدهم رسیدند سمینار و مشاوره را برگزار کنند.

عسکری: پیشنهاد من برای بهبود وضعیت کنکور این است که سطح آموزش بالاتر برود. و اینکه  دانش‌آموزان آمادگی بیشتر برای کنکور داشته باشند.

پورشمسی: پیشنهاد من این است، کسانی که به هر طریقی علاقمند به ادامه دادن درس هستند را منصرف نکنند. چون دلیل اصلی من به ادامه ندادن درس همین معلمان بودند

اگر صحبت خاصی در خصوص آموزش یا کنکور دارید، بفرمایید؟

بی‌نام(دانش‌اموز مدرسه ام‌البنبن): تا وقتی ما، معلمان با دانش کنکوری نداشته باشیم و آموزش ما به حد مطلوبی نرسد که دانش‌آموز با آموزش معلم در حل تست‌های کنکوری و درنهایت تقویت آن موفق باشد، ما تغییر قابل توجهی در وضع موجود نمی‌بینیم.

حسن‌نژاد: کنکور امسال خیلی سطح بالاتری داشت. چون من سوال‌های سال قبل را بررسی کرده بودم. ولی سر جلسه فهمیدم خیلی سطح بالاتری داشت.

عسکری: صحبت آخر من اینکه سال کنکور سال مهم و سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود و بهتر است توجه دانش‌آموزان روی درس‌هایی باشد که در کنکور تاثیرگذار است. معلم‌ها هم در این مورد بهتر است دانش‌آموزان را درک کنند و سخت‌گیری کمتری نسبت به درس‌های کم‌اهمیت‌تر برای کنکور داشته باشند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4262

۳ نظر

  • آقا آخر درس خوندن به کجا ختم میشه؟ توی مدارس و سیستم آموزشی ما باید به جای اینکه به دانش آموزان بگویند که چگونه در ۵۰ یا ۶۰ سالگی بازنشسته شوند باید یاد بدهند که چگونه در ۲۰ یا ۳۰ سالگی می‌شوند ثروتمند شد

  • آقای ناصری واقعا به فکر پیشرفت دانش‌آموزان هستند از اینجا به ایشون خسته نباشید میگم.

    از سایر معلم‌ها درخواست میکنم خواهش میکنم دروس کم اهمیت رو خیلی “بزرگ” جلوه ندید و بگذارید تمرکز دانش آموزان روی دروس کنکوری باشه تا اینقد شاهد استعداد های هدر رفته نباشیم!!

  • به نظر حقیر مشکل بعضی از دانش آموزان این است که از سال دهم و یازدهم تست کار نمی کنند و توصیه های دبیران برای کنکور را جدی نمی گیرند و وقتی به سال آخر می رسند به کنکور توجه می کنند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: