اعتراض امام جمعه به ‘تخلفات’ اداره کل راه و شهرسازی و ثبت

امام جمعه گراش در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره تبعیض در تخریب باغ‌شهری‌های شهر گراش، از وجود تخلف در اداره کل راه و شهرسازی لارستان و اداره ثبت اسناد گراش خبر داد.

به گزارش پندری، تخریب برخی ساخت‌وسازها در گراش(اینجا بخوانید)، اعتراض‌هایی را توسط مردم به دنبال داشت(در پندری بخوانید). پای این اعتراض‌ها به خطبه‌های نماز جمعه هم باز شد. تا جایی که امام جمعه در بخشی از خطبه‌های امروز، ۱۴ آبان ۱۴۰۰، به این موضوع واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی گراش، به رویکردهای مختلفی که در خصوص ساخت‌وسازها و تخریب آن وجود دارد اشاره کرد و گفت: «یک رویکرد تخلف محرز و خلاف شرع به اسم تولید و اشتغال و… است که چندین هکتار زمین دولتی را بگیرند و از تسهیلات آن هم استفاده کنند و پس از چند سال که آب از آسیاب افتاد، اقدام به فروش آن کنند. قانون باید با آن‌ها برخورد کند.»

او ادامه داد: «نوع دوم، برخی به صورت غیرقانونی به اراضی ملی دست‌برد می‌زنند و آن‌ها را تصرف می‌کنند. قانون با این‌ها نیز باید برخورد کند. کما اینکه اجرای عدالت در اجرای این قانون در چند سال اخیر نیز نسبی بوده. به گونه‌ای که برای افرادی اجرا می‌شد و برای افرادی خیر.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور در ادامه افزود: «نوع سوم، آن دست از افرادی است که زمین‌های آن‌ها نسل به نسل دست‌به‌دست شده و به آن‌ها رسیده است. گاهی بیش از ۱۰۰ سال و بیشتر. زمین‌های اجدادی‌شان بوده. حالا ادارات دولتی مصل مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، در مواردی بنیاد مسکن، محیط زیست حتی شهرداری‌ها آمدند یک سندی گرفتند. آن هم به نام دولت. مسئولین باید جوابگو باشند. تخلف در بعضی ادارات بسیار بالاست. مصادیق آن هم بسیار زیاد است و اگر نیاز به بیان شد، از همین تریبون اعلام خواهم کرد. یک مسئله از نوع سوم، افرادی هستند که در کنار همین زمین ارثی خودشان، زمین‌شان بارور می‌شود. سند زمینی بعد از چند سال از دو هکتار به پنج هکتار افزایش می‌یابد. این تجاوز‌ها خلاف است و باید برخورد قانونی شود. و در اینجا حق نداریم به مسئول اعتراض کنیم.»

او گفت: «حالا در تخریب‌های هفته‌ی گذشته، قرار شد کسانی که معترض هستند، قانونی دنبال بکنند. بنده شخصا دنبال می‌کنم. اگر هر مسئولی تخلف کرد، از همین تریبون و مجاری قانونی با شما صحبت می‌کنم.»

امام جمعه‌ی گراش به یک بام و دو هوایی اداره کل مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: «آنچه که خیلی لازم است به آن اشاره شود، مشکل یک بام و دو هوایی اداره کل مسکن و شهرسازی است. در این شهرستان دیدبان می‌گذارند و به صورت آنی برخورد می‌کنند اما در بعضی جاها مسئولین خوابند. چرا در دیگر شهرستان‌ها خبری نیست؟ در بعضی جاها تفرجگاه‌ها راه می‌اندازند و اراضی ملی را تصرف می‌کنند. مگر شما کور هستید و نمی‌بینید؟»

او به مسئله‌ی تنگ‌حسین هم گریزی زد و گفت: «در مسئله تنگ حسین نیز سال گذشته در همین تریبون اعلام کردم. در اداره ثبت تخلف دارد صورت می‌گیرد. در جلسه‌ای که آنجا گرفته شد، اداره ثبت ما ۳۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان گراش را بدون رفع تصرف، سند آن را به نام مسکن و شهرسازی زده‌اند. شما دارید تخلف می‌کنید.»

حجت‌الاسلام بخشا‌یش‌پور ادامه داد: «طرف حساب من سازمان بازرسی است که خواب است. چرا دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برخورد نمی‌کنند؟ به مسئولان تصمیم‌گیر عرض کردم، الان هم عرض می‌کنم، مراقب باشید با طناب ادارات به چاه جهنم نروید. شورای تامین به مسله ورود قاطع بکند. آقای استاندار، حضرت ایت‌الله ریسی، حضرت آقای اژه‌ای به مسئله ورود کنید.»

امام جمعه افزود: «آنچه که برای مردم دردآور است، عدم اجرای عدالت است. بعضی‌ها آشنا و پارتی دارند و با آن‌ها برخوررد نمی‌شود. آقایان مسئول، سازمان بازرسی که خودتان را به خواب زده‌اید، به داد مردم برسید. بعضی‌ها به واسطه این بی‌عدالتی‌ها از دین دارند زده می‌شوند. ما در این دو مسئولیت اداره کل مسکن و شهرسازی جز بی‌عدالتی، چیزی ندیدیم. مسائل برای بیان زیاد است.»

حجت‌الاسلام در پایان گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز کوتاهی به خرج داده‌اند. اگر این گزارش‌ها دقیق تر می‌رفت، برخورد می‌شد و قصه غیر از این بود. البته از آن دست مسئولانی که مطلع هستم خدمت می‌کنند هم با قاطعیت دفاع می‌کنم. و اگر کسی به تصمیم فلان اداره‌ای معترض است، باید قانونی شکایت بکند. با داد و فریاد و جوسازی نه پذیرفته است و نه کار جلو می‌رود.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5587

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: