قبض‌هایی که برق از سر مردم پراند

خشکسالی و گرمای زودهنگام در فروردین، خودش را در قبض برق شهروندان شهرستان‌های گراش، لار، خنج و اوز نشان داده است. دلیل مبلغ بالای قبض‌های برق این است که تعرفه فروردین طبق تعرفه گرمسیری محاسبه نمی‌شود. کاهش مبلغ قبض‌های برق یک راه‌حل ریشه‌ای دارد که انجام آن تنها توسط نماینده مردم در مجلس امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار پندری، آخرین قبض برقی که به دست شهروندان گراشی و لاری رسیده نشان می‌دهد مبلغ برق افزایش تصاعدی داشته است. رئیس اداره برق گراش می‌گوید امسال به دلیل گرمای زودهنگام در فروردین، مصرف برق مشترکین افزایش یافته و با تعرفه زمستان محاسبه شده است.

مهندس قدرت‌اله فانی، رئیس اداره برق گراش در گفت‌وگو با پندری می‎گوید برق مردم منطقه در ماه فروردین با تعرفه گرمسیری محاسبه نمی‌شود. امسال به دلیل گرمای زودهنگام در فروردین و روشن شدن کولرها، مصرف برق مشترکین در فروردین افزایش یافته و با تعرفه زمستانه محاسبه شده است.

تعرفه گرمسیری چیست؟

برای نحوه تعیین تعرفه مشترکان صنعت برق، ایران به پنج منطقه اقلیمی تقسیم‌بندی شده است که برای مناطق عادی نظیر تهران که از گرمای شدیدی برخوردار نیستند، الگوی مصرف ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده و در شهری همانند اهواز این رقم حدود ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است.

طبق این دستورالعمل، شهرهایی که در مناطق گرم قرار دارند، در بهار و تابستان که گرمای هوا بیشتر است، شامل تعرفه گرمسیر می‌شوند. علت این است که استفاده از وسایل سرمایشی، مصرف برق را افزایش داده و با تعرفه‌ی عادی، هزینه‌ی گزافی به خانوار تحمیل می‎‌شود.

چهار تعرفه گرمسیری برای برق در نظر گرفته شده که بیشترین تخفیف شامل منطقه گرمسیر درجه ۱ می‌شود. این تخفیف برای استفاده از گاز در مناطق سردسیر نیز در نظر گرفته شده است.

تعرفه لار و گراش چگونه است؟

تعرفه برق در منطقه‌ی گراش و لارستان، پیش از سال ۹۳ گران‌تر از امروز بود. تعرفه برق تا آن زمان ۳ ماه درجه یک گرمسیری و ۳ ماه درجه ۲ گرمسیری بود. تا اینکه جمشید جعفرپور، نماینده سابق مجلس، بهمن‌ماه ۱۳۹۳ از اصلاح تعرفه برق لارستان، خنج و گراش خبر داد.

طبق اصلاحیه، برق مصرفی مردم در ماه‌های گرم (ابتدای خرداد تا پایان مهر) بر اساس تعرفه گرمسیری درجه ۱ و اردیبهشت براساس تعرفه گرمسیری درجه ۲ محاسبه می‌شود. این یعنی از خرداد تا مهر هزینه‌ی برق کمتر خواهد بود. در اردیبهشت هزینه برق کمی بیشتر خواهد شد و از ابتدای آبان تا پایان فروردین برق واحدهای مسکونی با تعرفه عادی (زمستانه) محاسبه می‌شود.

تعرفه زمستانه به صورت پلکانی و تصاعدی و با شیب زیاد است لذا در صورت افزایش مصرف ممکن است هزینه برق بیش از ده برابر تعرفه تابستانه شود.

همسایه غربی با ۷ ماه گرمسیری درجه ۱

در حالی‌که تعرفه برق شهرستان‌های گراش، لارستان، خنج و اوز با در ۶ ماه از سال گرمسیری محاسبه می‌شود، اما همسایه غربی این منطقه یعنی شهرستان‌های لامرد و مهر از ۷ ماه تعرفه گرمسیری بهره می‎برند.

طبق جدولی که وزارت نیرو منتشر کرده، برق شهرستان‌های لامرد و مهر از اول فروردین تا پایان مهر طبق تعرفه گرمسیری درجه ۱ محاسبه می‌شود. یعنی نه‌تنها در این شهرستان‌ها تعرفه گرمسیری شامل فروردین شده، بلکه تمام این مدت تعرفه گرمسیری درجه ۱، یعنی بیشترین تخفیف، شامل حال مردم این مناطق می‌شود.

این در حالی است که طبق داده‌های اداره کل هواشناسی فارس، متوسط دمای هوای لامرد در ۱۰ سال اخیر، تنها یک درجه بیشتر از لار بوده است.

ایران در مسیر خشکسالی

کارشناسان هواشناسی در سال‌های اخیر از آغاز خشکسالی در ایران خبر داده‌اند. این کارشناسان معتقدند باران فروان سال ۹۸ و نوروز ۹۹ یک استثنا است و برخلاف تصور، خبری از ترسالی نیست. بدین ترتیب کاهش بارندگی و افزایش گرمای هوا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و در سال‌های آینده نیز باید منتظر گرمای زودهنگام در فروردین باشیم.

استفاده از وسایل سرمایشی در فروردین ماه‌ در بسیاری از مناطق جنوب کشور اجتناب ناپذیر است. در بسیاری از مناطق خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تعرفه برق از فروردین گرمسیری درجه ۱ و ۲ محاسبه می‌شود.

بنابراین لازم است حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد تا از سال آینده، هم برق مصرفی مردم منطقه در فروردین با تعرفه گرمسیری محاسبه شود و هم تعرفه دو ماه فروردین و اردیبهشت همچون بسیاری از مناطقه دیگر به گرمسیری درجه ۱ اصلاح شود.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3066

۱ نظر

  • سلام واقعا مردم زیر فشار اقتصادی دارن له میشن حداقل پول برق رو گرمسیری کنند بخدا بدون کولر نمیشه باید نماینده محترم آقای حسین زاده هر چه سریعتر این موضوع رو در دستور کارش قرار بده

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: