پندری گزاش می‌دهد:

جلسه شورای اداری شهرستان گراش با حضور نماینده رئیس‌جمهور

دکتر حجت‌اله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی 20 مهر 1402 در شورای اداری شهرستان گراش حضور داشت و به صحبت‌های مسئولین و مردم گوش داد. او نماینده رئیسی در سفر استانی فارس به گراش بود.

فرماندار گراش در حضور عبدالملکی مطرح کرد؛ هفت درخواست از فرستادهٔ رئیس جمهور

فرماندار گراش در حضور فرستاده رئیس جمهور از هفت اولویت شهرستان گراش گفت؛ جاده چک‌چک، تکمیل مجتمع اداری، استقرار و ارتقای ادارات، حل مشکل حاشیه‌نشینی، ارتقای فداغ، تامین آب شرب بخش مرکزی و تکمیل تونل بالنگستان.

به گزارش پندری، جلسه شورای اداری شهرستان گراش با حضور حجت‌اله عبدالملکی، فرستاده رییس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و مدیران و معتمدین گراش صبح امروز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

فرماندار صحبت‌های خود را با معرفی شهرستان گراش شروع کرد و از شهدای شهر و همچنین خیرین و فعالیت‌های عام‌المنفعه آنان گفت.

وی در ادامه به سرعت فهرستی از مشکلات شهرستان گراش ارائه کرد: اولین مورد تکمیل جاده چک‌چک است. این جاده مسیر مواصلاتی بین عسلویه، لامرد، خنج، گزاش، لار و بندرعباس است. ما متاسفانه برای حضور در بخش ارد مجبوریم از دو شهرستان اوز و خنج عبور کنیم تا به آنجا برسیم. این یک مسیر مهم است که باید تکمیل شود.

طاهرزاده ادامه داد: دومین مورد تکمیل مجتمع اداری است. آقای عبدالملکی همین الان هم به اتفاق شما از این پروژه بازدید داشتیم و ان‌شاءالله این پروژه به زودی تکمیل شود.

سومین موردی که فرماندار بیان کرد، استقرار و ارتقای ادارات بود: ۹ اداره هستند که در گراش باید از نمایندگی به اداره ارتقا پیدا کنند. تعدادی هم باید مستقر شود. در مجموع ۱۲ اداره است که باید مستقر شوند یا از نمایندگی ارتقا پیدا کنند. مردم از میزان خدماتی که نمایندگی‌ها دارند ناراضی هستند.

وی در ادامه به سراغ معضل حاشیه‌نشینی رفت: به دلیل قیمت بالای زمین در گراش، بخشی از مردم حاشیه‌نشین شده‌اند. پیگیری شده تا مشکل بخشی از این مناطق حاشیه‌ای به صورت ارتقا به روستا و بقیه از راه‌های دیگر حل شود.

فرماندار پنجمین مورد از درخواست‌ها را به ارتقای فداغ اختصاص داد: ارتقای فداغ به بخش جزو دغدفه های ما و همه مردم شهرستان است و تلاش‌های زیادی شده تا این ارتقا صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: تامین آب بخش مرکزی از جمله مشکلات ماست. حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت بخش مرکزی است که متاسفانه مشکل آب دارند. ما نتوانستیم از سد سلمان به اندازه کافی بهره ببریم و این مشکل باید حل شود.

طاهرزاده آخرین درخواست را هم به تکمیل تونل بالنگستان اختصاص داد: این تونل در مسیر مهمی قرار دارد و گردنه صعب‌العبوری در این نقطه قرار دارد که ما آنجا سالانه تلفاتی داریم. اورژانس برای حضور در این نقطه باید از دو شهرستان عبور کند تا به این نقطه برود. ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد برای تکمیل این تونل نیاز است.

گلایه‌های امام جمعه گراش از قول‌های بی‌ثمر
استاندار قول می‌دهد، برنامه‌وبودجه عمل نمی‌کند

امام جمعه گراش خطاب به فرستاده رئیس جمهور ضمن فهرست کردن مشکلات شهرستان از قول‌های بی‌ثمر گلایه کرد و گفت: در برخی از پروژه‌ها آقای استاندار قول می‌دهد، اما برنامه و بودجه عمل نمی‌کند.

به گزارش پندری، امام جمعه گراش دومین سخنران جلسه شورای اداری با حضور فرستاده رئیس‌جمهور بود. حجت‌الاسلام بخشایش‌پور در این جلسه ضمن معرفی شهرستان گراش گفت: «در بحث رعایت حجاب، گراش متفاوت‌تر از تمامی شهرستان‌های کل کشور است.»

وی افزود: «عمده خیرین ما از بزرگترین حامیان سپاه قدس بوده‌اند. در دوران دفاع مقدس نیز زنانی داشتیم که طلا و جواهراتشان را به نیت حمایت از رزمندگان اهدا می‌کردند. ما همیشه این گلایه را داریم که سهم خیرین چند ده برابر سهم دولت در گراش است. هرچند از برکات دولت آقای رئیسی این است که ۸۰ درصد خدمات متعلق به دولت است.»

امام جمعه با بیان اینکه تعهد به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و تعطیل از برکات دولت رییسی بوده گفت: «جناب آقای عبدالملکی، شما اگر در گراش سر بزنید، در دانشکده، در بیمارستان و… هر وزیری که بیایید از حجم فعالیت خیرین متحیر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «یک ماموریتی حضرت آقا به آقای رئیسی دادند که متفاوت‌تر از دوره‌های قبل بود. و آن اینکه بیایید فاصله بین مردم و دولت را کم کند.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور به موضوع خانواده نیز اشاره کرد. او گفت: «یک بخش مهم، توجه به نظام خانواده است. همه دستگاه‌ها مسئول‌اند. یک وزارت خانواده و مستقل نداریم و نقش خانواده بسیار مهم است و باید این پیشنهاد به هیئت دولت داده شود تا مسئله حفظ بنیان خانواده قدمی برداشته شود.»

امام جمعه در ادامه گفت: «امروز سالگرد صلح امام حسن(ع) است. با توجه به این موضوع، بخش اعظمی از مشکلات این دولت، نیروهای نفوذی و مغرض دولت است. چرا یک مسئول باید در سه دولت اخیر مسئولیت داشته باشد؟ بعضی آقایان نمی‌گذارند کار انجام بشود و باید چاره‌اندیشی شود.»

امام جمعه به حوزه علمی شهرستان نیز اشاره کرد. او گفت: «در شهرستان نیاز جدی به پارک علم و فناوری و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. دانشگاه علوم قرآنی هم که در گراش فعال بود، غیرمنصفانه تعطیل شد.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور گفت: «ما انتطار داریم قوانین دولت برای سرمایه‌گذار و بخش خصوصی اصلاح شود. خیری که می‌آید سرمایه‌گذاری کند، به خاطر عوارض، مالیات و… بلایی سرش می‌آورد که پشیمان می‌شود. در گراش به صورت سالانه سه تن طلا تجارت می‌شود. شهرک صنعتی ما هم فشل است.»

امام جمعه به موارد دیگری نیز اشاره کرد. او گفت: «تونل خلیج فارس هم باید هر چه زودتر به نتیجه برسد. اگر خیرین ما نبودند، شما باید به ده‌کوره می‌آمدید. در تکمیل راه چک چک به عنوان راه دسترسی به توابع، کوتاهی صورت گرفته است. نمی‌دانیم فلسفه چیست. استاندار قول می‌دهد، برنامه و بودجه عمل نمی‌کند! جاده لار به خنج بنا بود در بخش اناغ رد بشود و گراش را خارج کنند. یاسوج، اهواز و جویم همراه هم بخش شده‌اند. آنها کجایند و جویم کجا؟»

وی گفت: «حل مشکل محدوده بین لار و گراش باید حل شود. یک عده افراد مغرض هم در گراش و لار نان‌شان در فتنه و سنگ‌اندازی است. از مشکلات دیگر مشکل حاشیه‌نشینی است که بسیار هم جدی است. در حوزه اداری، ۱۴ سال است شهرستانیم، اما بسیاری از ادارات بخش است. ۹ اداره نمایندگی است. ۹ اداره کمبود نیرو دارد. ۴ اداره با یک نیرو اداره می‌شود. مخابرات هم نمی‌داند اینجا مسئول است یا جای دیگر.»

ارتقای فداغ و دانشکده دو موضوع آخر امام جمعه بود. او گفت: «فداغ سال ۹۵، ۶۵۰۰ نفر جمعیت داشت. بخش‌هایی داریم که در استان حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارند. چطور فداغ ارتقا پیدا نمی‌کند. برای ارتقا دانشکده به دانشگاه نیز باید عنایت ویژه‌ای شود.»

رئیس شورای شهر گراش:
یک گروه حقیقت‌یاب از طرف رئیس جمهور، حل نشدن مشکلات گراش را بررسی کند

رئیس شورای شهر گراش با بیان اینکه برای برخی مشکلات وزارتخانه و استاندار همراهی می‌کنند، اما جایی در استان موضوع متوقف می‌شود، گفت: خواهش می‌کنیم یک گروه حقیقت‌یاب از طرف رئیس جمهور بررسی کند که چرا کار ما در استان حل نمی‌شود.

به گزارش پندری، علیرضا دانشور، رئیس شورای شهر گراش در حضور نماینده رئیس جمهور از مشکلات شهر‌و شهرستان گفت.

وی ضمن خیر مقدم به عبدالملکی، با بیان اینکه موارد و مشکلات این شهرستان به واسطه حضور نماینده، فرماندار و امام جمعه شبانه‌روز پیگیری می‌شود، گفت:
از آقای استاندار تشکر می‌کنم که ۲ سفر به گراش داشته‌اند اما مصوبات سفر استاندار باید یک ضمانت اجرایی داشته باشد.

دانشور با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط فرماندار و امام جمعه گفت: مواردی که عنوان شد بارها و بارها در مکاتبات و در حضور وزیر کشور و مسئولین اجرایی کشور مطرح شده است. مشکلات دوازده سیزده ساله شهرستان، در مصوبات سفر استاندار ذکر می‌شود و بعد فرماندار و مسئولین پیگیری می‌کنند، جلسات متعدد در استانداری و … برگزار می‌شود، اما به نتیجه نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: منکر خدماتی که در این دو سال ارائه شده به شهرستان نیستیم و کم نظیر است. ممنون دولت هستیم که در این شرایط اسفناک و سخت، به نسبت دولت قبل نگاه ویژه‌ای داشته‌اند، اما این قانع کننده نیست. مردم از دولت توقع دارند.

رئیس شورای شهر برخی مدیران میانی را عامل حل نشدن مشکلات دانست: چرا موضوع جاده چک‌چک چندین سال باید بماند؟ جناب نماینده و فرماندار و دیگران چند سال بکوبند و بعد از سه سال کد ماده ۲۳ بدهند و بعد قطره چکانی بودجه تزریق شود. همه این مشکلات به مدیران میانی برمی‌گردد.

وی گریزی هم به بحث حاشیه‌نشینی زد: مشکل و معضلاتی که حاشیه‌نشینی به وجود آورده برای ما قابل لمس‌تر است. روزانه به ما مراجعه می‌شود. تبعات اجتماعی و مشکلاتی که حاشیه نشینی دارد را ما روزانه می‌بینیم.

دانشور با اشاره به مشکلات ساکنین منطقه تنگ حسین، گفت: این دامداران چه گناهی دارند که ۲۰ سال قبل مسئول وقت گفته فلان جا ساکن شوید و الان حکم تخریب آنجا را داده‌اند؟ اهالی شهرک آزادگان چه گناهی کرده‌اند که اراضی‌ای که ملک شخصی بوده الان منتسب به دولت شده و مردم به مشکل خورده‌اند؟

رئیس شورای شهر با بیان اینکه در جهت رفع مشکل عزمی نمی‌بینیم، گفت: آقای عبدالملکی، پیشنهادی دارم؛ از جناب آقای رییسی، رئیس جمهور محترم خواهش می‌کنیم که یک گروه نمی‌دانم اسمش را چه بگذازیم، گروه حقیقت‌یاب یا گروه تسهیل‌کننده که چرا کار ما در ادارات کل گیر می‌کند؟ چرا موضوعی که آقای استاندار در مصوبات سفر خود قرار می‌دهند، آقای فرماندار و شورا محکم پیگیر قضیه هستند، ولی وقتی کار به ۹۰ درصد پیشرفت می‌رسد، کار به نتیجه نمی‌رسد؟

وی افزود: ما در شهرستان گراش ۷ موضوع خاص داریم که خواسته دیرینه مردم است؛ ولی متاسفانه در مرحله اجرایی مانده و عملی نشده است. کما اینکه حمایت دولت و استاندار بوده و نماینده، فرماندار و امام جمعه نیژ پیگیری کرده‌اند، اما باز به نتیجه نرسیده است.

دانشور با بیان اینکه من دلم پر بود که این‌طور صحبت کردم، گفت: ما برای یک موضوع ۲۰ باز مکاتبه کردیم، وزارتخانه موضوع را تایید میکند اما وقتی برمیگردیم در استان این موضوع گیر می‌کند. ما سر جمع هفت موضوع خاص در شهرستان بیشتر نداریم، اما این برای مردم آرزو شده است. واقعا نیاز است یک هیات حقیقت یاب از طرف رییس جمهور بیاید و این مشکلات را تسهیل‌گری کند.

سخنگوی شورای فداغ در حضور فرستادهٔ رئیس جمهور مطرح کرد
درخواست‌ها برای فداغ؛ ارتقا، آب، زمین ورزشی

سخنگوی شورای فداغ سه موضوع «ارتقا»، «آب آشامیدنی» و «ساخت مجتمع و زمین ورزشی» را در حضور نماینده رئیس‌جمهور مطرح کرد.

به گزارش پندری، قاسم هوشیار، سخنگوی شورای دهستان فداغ، خطاب به حجت‌اله عبدالملکی، فرستاده رئیس جمهور، گفت: «ما مشکلات زیادی در شهرستان و به خصوص در بخش مرکزی و فداغ داریم. مشکل بزرگ ما ارتقای فداغ است. ما از سال ۹۰ مظلوم واقع شدیم. پرونده ارتقای فداغ‌خلیلی از سال ۹۰ دوبار به هیات وزیران فرستاده شده و هر بار به خاطر تک‌دهستانی بودن مصوب نشده است. حدود دو سال است منتظر اجرایی شدن پیشنهاد وزارت کشور در خصوص حذف بخش مرکزی هستیم، همان‌طور که در شهرستان کوهپایه اصفهان انجام شده است. بعضی مسئولان شهرستان موافق حذف بخش مرکزی نیستند. از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهیم بخش فداغ خلیلی را مصوب کنند. اگر غیرممکن است، مصوبه‌ از وزارت کشور فرستاده شود، که بخشداری و ادارات مربوطه در فداغ مستقر گردد.»

او در ادامه گفت: «دوازده نماینده از بخش مرکزی اینجا هستند. فداغ و خلیلی و توابع که ۱۵ هزار نفر می‌باشد سالیان سال است که از نعمت آب محروم هستند. با توجه به اینکه خط آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی از فداغ عبور می‌کند، این موضوع آب فداغ نیز در دستور کار قرار گیرد.»

هوشیار خیلی خلاصه سومین درخواست خود را «ساخت یک زمین چمن مصنوعی و ساخت یک مجتمع ورزشی چندمنظوره ویژه‌ی ۱۵ هزار نفر جمعیت» مطرح کرد.

 

 

مشکلات ارد از زبان عضو شورای شهر: مسکن، آب و سالن ورزشی

محمدجواد دلام، عضو شورای ارد، در حضور مشاور رئیس‌جمهور دو مشکل ارد را «مسکن» و «آب» عنوان کرد.

به گزارش پندری، دلام گفت: «دو تا از مشکلات شهر ارد که از زمان ریاست‌جمهوری آقای رییسی مطرح شد، بحت مسکن و آب است. آب شهر ارد قبلا به صورت هیأت امنایی اداره می‌شده و در حال حاضر این امر بسیار سخت است. الآن به کمک خیرین چاه و پمپاژ و وسائل دیگر مهیا شده و الان شرایطی نیست که هیأت امنایی اداره شود.»

عضو شورای ارد گفت: «۱۲ سال پیش آب خط انتقال سد سلمان افتتاح شد. مشکلی که است باید به ازای هر خانوار حدود سه میلیون و جمعا هفت میلیار تومان باید پرداخت شود. مردم برایشان سخت است که این مبلغ را به بدهند.»

دلام در پایان گفت: «شهر ارد با ۸ هزار جمعیت یک بخش مستقل است ام یک سالن ورزشی نداریم. سال ۹۵ یک خیّر فنداسیون یک سالن را زدند و گفتند دولت تکمیل می‌کند. همچنان بلاتکلیف است.»

پیشنهاد یک فعال اقتصادی از فرستاده رییس‌جمهور:
ایجاد منطقهٔ آزاد تجاری برای جنوب فارس

یک فعال اقتصادی پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری را پیشنهاد داد و گفت: در صورت تامین آب دریا، سرمایه‌گذاران در گراش فعالیت خواهند کرد.

به گزارش پندری، مرتضی محسنی، فعال اقتصادی اهل گراش در جلسه شورای اداری شهرستان گراش که با حضور عبدالملکی، فرستاده رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور برگزار شد، گفت: در این جلسه نیازها مطرح شد، اما ما به خواسته‌ها تقریبا اشاره نشد. خواسته‌ها یعنی طرحی که شهر ما و منطقه ما ظرف ۵ سال یا ۱۰ سال آینده می‌خواهد به کدام سمت حرکت کند.

من دو سه تا از این مگاپروژه‌هایی که نیاز به بودجه‌های دولتی دارد را ذکر می‌کنم.

وی افزود: یکی از موضوعات انتقال آب خلیج فارس است و دیگری بهرمندی گراش از خط دوم سد سلمان فارسی. کمبود آب در سال‌های آینده چالشی اساسی برای گراش و منطقه است. آب خلیج فارس باید به این منطقه برسد و این جزو خواسته‌های مردم است.

محسنی با اشاره به مشکل آب برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گفت: الان طرح‌ها و پروژه‌ها‌ به صنعت و معدن می‌رود ولی به دلیل عدم تامین آب رد می‌شود. سرمایه‌گذارانی هستند که در صورت تامین آب این‌جا فعالیت خواهند کرد.

وی دومین خواسته را تبدیل منطقه ما به منطقه آزاد تجاری عنوان کرد و گفت: ارتباطی که ما با کشورهای جنوبی خلیج فارس و بسیاری کشورهای دیگر داریم، مردم را دنیا دیده کرده است. اینجا مردم دیدشان به ساختار اداری و اجرایی متفاوت است. چون نقاط مختلف دنیا را دیده‌اند و مقایسه می‌کنند و می‌گویند چرا گراش مثل لندن و پکن نیست. مردم سطح توقع‌شان بالاست، چون دنیا از بسیاری از مشکلاتی که ما داریم عبور کرده است.

این فعال اقتصادی افزود: اجرای مگاپروژه‌های صنعتی بزرگ که باز نکن دولت را می‌طلبد. طرح‌های کلان، مثل فولاد، پتروشیمی و سایر کارخانه‌های بزرگ، اینها بیاید در منطقه و مردم حاضرند صنایع پایین دستی را خود ایجاد کنند.

وی آخرین موضوع را به یکی از مشکلاتی که سر راه خیرین وجود دارد اختصاص داد: بحث آخر، مالیات خیرین و نمایندگان آنان است. نماینده خیر پول به حسابش می‌آید و با آن کار خیر انجام می‌شود؛ اما گاهی این افراد باید چندسال درگیر اداره مالیات شوند که مالیات این کار خیر هم پرداخت شود. توقع می‌رود این مشکلات که با یک تصویب و راه‌کارهایی در سطح بالای دولت حل شود.

دبیر کانون بسیج مهندسی صنعت و معدن گراش:
مشکلات شهرک صنعتی باعث دلسردی سرمایه‌گذاران است

دبیر کانون بسیج مهندسی صنعت و معدن شهرستان گراش گفت: موانع اولیه تولید مثل تامین آب، سند زمین شهرک صنعتی و همین مسائل باعث دلسردی تولیدکنندگان و عدم سرمایه‌گذاری و بی‌رغبتی مردم جهت ورود به این بخش است.

به گزارش پندری، اصغر اسدی، مدیر شرکت سبزی طاها گراش و دبیر کانون بسیج مهندسی صنعت و معدن شهرستان گراش در حضور فرستاده رییس جمهور پشت تریبون رفت تا به نمایندگی از صنعتگران گراش به صورت تیتروار موضوعات و‌طرح‌های اقتصادی و تولیدی را ارائه کند.

او ابتدا گفت: «با توجه به وجود سرمایه‌داران‌ گراشی در سطح بین‌المللی که سالیان متمادی مردم این خطه‌ی ولایی، الگوی فعال اقتصادی در کشورهای حوزه خلیج فارس دارای فعالیت گسترده می‌باشند، لذا از این ظرفیت ویژه می‌توان به عنوان پل صادراتی مورد اطمینان برای کالاهای ایرانی و رشد تولید مورد استفاده قرار داد. جهت رسیدن به این مهم، درخواست‌هایی در سه بخش عرض می‌شود.»

او‌ بخش اول صحبت‌های خود را به تولید اختصاص داد. او گفت: «موانع اولیه تولید مثل تامین آب، سند زمین شهرک صنعتی و همین مسائل باعث دلسردی تولیدکنندگان و عدم سرمایه‌گذاری و بی‌رغبتی مردم جهت ورود به این بخش می‌باشد. دومین مورد از بخش تولید، کارخانه‌های بزرگ مثل سیمان و میلگرد و کارخانه‌های مادر و شروع فرآیند با آورده‌های دولتی و با مشارکت دادن سرمایه‌گذاران با سهامی عام فعال گردد. مورد سوم؛ راه‌اندازی پروژه‌های کلان کشوری در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری.»

«مشارکت مردمی» بخش دوم‌ صحبت‌های اسدی بود. او‌ گفت: «تدوین طرح مطالعاتی پروژه‌های شاخص و‌ مشخص شدن حمایت‌های دولت جهت توسعه سرمایه‌گذاری و تضمین و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌های مردمی؛ تشکیل کارگروه اقتصادی در سفارت‌های حوزه حلیج فارس با دعوت و عضویت رسمی از خیرین و سرمایه‌گذاری جهت توسعه صادرات؛ ایجاد اتاق بازرگانی جهت ایجاد پل ارتباطی صادرات به حوزه خلیج فارس با هدف قطب بازرگانی جنوب کشور؛ مشخص کردن طرح ویژه بانکی و جذب نقدینیگی افراد بومی، حتی به واحد پول رایج حوزه خلیج فارس و سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات بر اساس آورده‌های مردم در خود شهر گراش و آماده‌سازی بستر سرمایه‌گذاری در تولید مسکن با الگوی ایرانی اسلامی در زمین ۸۰۰ هکتاری کنار زیارت.»

اسدی بخش آخر صحبت‌هایش را به خیرین اختصاص داد. او گفت: «طرح مطالعاتی و مشارکت دولت در کنار خیرین گراشی جهت ایجاد توریست‌درمانی در جنوب کشور؛ تدوین قانون و ایجاد کارگروه حمایت از خیرین در معافیت مالیاتی و عوارض گمرکی و رایگان شدن عوارض شهرداری و تسهیل در پیچ‌و‌خم‌های اداری و حق انشعاب آب و گاز و برق رایگان برای پروژه‌های خیرساز.»

او در پایان گفت: «به امید تحول عظیم در اقتصاد جنوب کشور و جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه و دلسوز شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس.»

معاون دانشکده مطرح کرد
چهار درخواست برای علوم پزشکی گراش

ارتقای دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه، کمک دولت به خیرین برای خرید دستگاه دوم رادیوتراپی، تکمیل سالن ورزشی و همچنین توجه ویژه به افراد شاغل در مناطق کم‌برخوردار موضوعاتی بود که معاون آموزشی دانشکده از فرستاده رئیس جمهور خواستار شد.

به گزارش پندری، در جلسه شورای اداری گراش، دکتر علی‌اصغر خالقی، معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشکده علوم پزشکی گراش با حق میزبانی، خارج از نوبت پشت تریبون رفت. او چهار خواسته‌ی مردم و خیرین گراش را در حوزه علوم پزشکی و درمانی مطرح کرد.

او گفت: «من معلم دانشگاه هستم و به رسم میزبانی تقاضاهایی دارم برای دانشکده علوم‌ پزشکی گراش. جناب عبدالملکی، ما شما را در قامت حقوقی نمی‌بینیم. ما شما را در قامت ریاست محترم جمهوری می‌بینیم. در بیان و فرمایشات امام جمعه بحث ارتقای دانشکده به دانشگاه مطرح شد. این خواسته‌ی مردم و خیرین محترم گراش است. حقیقتا خیرین انرژی و سرمایه گذاشتند برای به ثمر رسیدن دانشکده علوم پزشکی گراش. این ارتقا، هدیه‌ی دولت به گراش باشد. در شهرستان‌هایی مثل مراغه و آبادان این ارتقا انجام شده است. ما می‌خواهیم این موضوع را به عرض رییس‌جمهور برسانید تا این مهم محقق شود.»

«نصف دستگاه دوم‌ رادیوتراپی» موضوع دومی بود که خالقی مطرح کرد. او گفت: «ما یک دستگاه رادیوتراپی داریم که بیماران بی‌بضاعت و مشکل‌دار سرطانی کل کشور را پوشش می‌دهد. این دستگاه و این شهرستان میزبان مریض‌های به حال استیصال است. این دستگاه به همت خیرین، باری از بار درمانی کل کشور کم می‌کند. یک اشعه‌درمانی برای سرطان در شیراز و تهران نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. مریض‌هایی که معلوم نیست تا فردا زنده باشند و چشم‌شان به تلاشی است که با این دستگاه انجام می‌شود. ما این خدمات را در گراش با هفت هزار تومان انجام می‌دهیم. تفاوت می‌بینید چقدر است. فقط یک ویزیت انجام می‌شود. از اقصا نقاط کشور بیمار داریم. ولی دستگاه بک‌آپ نیاز است. ممکن است دستگاه خراب می‌شود. نصف دستگاه دوم هم خیر گفته متقبل می‌شوم. ما خواستار کمک برای هزینه نصف دیگر دستگاه را داریم. این درخواست، یک درخواست ملی است و کمک بزرگی به قشر مظلوم سرطانی.»

معاون دانشکده علوم پزشکی گراش اتمام سالن ورزشی دانشکده را به عنوان سومین درخواست مطرح کرد. او‌ گفت: «ما دانشجوهای داریم که از فاصله‌های خیلی دور به این شهر می‌آیند. این شهر ۱۵۰۰ کیلیومتر از مرکز فاصله دارد. شاید این شهر هنوز این شهریت و امکانات فرهنگی و رفاهی را نداشته باشد. خواهش می‌کنم این سالن ورزشی که کل شهر از آن استفاده می‌کنند و بخشی از آن با کمک خیرین بنا شده است را با کمک دولت به اتمام برسانید.»

معاون دانشکده «استخدام» را موضوع پایانی صحبت‌های خود در حضور مشاور رئیس‌جمهور انتخاب کرد. او گفت: «این موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم یک موضوع ملی است. شهرهایی مثل گراش، شهر غیربرخوردار است. خیلی‌ها بابت استخدام تشریف نمی‌آورند به این شهر. خودتان وزیر کار بوده‌اید و می‌فهمید چه می‌گویم. الآن در وزارت بهداشت ۲۵ هزار نفر استخدام می‌شوند. حتی برای پرسنل شاغل، پیمانی و رسمی ما فرصت فراهم هست که جاهای دیگر را انتخاب کنند. این تهدید جدی برای ما است. اگر پرسنل فعلی ما در جای دیگر قبول شدند، چه کار کنیم؟ در این زمنیه تجدید نظر شود. و در مناطق غیربرخوردار فقط به یک حقوق بدی آب و هوا اکتفا نشود. حتما نیاز است دولت و مجلس ورود کنند تا به عنوان یک موضوع ملی لحاظ شود.»

درخواست یک فعال گراشی از رییس جمهور:
هیاتی با اختیارات ویژه مامور بررسی مشکلات گراش شود

یک فعال گراشی با بیا اینکه مردم حق دارند به ادامهٔ انزوای جغرافیایی گراش مشکوک باشند، پیشنهاد داد رئیس جمهور هیاتی با اختیارات ویژه مامور کند تا به چرایی تبعیض‌ها و تضییع حقوق مردم پاسخ دهد.

به گزارش پندری، محسن مهرابی، خودش را شهروند و جوان گراشی معرفی کرد. او متنی را که از پیش آماده کرده بود را در اختیار پندری قرار داده است.

متن را بخوانید:

به نام ایزد منان

جناب آقای عبدالملکی، هیات همراه، نمایندگان محترم هیات دولت، به دیار سخاوت، گراش خوش آمدید. رسم میهمان نوازی ما مردم این خطه این است که احترام میهمان را با تمام وجود داشته باشیم و بنده نیز بنابر همین حکم، سعی می‌کنم دغدغه‌ها و مطالبم را با لحنی آرام و نرم بیان کنم، اما از غصه‌ی بغض فروخورده این مردم، فریاد زدن هم رواست. بنده در اینجا نه نماینده حزب و گروه و شخصی هستم که بعنوان یک شهروند ایرانی و یک جوان گراشی حق خود دانستم که برای بیان این مطالب حاضر شوم.

از بیابان‌های تفتیده سیستان، تا جلگه‌های سبز خوزستان، از سواحل هرمزگان تا کوه‌های کهکیلویه و بویر احمد، از مشهد تا قم، جای جای این سرزمین مملو از یادگاری‌های سخاوت رادمردان و نیک زنان گراشی است که با نیت خیر خود سعی در رفع نیازی از هموطنان داشته و دین خود را به کشورشان، مردمشان، فرهنگ و دین و آیینشان به خوبی ادا کرده‌اند، همین امر باید سبب شود نگاه حاکمیت به این شهر و شهرستان متفاوت از هر جایی باشد! اما افسوس که طی این سالها بارها و بارها شاهد تبعیض و جفای به حقوق گراش بوده‌ایم که بخشی از آن را عرض می‌کنم خدمتتان.

هر بار که وزیری، استانداری یا مدیری پا به گراش می‌گذارد، خواسته‌هایی که به نام مردم از آن یاد می‌شود تکراری و ساده است، همین نیمه کاره ماندن مجتمع اداری یادگاری بی‌توجه‌ای چند دولت و سه رییس جمهور است و جاده چک چک، ابدا پروژه‌ای نیست که تکمیل آن نیاز به صرف این همه سال وقت داشته باشد، حال آنکه همین پروژه هم با چنگ و دندان و تلاش‌های شبانه‌روزی نماینده محترم مجلس و گروه‌های دغدغه مند مردمی از پیچ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رد شده که بماند دلیل این پیچ و گیر چه بود که تنها مسیر دسترسی مرکز شهرستان به توابع خود اینگونه در پیچ و خم تامین اعتبار و بودجه بماند! مردم گراش حق دارند مشکوک باشند که تعمدی در ادامه‌ی این انزوای جغرافیایی تحمیلی وجود دارد و گویی اراده‌ای که نمی‌دانیم کیست و کجاست نمی‌خواهد مسائل این شهرستان حل بشود.

شاید بدبینانه باشد اما افواه عامه مردم این تصور را دارند که در تقلیل خواسته‌ها و عدم توجه به گراش تعمدی از سوی حاکمیت در کار است. خنده دار است اگر بگویم پس از گذشت ۱۴ سال از ارتقای به شهرستان، بسیاری از ادارات ما نمایندگی بوده و گاها با یک کارمند اداره می‌شوند!

و اگر برای مصیبت تعرض به حریم و محدوده این شهرستان خون بگرییم، رواست! این اسناد در دست بنده، لایحه ایست که برای اعتراض به نقض محدوده گراش تهیه شده، همراه با کوله‌باری از اسناد و ادله و استدلال اما تجربه می‌گوید که این بار هم حق ما مردم گراش خورده خواهد شد و ما می‌مانیم و انبوهی از سوال که دیگر باید چه خدمتی به این مملکت کرد که حتی در مسائلی بدیهی چون تقسیمات کشوری و تعیین حدود و حریم شهرستان حقمان کتمان نشود و هر بار این مردم می‌شوند تفسیر این بیت از حافظ که «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که کافریست در طریقت ما رنجیدن»!

در گوشه‌ای از این شهرستان، در دهستان خلیلی و اطراف آن، میدان وسیع گازی به نام شانول وجود دارد که بخش اعظمی از این میدان در محدوده شهرستان گراش است! باید با خجالت این را بگویم که استانداری فارس در سال ۸۶ صورتجلسه‌ای را به اجرا در آورده و چاه‌های گازی این میدان را میان شهرستان‌های خنج و لامرد تقسیم نموده و اصلا انگار نه انگار که گراشی هم هست!

مدتی‌ست که بحث خط لوله انتقال آب دریا به استان فارس داغ است! اینقدر ما را درگیر مسائل پیش پا افتاده کرده‌اند که نشود مطالبه جدی جهت تخصیص سهمی از این آب برای سیراب کردن لبان تشنه‌ی ارد، فداغ و خلیلی کرد و نتوانیم پیگیر این باشیم که آقایان، صنعت در گراش تشنه‌ی آب است، از این خط لوله آبی هم به صنعت گراش برسانید!

و در حوزه زمین و واگذاری‌ها و مزایده‌های رنگ به رنگ و نجومی و البته فاجعه‌ی واگذاری واحدهای نهضت مسکن به نهادی خاص در گراش آن هم از شهرستان‌های دوردست و بی‌ربط به اینجا هم عرایضی داشتم که گویی مسائلی مهم‌تر از بیان مشکلات شهرستان وجود دارد و به جهت کمبود وقت بیان آن را به فرصتی دیگر موکول می‌نمایم.

و درد اصلی این است که آنقدر مصیبت بر سر ما آوار شده و آنقدر از نجابت و خود اتکایی مردم گراش که شهرشان را با دسترنج خود و حاصل عمرشان آباد می‌کنند سو استفاده شده که دیگر فرصتی پیش نیامده که بگوییم؛

سال‌هاست مردم ما از این می‌نالند که گراش از مسیر‌های اصلی دور افتاده و باید برای خروج از این انزوای جغرافیایی، این بن بست تحمیلی چاره‌ای اندیشید.

سال‌هاست که گراشی‌ها خواستار طرح‌های بزرگ صنعتی و تجاری هستند تا بتوان بخشی از سرمایه عظیم و سرگردان در این دیار در این راستا به کار گیرند.

سال‌هاست بخش بزرگی از شهروندان گراشی بخاطر افسارگسیختگی قیمت ملک و زمین مجبور به حاشیه نشینی در مناطق اطراف شهر هستند و مشکلات مردم در سلطان آباد و محمد آباد و جاهای دیگر تمامی ندارد و هیچ چاره اساسی برای معضل حاشیه‌نشینی این شهر اندیشیده نمی‌شود.

سال‌هاست که از ارتقای گراش به شهرستان می‌گذرد و کسی نمی‌داند چگونه این‌قدر یواشکی مطالبات اساسی و جدی مردم فراموش شده و جای خود را داده به مسائلی سطحی و پیش پا افتاده و سال‌هاست مردم به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که پس سهم ما از مگاپروژه‌ها، از ماده ۲۳ ای‌ها، از پروژه‌های ملی چیست؟ مگر ما بخشی از این کشور نیستیم!

 

آقای دکتر عبدالملکی، سلامِ منِ جوانِ دهه هفتادیِ گراشی را به آقای رییس جمهور برسانید، بگویید خودتان که نیامید، لابد جاهای مهم‌تری برای رفتن بوده و حرفی نیست، گراش را دریابید، حق این مردم با این همه خدمت به این کشور این وضعیت نیست. که خواست ما این است که هیاتی با اختیارات ویژه از سوی خود ایشان مامور شوند تا حداقل چرایی این همه تبعیض و تضعیع حقوق مردم را پاسخ بدهند که شاید بشود این زخم‌ها را مرهمی گذاشت.

عرائضم را  با وام گرفتن از سخن قائم مقام فراهانی به پایان می‌رسانم که فرمود «موضع من ایران است چه به نام چه به ننگ» «موضع من گراش است، چه به نام چه به ننگ»

سپاسگزارم

تنها قول فرستاده رئیس جمهور در گراش:
قول می‌دهم هیچ موضوعی فراموش نشود

دکتر حجت‌اله عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه کشور با حضور در شورای اداری شهرستان گراش، بعد از صحبت‌های مسئولین و مردم، فقط شش دقیقه صحبت کرد. تنها قول و وعده‌ی فرستاده رئیس‌جمهور در این جلسه این بود: «قول می‌دهم هیچ مسئله‌ای فراموش نشود.»

او در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «بنده اینجا حضور دارم که شما را زیارت کنم و سلام آقای ریس‌جمهور را خدمت شما داشته باشم و دغدغه‌ها و فرمایشات شما را بشنوم و منقل کنم.»

عبدالملکی گفت: «استان فارس استان بزرگی است و آقای رئیسی هم یک نفر هستند و امکان اینکه در تمام شهرستان‌ها حضور پیدا کنند وجود ندارد. منتقل می‌کنم که این شهرستان نیز یکی از مقاصد آقای رئیس‌جمهور در آینده قرار بگیرد.»

مشاور رییس‌جمهور گفت: «این سفرهای استانی چند تا دلیل عمده دارد؛ اولین فلسفه سفرهای استانی اعلام توجه و عرض ادب و احترام هیات دولت به تک‌تک مردم عزیزمان است که در کشور دارند زندگی می‌کنند. نگاه رئیس‌جمعور به مناطق و شهرستان‌ها به صورت یکسان و مساوی است. در این سفرها یکی از اهداف این است بگوییم همه‌ی عزیزان ایران در نگاه دولت وزن یکسانی دارند. بلکه مناطقی مثل گراش که ایثارگر و دانشمند و بخشنده دارد در اولویت بالاتری قرار دارند.»

دکتر عبدالملکی در ادامه گفت: «دومین مورد این است که دولت از نزدیک با مسائل و مشکلات آشنا شوند. امروز و فردا اعضای دولت در شهرستان‌های مختلف در جریان ریز مسائل قرار می‌گیرند. در تصمیم‌گیری اعضای دولت با لحاظ این مواردی است که مشاهده می‌کنند. هدف بعدی سفرهای استانی، ایجاد انگیزه برای مدیران میدانی و محلی است که با جدیت بیشتری مسائل و مشکلات را پیگیری کنند.»

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری گفت: «هدف دیگر تلاش برای حل مسائل در محل است. فردا جلساتی در مرکز استان برگزار می‌شود. نمایندگان رئیس‌جمهور گزارش‌هایی را از سفر به شهرستان‌ها اعلام می‌کنند. از گذشته هم بررسی انجام شده و تصمیماتی گرفته می‌شود که مسائل با سرعت بیشتری پیش برود.»

مشاور رئیس‌جمهور گفت: «حق می‌دهید که برخی مسائل و مشکلات ریشه‌دار هستند و بعضاً حل همه‌اش زمان‌بر است. به فضل الهی در دولت سیزدهم مسائل با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. هم اثربخشی ارتقا پیدا کرده و اولیت‌بندی‌ها تغییر پیدا کرده است. همین‌طور که مشاهده می‌کنید نوع نگاه به مناطقی که اولویت بالاتری باید داشته باشند در این یکی‌دو سال تغییر کرده و بهتر نیز خواهد شد.»

او گفت: «هیچ مسئله و مشکلی فراموش نمی‌شود و یادداشت کردم به نمایندگی از دولت به وزرا و ستاد سفرهای استانی منتقل می‌شود. البته مقامات محلی هم احصا کردند و منتقل می‌کنند. این قول را می‌دهم که هیچ مسئله‌ای فراموش نخواهد شد. مسائل اولیوت‌بندی می‌شود و با شرایط منابع و امکانات دنبال می‌شود.»

عبدالملکی در پایان گفت: «من بیشتر برای شنیدن و احترام آمده بودم. بیشتر مزاحم نمی‌شوم. با همت شما مردم و خیرین بی‌نظیر جنوب استان فارس، نخبگان و کارآفرینان و توجه ویژه‌ی مسئولین استانی و ملی مسائل و مشکلات کمتر شود و پیشرفت بیشتر داشته باشد.»

گزارش تصویری حسین‌ وفایی‌فرد:

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=12640

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: