واگذاری زمین؛ در محدوده گراش، با مجوز لار

واگذاری زمین برای واگذاری یک طرح گردشگری توسط دستگاه‌های لارستان در زمین‌های پشت پلیس راه، موجی از اعتراض را در گراش به دنبال داشته است. پروانه «موافقت اصولی» اداره کل میراث فرهنگی فارس به صراحت مکان اجرای طرح را شهرستان گراش ذکر کرده است.

به گزارش پندری، واگذاری زمین توسط دستگاه‌های اجرایی لار در محدوده شهرستان گراش موجی از اعتراضات را در گراش به دنبال داشته است. این اعتراضات در فضای مجازی آغاز شد، ولی دامنه آن گسترش پیدا کرده است.

جلسه ویژه شورا و تشکیل کارگروه پیگیری مسائل شهرستان

با افزایش فشارها و مطالبات مردمی شورای شهر گراش شامگاه یک‌شنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۱ یک جلسه ویژه با حضور معتمدین و فعالان سیاسی و اجتماعی تشکیل و این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

مهم‌ترین خروجی این جلسه تشکیل «کارگروه پیگیری مسائل شهرستان گراش» بود. این کارگروه ۲ ماموریت عمده به عهده خواهد داشت.

اولین موضوع، تعیین محدوده شهرستان گراش است که سال‌هاست مسکوت مانده است. دومین ماموریت نیز پیگیری ارتقای ادارات شهرستان گراش خواهد بود.

ماموریت استقرار اداره اطلاعات در گراش

در این جلسه استقرار اداره اطلاعات در گراش به عنوان یک اولویت فوری مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد از تمام ظرفیت‌های موجود برای به نتیجه رسیدن این موضوع مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر یک تجمع اعتراضی هم صبح روز سه‌شنبه روبه‌روی فرمانداری هم قرار است برگزار شود. این تجمع توسط هیات‌های مذهبی شهر گراش پایه‌ریزی شده تا ضمن برپایی مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع)، نسبت به واگذاری زمین در محدوده شهرستان گراش مورد اعتراض قرار گیرد.

ماجرای واگذاری زمین چیست؟

🔸گفتنی است، از مدتی قبل زمزمه‌هایی درباره واگذاری زمین در زمین‌های محدوده گراش وجود داشت. اما از روز شنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۱ یک فایل پی‌دی‌اف حاوی اسناد مربوط به این واگذاری در فضای مجازی منتشر شد.

🔸این اسناد نشان می‌دهد یک طرح گردشگری به مساحت ۳۶ هزار متر مربع از سوی یک سرمایه‌گذار اهل شهر خور مورد درخواست قرار گرفته است.

🔸بررسی اسناد نشان می‌دهد پیگیری این طرح از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیگیری‌ها و اخذ استعلام‌ها از ادارات لارستان تاکنون ادامه داشته است.

🔸در حالی‌که بخشی از استعلام‌ها از اینکه این واگذاری در محدوده گراش است یا لار خودداری کرده‌اند، اما بخشی استعلامات این منطقه را متعلق به لار دانسته‌‌اند.

محل اجرای طرح: شهرستان گراش

اما در این بین، اسنادی نیز وجود دارد که پرده از واقعیت برداشته است. در پروانه «موافقت اصولی» مکان اجرای طرح به صراحت شهرستان گراش ذکر شده است.
این موضوع از این نظر مهم است که مجوز نهایی این طرح از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس صادر شود.

مشکل اصلی عدم تعیین محدوده است

عامل اصلی شکل‌گیری این اتفاقات، عدم تعیین محدوده شهرستان گراش است. این موضوع از مطالبات قدیمی مردم گراش است که سال‌ها مسکوت مانده.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در سفر به گراش در گفت‌وگو با پندری درباره تعیین محدوده گراش گفت پیشنهادی برای حل موضوع محدوده گراش دارد. (خبر در پندری)

وی به خبرنگار پندری گفته بود: یک تدبیری کرده‌ایم و با دکتر حسین‌زاده هم صحبت کرده‌ایم ایشان هم تقریبا موافق بودند. قرار شد یک جلسه‌ای بین دو تا فرماندار، دو تا شهردار، دو تا رئیس شورای شهر و معاون عمرانی استاندار گذاشته شود. یک پیشنهادی من داده‌ام اگر بُعد قانونی آن درست باشد، انجام شود به امید خدا.

به نظر می‌رسد طی یک ماه اخیر هنوز این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و همین موضوع دوباره حساسیت برانگیز شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=9332

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: