نردبان‌هایی به دانشگاه

انتخاب رشته یکی از مراحل مهم پس از کنکور برای دانش‌آموزان است به صورتی که بعضی مشاورین تحصیلی اهمیت آن را کمتر از کنکور نمی‌دانند. فرایند انتخاب رشته می‌تواند حد اقل برای چهارسال و گاهی تا پایان عمر زندگی یک داوطلب کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس لزوم مشاوره‌های تخصصی و قوی برای انتخاب رشته از سالیان پیش در شهر احساس شده است که تا کنون این نیاز به شکل‌های مختلف پاسخ داده شده است. از حضور در پایگاه‌های انتخاب رشته شهر‌های مجاور و مراجعه شخصی به افراد مطلع گرفته تا برپایی کارگاه‌های انتخاب رشته به صورت ادواری توسط دانشجویان در شهر، همگی تلاش‌هایی در این راستا بوده است. بااین حال فقدان یک برنامه پایدار و مستمر همواره احساس شده است.

تجربه برگزاری کارگاه انتخاب رشته در شهر گراش به سال‌های پیش باز می‌گردد و در مراحل مختلف و به شکل‌های گوناگون برگزار شده‌ است. معمولا این برنامه‌ها با محوریت دانشجویان گراشی و با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش و فرمانداری برگزار شده است. استقبال از این برنامه‌ها نیز از یک سیر سینوسی برخوردار بوده بدین صورت که برخی از سالها با استقبال نسبتا خوب و برخی سالهای دیگر با استقبال نسبتا کم مواجه شده است. این اتفاق موجب کاهش انگیزه‌ی برگزارکنندگان می‌شد که در برخی موارد به توقف این کارگاه می‌انجامید. برای مثال در سال ۹۵ کارگاه انتخاب رشته پس از چندین سال برگزاری تشکیل نشد.

یکسال بعد از شکلگیری نردبان یعنی در تابستان ۹۷، این مجموعه برای اولین بار به سراغ برگزاری پایگاه انتخاب رشته رفت و یک کارگاه سه روزه را با همکاری آموزش و پرورش برگزار کرد و با استقبال حدود ۶۰ نفر از دانش‌آموزان برگزار شد که مسئولیت نسبتا سنگینی را برای مجموعه نردبان ایجاد می‌کرد. از طرفی استقبال نسبتا خوب دانش‌آموزان نوید اعتماد خانواده‌ها را به برگزار کنندگان می‌داد و از طرفی می‌بایست آمادگی بیشتری در سال‌های آینده برای برپایی این پایگاه ایجاد می‌شد.

در سال ۹۸ پایگاه انتخاب رشته نردبان بر اساس تجربه یک سال گذشته تغییرات اساسی را تجربه کرد. برای مثال در این این پایگاه برای نخستین بار مشاوره‌ها به سوی تخصصی شده حرکت کرد بدین صورت که در هفته‌های پیش از برگزاری، کارگاه‌های آموزش مشاوره تحصیلی با همکاری نردبان و آموزش و پرورش و با حضور مدرسین مطرح از بندرعباس و گراش برای دانشجویان عضو نردبان برگزار شد. تا پیش از این مشاورین بر مبنای اطلاعات و تجربیات شخصی به دانش‌آموزان کمک می‌کردند و لزوم آموزش یک مجموعه از مهارت‌ها برای بهره وری بهتر در این پایگاه احساس می‌شد. کارگاه سال ۹۸ که دومین پایگاه انتخاب رشته نردبانی‌ها بود برای نخستین بار مورد استقبال دانش‌آموزان توابع شهرستان قرار گرفت و از این جهت نیز یک سال رو به رشد محسوب می‌شد.

سال نود و نه از هرجهت برای برگزاری این رخداد سالی پرچالش و البته پرتجربه بود. از طرفی همه‌گیری ویروس کرونا موجب محدودیت‌های جدی برای این کارگاه بود، از طرف دیگر برگزاری دیرهنگام کنکور در کشور و همچنین کاهش زمان انتخاب رشته در سال جاری موجب فشردگی این برنامه‌ها می‌شد. با همه این موارد، پایگاه انتخاب رشته نردبان مفصل‌تر و تخصصی تر از سالیان گذشته برگزار شد. این پایگاه با همکاری کامل ستاد کرونا و همراهی دانشکده علوم پزشکی توانست حد اثر اقدامات برای رعایت پرتکل‌های بهداشتی را فراهم کند. مثلا برای نخستین بار سامانه نوبت دهی آنلاین به جهت جلوگیری از تجمع داوطلبین طراحی و اجرا شد که موجب نظم بیشتر پایگاه نیز شد. نکته دیگر در این پایگاه این بود که با توجه به تجربه سالهای گذشته لازم بود به نقش والدین در این اتفاق توجه جدی شود چرا که در اکثر موارد خانواده مولفه اصلی تصمیم‌گیری در این رابطه هستند. بر همین مبنی در سال جاری یک کارگاه آموزشی برای والدین نیز برگزار شد که با استقبال بیش از بیست نفر از والدین برگزار شد.

سومین سال از پایگاه انتخاب رشته نردبان یک ویژگی اساسی دیگر نیز داشت و آن حضور مشاورین برتر از شهرهای دیگر منطقه بود به طوری که در کارگاه امسال مشاورینی از شهرهای اوز، ارد و لار نیز حضور داشتند و همچنین بسیاری از مراجعین از خارج از شهرستان بودند که در مجموعه شامل بیش از صد مراجعه در طی سه روز بود می‌شد.

نردبان در طی سه سال اخیر توانسته‌ است یک روند پایدار و رو به رشد را در جهت برگزاری اصولی پایگاه انتخاب رشته ایجاد کند که با اعتماد مردم و مسئولین نیز همراه شده است و از این جهت در تلاش است این روند را در سالیان آینده تثبیت کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1565

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: