اختلال تلفن همراه و اینترنت در سایه بی‌مسئولیتی

قطعی برق در وسط تابستان به اندازه‌ی کافی ناخوشایند است. اما اختلال در خطوط تلفن همراه و اینترنت نمک پاشیدن روی زخم است. به خصوص اگر آب هم قطع شود، شبکه‌های صداوسیما روزی سه‌مرتبه از دسترس خارج شوند و مقررات منع رفت‌وآمد شبانه هم برقرار باشد.

به گزارش پندری، اختلاف تولید و مصرف برق در کشور سبب شده شاهد قطعی برق گسترده و افزایش نارضایتی مردم باشیم. هرچند شهرستان گراش نیز از این امر مستثنی نیست، اما آن‌چه در این روزها شاید بیشتر از قطعی برق شهروندان را کلافه کرده، اختلال در شبکه‌های موبایل، اینترنت همراه و ثابت است. هرچند می‌توان در کنار این موضوع، به قطع آب و فرستنده‌های صداوسیما هم اشاره کرد.

در شرایطی که کلاس‌ها و آزمون‌های غیرحضوری در جریان است و کسب‌وکار افراد زیادی به پایدار بودن اینترنت وابسته است، نمی‌توان از کنار اختلال در شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت به سادگی گذشت. ضمن اینکه با افزایش محدودیت‌های کرونایی و وضع مقررات منع تردد شبانه، نیاز به اینترنت در خانه نیز افزایش پیدا کرده است.

همراه اول: اختلال در آنتن‌دهی، قطع اینترنت

مشترکین همراه اول در این روزها با قطع برق هر نقطه از شهر، با اختلال آنتن‌دهی مواجه هستند. کیفیت آنتن‌دهی خطوط همراه اول در شهر گراش، در یک‌سال اخیر با افت محسوس مواجه بوده است. درکنار افزایش کاربران این اپراتور، دکل‌های این شبکه مخابراتی نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه به نظر می‌رسد کارایی آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

حال با قطع برق، جدای از کاهش آنتن‌دهی، اینترنت همراه نیز از حالت ۴G به G یعنی کمترین سرعت ممکن، کاهش پیدا می‌کند.

ایرانسل: مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد

مشترکین ایرانسل این روزها وضعیتی بدتر از هر زمان دیگری را تجربه می‌کنند. با قطع برق، بلافاصله سیم‌کارت‌های این اپراتور به صورت کامل از دسترس خارج می‌شود. ایرانسلی‌ها این روزها نه‌تنها برای استفاده از اینترنت همراه دچار مشکل هستند، بلکه در بخش زیادی از شبانه‌روز، امکان تماس نیز برایشان فراهم نیست.

اینترنت ثابت: قطع و وصل مداوم

قطعی برق، اینترنت‌های خانگی(ADSL) را هم بی‌نصیب نگذاشته است. اینترنت‌های خانگی که نسبت به اینترنت همراه پایدارتر محسوب می‌شوند، این روزها با اختلال مواجه هستند. این مشکل مربوط به تجهیزات مخابرات گراش است. این اداره با خط برق «معلم» تغذیه می‌شود. در روزهای ابتدایی هفته و آغاز زمان‌بندی خاموشی‌ها، ADSL حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از قطع برق خط معلم، دوباره وصل می‌شد.

مشکل: تجهیزاتی که نو نمی‌شوند

دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، برای پایدار ماندن در زمان قطع برق، از دستگاه UPS استفاده می‌کنند. این دستگاه به کمک باتری‌هایی که دارد، به گفته وزیر ارتباطات تا دوساعت می‌تواند بدون برق به کار خود ادامه دهد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در توئیتر گفته: «باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ ساعت پاسخگوی قطع برق هستند، پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال به شارژر هستند تا به طور کامل شارژ شوند. متأسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به وجود آمده پوزش می‌طلبیم.»

زمان‌بندی قطع برق در گراش، برخلاف بعضی شهرهای دیگر، حدود یک‌ساعت و حداکثر سه بار در روز است و بین هربار قطع برق، نیز ۴ ساعت فاصله وجود دارد. اما برخلاف گفته‌ی وزیر ارتباطات، دکل‌های مخابراتی همراه اول و ایرانسل در گراش گاهی حتی یک‌ساعت هم توان فعالیت در زمان قطع برق را ندارند.

تجهیزات UPS و به‌خصوص باتری‌های آن نیاز به سرویس و تعویض دارند. واضح است این دکل‌ها در سال‌های اخیر سرویس نشده‌اند و همین باعث شده دکل‌های همراه اول با بخشی از توان خود فعال باشند. دکل‌های ایرانسل با وضعیتی بدتر رو‌به‌رو هستند. هرچند سندی در این‌باره در دست نیست اما شواهد نشان می‌دهد دکل‌های ایرانسل یا به UPS مجهز نیستند و یا باتری‌های‌شان فاسد شده‌ است. همین موضوع باعث شده تا با قطع برق، این دکل‌ها به طور کامل از دسترس خارج شوند.

مخابرات: بی‌احترامی به حقوق شهروندان

قطع اینترنت ثابت اما داستان مضحکی دارد. تجهیزات همه ارائه‌دهندگان اینترنت خانگی در مخابرات مستقر است. این تجهیزات باید به UPS متصل باشند تا با قطع برق مشکلی در وضعیت اینترنت مشترکین به وجود نیاید. اما شواهد نشان می‌دهد مخابرات گراش نه‌تنها به UPS مجهز نیست، بلکه اعتقادی نیز به آن و رعایت حقوق مشترکان وجود ندارد.

علیرضا حیدرپور، رئیس پیشین اداره مخابرات گراش، در یک نشست خبری که گریشنا آن را منتشر کرده، گفته بود: «موقعی که برق قطع می‌شود ما دیزل داریم. دیزل قوی‌ای هم هست. دیزل که زیاد کار کند، بعد نیم ساعت جوش می‌آورد، مثل ماشین معمولی است و ما برای حل این مشکل از استان کارشناس خواستیم. بعد UPS را پیشنهاد دادند و من گفتم در مقابل تجهیزاتی که در مخابرات نصب است UPS فقط یک اسباب‌بازی می‌تواند باشد، چون اصلا توان ندارد. ما علاوه بر آن یک سری باتری قوی داریم. حداقل بالای چند میلیارد فقط قیمت باتری است. این تجهیزات است که وقتی برق قطع می‌شود، ما اصلا برای تلفن یا موبایل قطعی احساس نمی‌کنیم.»

در این‌باره آن چه برای شهروندان مهم است، قطع نشدن اینترنت بعد از قطعی برق است؛ حال چه با ژنراتور، چه با UPS، چه هر دستگاه دیگری. نکته‌ی قابل توجه اینکه بررسی‌های پندری نشان می‌دهد مشکل قطع اینترنت ADSL در بسیاری از شهر و روستاهای منطقه وجود ندارد و بسیاری از مراکز مخابرات از دستگاه UPS استفاده می‌کنند.

مخابرات گراش: رئیس پروازی، سه‌روز در هفته

محمد عباس‌پور، در حالی‌ ریاست مخابرات گراش را به عهده دارد که هم‌زمان رئیس اداره مخابرات خنج نیز هست. او پیش از این از سال ۸۹ تا ۹۳ نیز همزمان مسئولیت مخابرات گراش و خنج را به عهده داشت. همین موضوع باعث شده او حداکثر سه روز در هفته در گراش حضور داشته باشد. این موضوع نه‌تنها شایسته شهرستان‌های گراش و خنج نیست، بلکه باعث شده این اداره پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در سال‌های گذشته نباشد و در شرایط خاص، همچون روزهای زمانبندی قطع برق، مشکلات زیادی را گریبان‌گیر مردم کند.

نکته آخر: ضعف پدافند غیرعامل در گراش

دمای هوا درگراش این روزها به بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و قطع برق به خودی خود نارضایتی عمومی را به دنبال دارد. در کنار این موضوع، قطع آب، اختلال در سامانه‌های تلفن همراه و اینترنت و قطع شبکه‌های صداوسیما، نشان می‌دهد زیرساخت‌های گراش در پدافند غیرعامل بسیار ضعیف است. ضمن اینکه محدودیت‌های کرونایی را هم باید به این فهرست اضافه کرد.

مسئولین شهرستان باید بدون فوت وقت و با برنامه‌ریزی و جذب بودجه، مشکلات موجود را یکی یکی حل کنند تا در صورت خاموشی، تنها مشکل مردم همان قطع برق باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3754

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: