ثبات آموزشی در گراش با نیروهای بومی محقق می‌شود

محمدعلی فرجی، مدیر آ.پ شهرستان گراش، سخنران بین‌الصلاتین نماز جمعه هشتم مهر ۱۴۰۱ بود. او در صحبت‌های خود به موضوعاتی همچون «کمبود مسکن برای فرهنگیان غیربومی»، «کمبود معلم بومی در شهرستان»، «ساخت هنرستان مجهز در گراش» و «توسعه فضای ورزشی مدارس با چمن مصنوعی و کف‌پوش فضای باز» اشاره کرد.

به گزارش پندری به نقل از روابط عمومی مدیریت آ.پ گراش، دکتر فرجی در ابتدای صحبت‌های خود، ضمن تبریک حلول ماه ربیع و بازگشایی مدارس گفت: «در هفته‌ای هستیم که مدارس ما بعد از دو سال وقفه، به صورت حضوری بازگشایی شده است. دانش‌آموزان ما در این دوران به فضای مجازی عادت کرده بودند که خود تبعات منفی زیادی داشت. البته با همت دولت خدمتگزار، شرایط برای بازگشایی حضوری مدارس فراهم شده. قطعا حضوری شدن مدارس سبک جدید زندگی را می‌طلبد. دانش‌آموز‌ صبح زود باید بیدار شود و این منوط به این است که شب زودتر خوابیده باشند. لطفاً خانواده‌ها مراعات کنند و این شب‌نشینی‌ها را کم کنند. و صبح ها که دانش‌آموزان را راهی مدرسه می‌کنند حتما صبحانه‌خورده به مدرسه بفرستند.»
مدیر آ.پ خطاب به اولیای‌دانش‌آموزان گفت: «حتما پیگیر درس دانش‌آموزان خودتان باشید. حتما پیگیر رفتار بچه‌های‌تان و دوستی که انتخاب می‌کنند باشید و رصد کنید. به صورت کلی با مدیران ما همراه باشید. معمولا در یک ماه اول سال تحصیلی مشخص می‌شود بچه‌های ما چکاره هستند. اگر نیاز به کلاس تقویتی است در مدرسه انجام شود و اگر شرایط برگزاری در مدرسه فراهم نیست در موسساتی که از ما مجوز دارند برگزار کنند. و اینکه حتما دانش‌آموزان را مجاب کنید در فعالیت ورزشی شرکت کنند و در یک رشته‌ی هنری فعالیت داشته باشند.»
او در ادامه موضوع کمبود مینی‌بوس‌ها برای سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: «سه سال قبل سرویس‌هایی که با مدارس همکاری می‌کردند ۱۵ – ۱۶ تا بودند. الآن رسیده به ۷ سرویس. اولیای محترم لطفاً از تاکسی‌سرویس‌های مطمئن برای جابجایی دانش‌آموزان استفاده کنند.»

۸۰ درصد نیروهای موزش و پرورش غیربومی هستند
مدیر آ.پ شهرستان گراش در صحبت‌هایی هشدارگونه گفت: «همشهریان عزیز این بحث من، بحث هشدار است. ۸۰ درصد نیروهای آ.پ از عزیزان غیربومی هستند؛ بالغ در ۵۵۰ نفر همکار. همه هم نیازمند اسکان در این شهر هستند. یک هفته است مدارس بازگشایی شده است. اما برخی از این عزیزان چون مسکنی برای زندگی در شهرستان ندارند، حضور پیدا نکرده‌اند و خودشان را معرفی نکرده‌اند. اولویت ما این است که اگر خیرین عزیز، می‌توانند مسکنی برای فرهنگیان بسازند، بسازند. اما این بلند مدت است. اما کوتاه‌مدت؛ تمام این مسکن‌های که در شهرستان وجود دارند، همه‌ی کسانی که انبوه‌سازی می‌کنند و خانه‌های خالی دارند، به ما اطلاع بدهند و به ما معرفی کنید. ما حق اجاره را از حقوق همکاران کسر می‌کنیم و به حساب مالک واریز می‌کنیم.»

ثبات آموزشی در گراش با هدایت به دانشگاه فرهنگیان
دکتر فرجی در ادامه گفت: «نکته بعد که از موضوع قبل مهم‌تر است این است که در شهرستان گراش، ما فقط ۱۵۰ نفر فرهنگی بومی داریم. اگر دنبال یک ثبات در این شهرستان هستیم باید به این مسئله ورود پیدا کنیم؛ به موضوع هدایت کردن دانش‌آموزان و فرزندان‌مان به سمت رشته‌های دبیری و دانشگاه فرهنگیان. پزشکی خوب است. مهندسی هم خوب است. اما نیاز ما فرهنگیان است. خواهش می‌کنم از عزیزانی که فرزندانشان در شهرهای دیگر تحصیل می‌کنند. این ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را از دست ندهند. همان‌گونه که دانش‌آموزان شهرهای دیگر از ظرفیت شهر ما استفاده می‌کنند.»
مدیر آ.پ به آمار متقاضیان انتقالی از گراش اشاره کرد و گفت: «ما سالانه بالغ بر ۲۵۰ نفر متقاضی انتقالی داریم. این افراد غیربومی هم حق دارند. بعضاً کنار خانواده هم نیستند. اما ما چکار کنیم؟ بضاعت ما هم محدود است. ما نهایت بتوانیم با انتقالی ۵۰ نفر موافقت کنیم.
تا کی بتوانیم جلوی رفتن این عزیزان را بگیریم؟ باید خودمان برخیزیم و زحمت را خودمان بکشیم. الآن دو راه وجود دارد برای ورود به سیستم آ.پ: یکی که راه میانبر است همین دانشگاه فرهنگیان است. خواهش می‌کنم از خیرین، هدایا و جوایزی که برای این گروه از پذیرفته‌شدگان در نظر می‌گیرند پرزرق‌‌برق‌تر باشد که دانش‌آموز ما انگیزه پیدا کنند. حقیقت امر امسال ۲۰ نفر از گراشی ها در شرف بازنشستگی بودند و خواهش کردیم و یکسال استمرار زدند. ما سال بعد در خدمتشان نیستیم. راه دوم ورود به آ.پ، استخدام ماده ۲۸ است. سالانه آموزش و پرورش مجوزهایی را از دولت می‌گیرد. این فرصت به تحصیل‌کرده‌ها با سنین زیر ۳۵ سال داده می‌شود که در آزمون‌ها شرکت و به آموزش و پرورش ورود کنند. عزیزان به این امر توجه کنند وگرنه در چند سال آینده گراش ما گراش نخواهد بود. اگر منتظریم پزشک توانمند و مهندس قوی داشته باشیم، باید معلم‌ها را ببینیم. فرهنگیان ما در این شهر، سالانه آموزش می‌بینند، اما منتقل می‌شوند و‌ فرهنگیان جدید می‌آیند. همین است که ما در قدم اول می‌مانیم. ما برنامه‌های بلندمدت داریم. لطفاً زبانی و مالی کمک کنید، ما را همراهی کنید.»

توسعه فضای ورزشی در ۱۰ مدرسه گراش
توسعه فضای ورزشی، موضوع دیگری بود که دکتر فرجی در سخنرانی خود مطرح کرد. او گفت: «بنده در سفر حدود یک ماه پیش به تهران، خدمت‌ وزیر محترم آموزش و پرورش رسیدم. آن‌جا از طرحی صحبت کردم که از طرف وزارت‌خانه انجام می‌شود. طرحی وجود دارد به نام طرح حاج‌قاسم سلیمانی برای توسعه فضای ورزشی در مدارس. این طرح مشارکتی است که نیمی از هزینه را وزارت‌خانه متقبل می‌شود و نیمی دیگر باید با کمک خیرین عزیز تقبل شود. در وزارت‌خانه من اسم ۱۳ تا مدرسه گراش را عنوان کردم. اما با ۱۰ مدرسه موافقت کردند. آنجا عنوان کردم که خیرین ما پای کار هستند ولی کمکی از طرف مسئولین ندیدیم. برآورد هزینه برای احداث چمن مصنوعی برای مدارس پسرانه و کف‌پوش فضای باز برای مدارس دختران، حدود ۳۵۰ میلیون است. ما ناگزیر هستیم مبالغ را زودتر آماده کنیم که این چمن و کف‌پوش فضای باز آماده شود. حال اگر خیرین عزیزی که ما قدردان آن‌ها هستیم، نذری دارند برای توسعه فضای ورزشی مدارس، ما در خدمتشان هستیم.»

هنرستانی مجهز برای آیندگان
آخرین موضوعی که مدیر آ.پ مطرح‌ کرد، ساخت هنرستان مجهز بود. دکتر فرجی گفت: «مسئله‌ی بعد بحث ساخت هنرستان مجهز و وسیع است. ما دو هنرستان شهید منفرد و امام حسین(ع) داریم که مجموع مساحت آن حدود ۷ هزار متر است. چه زمانی ساختند؟ خدا می‌داند. الآن دیگر کفاف دانش‌آموزان ما را نمی‌دهد. ما باید از الآن ۳۰ سال بعد را ببینیم. از مسئولین می‌خواهم اگر دسترسی به جانمایی زمین مناسب دارند، زمین‌هایی را به ما معرفی کنند. خصوصا راه و شهرسازی که زمین‌های ۳ یا ۴ هکتار را به ما معرفی کند. اگر می‌خواهیم به منویات حضرت آقا یعنی توسعه جمعیتی توجه کنیم باید هنرستان‌ها را وسیع بسازیم تا جوابگوی دانش‌آموزان آینده باشد. گذشت زمانی که مدرسه ما ۳ هزار یا ۴ هزار متر بود. در قدم اول این زمین آماده شود و در قدم بعد خیرین عزیز کمک حال ما باشند که این هنرستان ذخیره‌ای است برای آیندگان ما.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=9952

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: