نشست محیط زیستی‌ها و شهرداری درباره درختان قطع‌شده

مدتی است بعضی از بلوارهای گراش خالی از درختان شده‌اند. شهرداری گراش در اطلاعیه‌ای دلیل این اقدام را جایگزینی درختان مناسب با اقلیم گراش با درختان مهاجم عنوان کرده بود. حالا انجمن حافظان محیط زیست گراش در گفتگویی با ناظر فضای سبز شهرداریاین اقدام را بررسی کرده است.

با توجه به اقدامات جدید محیط‌ زیستیِ شهرداری گراش در سطح شهر در چند ماه اخیر، انجمن حافظان محیط‌ زیست شهرستان گراش، با دعوت از حسین عباسپور، ناظر فضای سبز شهرداری گراش، سوالات و مسائل مرتبط با فضای سبز گراش که از طرف مردم به انجمن ارسال شده بود را با او در میان گذاشت.

در بازدید میدانی اعضای انجمن به‌ همراه مشاور شهرداری از سطح شهر، دلایل مختلفی در رابطه با قطع درختان مطرح شد.

۱. بومی شهرستان نیستند مانند: کهور پاکستانی، ابریشم مصری، آکاسیا و اوکالیپتوس آمریکایی و درختان کویتی.

۲. برخی گونه‌ها باعث آسیب‌های تنفسی برای شهروندان می‌گردد.

۳. خطر سقوط درختان غول پیکر در بارندگی‌ها و شکنندگی شاخه‌ها در تند‌بادها را به‌ همراه دارد.

۴. بذرپاشی غیرقابل‌ کنترل این درختان فضا را بهم زده است.

۵. هزینه نگهداری آن‌ها در آبیاری و هرس، سرسام‌آور است.

۶. در کاشت بسیاری از درختان مکان‌یابی دقیقی صورت نگرفته است.

۷. ریشه‌های درختان مذکور به زیرساخت‌های شهری و معماری آن‌ها آسیب‌های جدی وارد نموده‌است.

عباسپور، ناظر فضای سبز شهرداری گراش در این دیدار گفت: کارگروهی با عنوان سیما و منظر شهری تحت نظارت شورای شهر و شهرداری تشکیل گردیده که یکی از امور مرتبط به این کارگروه کاشت درختان سازگار با اقلیم، کم‌هزینه و مدیریت فضای سبز می‌باشد. درختان جدیدی که کاشته می‌شود عبارت‌اند از: ابریشم ایرانی، نخل، نارنج، مشعل، لوز، شیشه‌شور، سپستان ،جمبو جم ، لور و… . این درختان پس‌از جانمایی دقیق، حلقه گذاری، لوله‌کشی، سیمانکاری محوطه و تیرهای روشنایی چمنی به‌صورت کاملاً مدیریت‌شده کاشته می‌شود.

در مورد دلیل قطع یک‌باره درختان، ناظر فضای سبز گراش اینگونه توضیح داد: با توجه به این‌که ریشه‌های درختانِ قدیمی بسیار پهناور و وسیع می‌باشد، از رشد و آب‌گیری درختان جدید جلوگیری می‌کند و نگه‌داشتن تعدادی از آن‌ها برای حذف در چندسال بعد با هدف جایگزینی مجدد، تمامی زیر ساخت‌های قبلی از بین می‌رود. البته درخواست‌های مردمی بر قطع یک‌باره درختان و خلاصی از شر آسیب‌های درختان غیر بومی نیز کم نبوده است.

▫️او در خصوص دلیل انتخاب این فصل برای قطع درختان، فصل خواب درختان نیز گفت‌: رشد برخی درختان جدید ممکن است مدتی طول بکشد ولی برخی درختان مانند نخل را می‌توان با طول عمر چند ساله وارد فضای سبز شهر کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=6965

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: