هیچ جا خانه ی خود آدم نمی‌شود

از همان ابتدا که موضوع را مطرح کردم مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفت. همه مشتاق بودند.وقتی رسیدیم به ورودی، سردرش توجه‌ام را جلب کرد. تابلویی که بارها و بارها از کنارش رد شده بودم اما دقت نکرده بودم: «خانه جهان‌دیدگان مهر لارستان»اسم زیبایی است. شاید این اسم باعث شود کمی از دلتنگی آن‌ها بکاهد.

مرضیه بهادر، از فرهنگیان گراش، رواییتی از حضور خود و دانش‌آموزانش را از خانه‌ی سالمندان نوشته است.

مرضیه بهادر: حس و حال عجیبی بود. وارد که شدیم بزرگ‌ترهایی که برکت زندگی هستند همه یک جا جمع بودند. هر کس حرف و داستانی برای گفتن داشت. از مادری که هر بار اشاره می‌کرد و سلام و روبوسی. تا پیرمرد مهربانی که برای بقیه می‌رقصید و باعث شادی آن‌ها می‌شد.

هر کدامشان دنیای از حرف و تجربه بودندو از بی‌مهری زمانه و چرخ روزگار، از اشک‌ها و دلتنگی‌هایشان گفتند. اشک‌هایی که هر بار با جمله‌ی «این جا هم خوب است. خیلی زحمت می‌کشند، ولی هیچ‌جا خانه خود آدم نمی‌شود.» نیمه تمام می ماند…»

از مادری که گویی همه چیزش را جا گذاشته بود یا فراموش کرده بود. اما یک دنیا مادرانه‌هایش را با خودش آورده بود. مادر است دیگر. هر جا که باشد ،حس و عشق مادری‌اش را دارد. گاهی وقت‌ها برای بچه‌هایش مادری می‌کند. گاهی در خیال خود با عروسک‌هایش نقش را خوب بازی می‌کند.

بیشتر از هر چیز دعای خیر آنها دلگرم‌مان می‌کرد. خوشحال از اینکه به دیدنشان رفتیم و مشتاق حضورمان بودند در روز پدر. بچه‌ها هم پابه‌پای آن‌ها باشادی‌شان دست می‌زدند و می‌خندیدند و با غصه و دلتنگیِ آن‌ها اشک می‌ریختند. گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌های خودشان است.

با عصمت‌خانم هم‌کلام شده بودند. آقا غلام را دوست داشتند و هر بار که به خاطر آلزایمر فراموش می‌کرد و می‌پرسید: «شما مرا می‌شناسید؟ آقا غلام هستم.»، با صبر و حوصله جوابش را می‌دادند. به آن یکی سالمند قول داده بودند سری بعد برایش آب‌نبات بگیرند.

امروز شاید توانسته باشم یکی از پربارترین کلاس‌های درسم را برگزار کنم. گاهی وقت‌ها کلاس درس می‌تواند جایی غیر از چهاردیواری کلاس و مدرسه باشد.
به هم قول دادیم گه‌گاهی به آن‌ها سر بزنیم. شاید بتوانیم اندوه قلبشان را التیام بخشیم.
با تشکر از کادر زحمت‌کش خانه جهان.دیدگان لارستان.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=10876

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: