تولد امام، بهانه‌ای برای تفسیر شعر امام

محفل ادبی «مَحرم راز» به مناسب میلاد حضرت امام خمینی (ره) به همت انجمن شعر چشمه گراش، پنج‌شنبه ٩ بهمن ٩٩ در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

محفل ادبی «مَحرم راز» به مناسب میلاد حضرت امام خمینی (ره) به همت انجمن شعر چشمه گراش، پنج‌شنبه ٩ بهمن ٩٩ در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

این برنامه شب، ۹ بهمن ۹۹ با اجرای مصطفی کارگر، مسئول انجمن چشمه، سخنرانی خسرو حسن‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، با حضور مهدی آیینه‌افروز، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلامی گراش، و خوانش اشعاری از دیوان امام توسط حاضرین برگزار شد. عنوانِ این محفل، عنوان یکی از غزل‌هایِ عرفانی امام راحل می‌باشد.

خسرو حسن‌زاده به مضامینِ عاشقانه در شعر امام پرداخت و گفت: «امام چرا از عشق صحبت می‌کند؟ چون امام (ره) تنها راه رسیدن به خدا را عشق می‌داند.»

همچنین او در ابتدا اشاراتی نیز به قالب‌هایِ مختلفِ ادبی در شعر امام خمینی (ره) داشت و گفت: «ما تازه بعد از رحلت امام بود که متوجه شدیم امام شعر هم می‌گفتند. این دیوان شعر هم توسط دختر ایشان گردآوری شده است. البته اشعار امام همه‌اش عرفانی نیست. امام شعر سیاسی هم دارند.»

استاد حوزه و دانشگاه، با تفسیر و بررسی جنبه‌های مختلفی از اشعار و غزل‌ها، امام را زنده کننده‌ی عرفان اسلامی معرفی کرد و به تفسیر عرفانیِ سوره‌ی حمد امام نیز اشاره‌ای داشت.

مصطفی کارگر علاوه بر خواندن یک از غزلیات امام، نکاتی را در مورد جزئیات و ویژگی‌های خاص کتاب «دیوان امام» بیان کرد. در ادامه نیز مهدی آیینه‌افروز، معصومه بهمنی، وحید جوکار، سجاد فتحی، الهه دلاوران، فوزیه ثابت، فایزه دهنوی، اسداله هرمی، خسرو حسن‌زاده، لیلا کیانی و مجتبی بنی‌اسدی نیز هر کدام به خوانش غزل‌های امام پرداختند. در پایان، حاضرین به زیارت قبر شهید گمنام رفتند.

تولد امام (ره)، ١۴ بهمن، همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) است. این محفل ادبی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، مدیریت فرهنگی دانشکده علوم پزشکی گراش و انجمن شعر چشمه گراش برگزار شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2161

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: